DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Egyéb

Szabó Krisztián hetedik a szakadó esőben

Az Európa-bajnoki címvédő, Szabó Krisztián nagy küzdelem árán, a B-döntőből feljutva végül a 7. helyen zárta a 2014-es FIA Autocross Európa-bajnokság ötödik, a franciaországi Saint Georges de Montaiguban megrendezett futamát a Buggy 1600-as kategória 40 fős mezőnyében. A magyar pilóta az A-döntőben a szakadó esőben jött fel a 10.-ről a 7. helyre.

Szabó Krisztián számára balszerencsésen indult a franciaországi Eb-futam, hiszen a szombati nap során végig technikai probléma hátráltatta: a szabadedzésen és az időmérőn egyáltalán nem fogott a féke, és még az első előfutamnak is így vágott neki. A futam végére aztán elkezdett működni a fék, és Krisz a 2. helyre jött előre saját futamában, amivel a 6. helyet foglalta el a nap végi összesítésben.



A vasárnapi versenynapra a magyar csapatnak sikerült orvosolnia az előzőnapi problémát, így Krisz számára adott volt az elméleti lehetőség a további előrelépésre. Második előfutamát a 2. helyről kezdhette meg, ám a rajtja nem sikerült jól, így visszacsúszott a 4. helyre, és mivel a futam hátralevő részében a helyi menők kivédekezték minden támadását, így nem is tudott előrelépni ebből a pozícióból.



A harmadik előfutamnak így aztán komoly téttel vágott neki, hiszen a 4. helyről mindenképp előre kellett lépnie saját futamában ahhoz, hogy legyen esélye az A-döntőbe jutásra. Krisz meg is cselekedte, ami tőle tellett, a rajtnál rögtön feljött a 3. helyre, majd egyik cseh vetélytársa, Marek Sekanina technikai problémája folytán még egy pozíciót előrelépve a 2. helyen szelte át a célvonalat. A szokásosnál is magasabb indulólétszám következtében azonban két 2. helye sem volt elég arra, hogy egyenes ágon kvalifikálja magát az A-döntőbe, így Nova Paka után ismét a B-döntőből kellett felverekednie magát.

Ez sikerült is, ami kulcsfontosságú volt a bajnoki esélyek életben tartása szempontjából. Krisz ismét bizonyította, hogy ahogy nő a tét, úgy tud egyre kimagaslóbb teljesítményt nyújtani, és amikor igazán szorul a hurok, szinte sosem hibázik. Most sem tette. Célba hozta a buggyt a 2. helyen, ezzel felsorakozhatott az A-döntő utolsó, 10. rajtkockájába.

Ahogy a mezőny a rajtra várakozott, hirtelen özönvízszerű eső zúdult a pályára. Olyan mennyiségű csapadék árasztotta el a nyomvonalat, hogy a rendezőkben a döntő törlése is felmerült opcióként, és a versenyzőkre bízták a döntést, legyen-e A-döntő vagy sem. Tényleg nagyon lehetetlen állapotok uralkodtak a pályán, ezért a 10-ből 8 versenyző habozás nélkül arra szavazott, hogy ne legyen döntő, és a rajtsorrend alapján hirdessenek végeredményt. Krisz viszont erről hallani sem akart, hiszen neki a 10. helyről indulva nem lehetett veszítenivalója, és eleve ahhoz van szokva, hogy a versenynek a célban van a vége - szinte minden döntőben előrébb szokott célba érni, mint ahonnan elrajtol. Az extrém körülményekért pedig amúgy is rajong, úgyhogy számára nem volt kérdés, hogy ő rajthoz fog állni a döntőben. Felállt a rajtrácsra (természetesen a rendezők engedélyével), mire persze a többiek is követték, hiszen azt ők sem nézhették tétlenül, hogy egyik legnagyobb vetélytársuk ellenfél nélkül bezsebeli előlük a győzelmet.

Így tehát lett A-döntő, de azt Krisz sem tagadja, hogy elég lehetetlenek voltak a körülmények a pályán, és nagyon nehéz volt ekkora esőfüggönyben még tájékozódni is, nemhogy versenyezni! Ettől függetlenül döntése helyesnek bizonyult, hiszen a leintésig előrejött a 7. helyre, aminek köszönhetően 10 értékes bajnoki ponttal gazdagodott. Ez egy fél győzelemnek felel meg. Ennek megfelelő hangulatban értékelt a verseny végén: jobban örült volna egy teljes győzelemnek, de ez a 10 pont is nagyon jól jöhet még a végelszámolásnál.

"Nagyon mozgalmas versenyünk volt. Voltak nehézségeink, főleg az első napon a fékkel, és nagyon erős volt a mezőny, nagyon sok jó versenyző volt itt, a végén a körülmények is a lehető legnehezebbek lettek, úgyhogy összességében örülök, hogy viszonylag jól kijöttünk ebből a hétvégéből. Nyilván szerettem volna picit előrébb végezni, de úgy érzem, mentettük a menthetőt, és úgy-ahogy kihoztuk a helyzetből a maximumot. Nem ez volt a legjobb versenyhétvégénk a szezonban, de értékes pontokat gyűjtöttünk, és átmentettük címvédési esélyünket a jobb napokra. A vasárnapi két előfutamom elég simán zajlott, nem történt semmi különös, most sajnos ennyire volt elég a tempónk. A B-döntőben viszonylag könnyű dolgom volt, a rajt után megtartottam a 2. helyemet, és onnantól nem is támadtam az előttem levőt, csak kerültem a gödröket és óvtam az autót az A-döntőre" - kezdte az OXXO Energy Drink által támogatott pilóta, aki ezután az A-döntő történéseit is részletesen kifejtette:

"Az A-döntő rajtja előtt aztán leszakadt az ég, de nagyon, tényleg mintha csak dézsából öntötték volna. Minket kérdeztek, hogy legyen-e döntő, de én ragaszkodtam hozzá, hogy legyen. Úgy éreztem, jogom van a javítási lehetőséghez, és bíztam benne, hogy az extrém körülmények ellenére is sikerül majd előrelépnem néhány helyet. A rajt után nem láttam semmit, még szinte le se téptem az egyik fóliát a sisakomról, máris téphettem le a másikat. Ez a hátránya, ha hátulról indul az ember ilyen időben, de szerencsére így is sikerült kimaradnom egy rajt utáni balesetből. A 7. helyen haladtam, majd egy versenyző kiesett előlem, így már a 6. voltam. Az utolsó körben Kevin Peters visszaelőzött, így értem célba végül a 7. helyen. A hétvégét megelőzően valamivel jobb szereplésben bíztam, de nem csüggedek, hiszen jövő hétvégén máris itt lesz a lehetőség a javításra egyik kedvenc pályámon, az olaszországi Maggiorában. Ott mindenképp szeretnék majd nyerni, úgyhogy ennek megfelelően készülök" - mondta el végül Szabó Krisztián, aki öt futam után őrzi 4. helyét a bajnoki pontversenyben, továbbra is belátható, 10 pontos távolságon belül tartva magától a bajnoki éllovas René Mandelt.

A francia Eb-futam másik magyar résztvevője, a Touring Autocross kategóriában érdekelt Kárai Tamás újabb magabiztos győzelmet aratott, amivel komoly lépést tett Eb-címvédése felé. A két magyar pilóta kiegyensúlyozott, jó szereplésének köszönhetően Magyarország is őrzi helyét a Nemzetek Kupája képzeletbeli dobogóján Csehország és Németország mögött.

 
FIA Autocross Európa-bajnokság 2014, V. forduló, Circuit du Bouvreau (Franciaország), a verseny végeredménye - Buggy 1600:

1. David Anacleto (francia)

2. René Mandel (német)

3. Johnny Feuillade (francia)

4. Florent Tafani (francia)

5. Jerome Makhlouf (francia)

6. Kevin Peters (luxemburgi)

7. Szabó Krisztián (magyar)

8. Michael Buddelmeyer (német)

9. Marek Sekanina (cseh)

10. Vincent Mercier (francia)


 
Az FIA Autocross Európa-bajnokság állása 5 futam után - Buggy 1600:

1. Mandel: 69 pont

2. Anacleto: 64 pont

3. Buddelmeyer: 61 pont

4. Szabó: 59 pont

5. Sekanina: 54 pont

6. Feuillade: 53 pont


 
A Nemzetek Kupája állása 5 futam után:

1. Csehország: 237 pont,

2. Németország: 195 pont

3. Magyarország: 159 pont

4. Franciaország: 124 pont

5. Hollandia: 88 pont

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: