DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 16. kedd
Egyéb

A pályához idomulva - Így nézhet ki a jövő versenyautója

A karosszéria és a gumik a körülményekhez idomulnak, féktárcsák pedig egyáltalán nincsenek? Mindez egyelőre még csak a tervezőasztalon létezik, de akár ilyenek is lehetnek a versenyautók néhány évtized múlva.

A Dunlop abroncsgyár arra kérte az autósport rajongóit, hogy fogalmazzák meg, szerintük milyen technikai innovációk tűnhetnek majd fel a jövő versenyautóin - a legjobb ötletek alapján pedig a korábban Brabhamnél és a Benettonnál is dolgozó Formula-1-es tervező, Sergio Rinland rajzolta meg a képzeletbeli modellt.



 

A hajtást természetesen elektromotorok nyújtanák, és ahogy azok egyre könnyebbekké és hatékonyabbakká válnak, megoldható lesz, hogy minden kereket külön motor hajtson - ezáltal az autó szabadabban mozoghatna a pályákon, hiszen a kanyarokban különböző nyomatékkal terhelheti a kerekeket, amelyeknek nem is kell azonos sebességgel forogniuk. Az autókat hidrogén üzemanyagcellákkal terveznék, fenntartva annak lehetőségét, hogy az intelligens zárt versenypályák létrejöttével az aszfaltba épített energiaforrások menet közben töltsék a gépeket.



 

A vezetőszárnyakra nem lesz szükség, mivel a karosszériát olyan anyagból építik, amely formájának változtatásával képes alkalmazkodni a körülményekhez - az egyenesekben kis légellenállást, a kanyarokban pedig nagyobb leszorítóerőt generálva, ezalatt pedig kezelve a hűtésigényt is. A szerkezetben felhasznált nanorészecskék által egyúttal az autók váza erősebbé, könnyebbé és biztonságosabbá válik.



 

Nem csak maga az autó lesz azonban képes alakváltásra, hanem a gumik is. A Dunlop már kísérletezik azzal a technológiával, amelyben az abroncsokba helyezett szenzorok képesek lesznek információkat küldeni a központi rendszerbe, és formájuk megváltoztatásával alkalmazkodnak a felfüggesztés és a motorerő paramétereihez, a pályához vagy annak állapotához. Ez azt is jelenti, hogy nem lesz szükség kerékcserére a versenyek során - a gumik védekezni tudnak saját kopásuk ellen, sőt még a vizes pályához is hozzá tudnak alakulni.



 

Az energiavisszanyerő-rendszerek eközben már olyan szintet képviselnek majd, hogy nem lesz szükség féktárcsákra sem. Mivel az autó száz százalékban el tudja raktározni a fékezéskor felszabadult energiát, annak újbóli felhasználásával megállíthatóak és lassíthatóak lesznek a járművek.



 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: