DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Méhes meglátása: Mi az, hogy szép?

Most, hogy a mezőny nagy része már bemutatta a 2014-es versenygépeit, az egekig szöktek az indulatok: ilyen ronda F1-es kocsikat nem látott a világ. De mi az, hogy ronda vagy szép?

Hosszú fórumok zajlanak, többek között itthon is különböző netes oldalakon, ahol a Forma-1 történetének legszebb/legcsúnyább gépeit sorolják a résztvevők. Én is vettem már részt ilyenben, komoly szakíró kollégákkal igyekeztünk egymásnak bizonygatni éjszakába nyúlóan, hogy egyik vagy másik Ferrari, Lotus, McLaren, Tyrrell, Arrows és ki tudja még, milyen masina mért is volt pöpecebb, mint másik által favorizált.

Két éve jöttek a lépcsős orrú autók, már ettől hánytak sokan, most pedig az orr-részből kilógó mindenféle nyúlványok mondatják egyesekkel, hogy kész, vége, nem is nézi többet a F1-et, ha ilyen rémségek jelennek a képernyőn.



De tényleg, mi is az, hogy szép? (És ugyanez vonatkozik a csúnyára is.)

Anélkül, hogy valami mély esztétizálásba kezdenék (pl. Kant: A szép az, ami érdek nélkül tetszik"), leszögezhetjük, hogy a szép/csúnya megítélésünk is változik a korral. Amit most nem-szépnek látunk, az leginkább szokatlan, mert más mint eddig. Emlékszem, hogy amikor 1979 elején megláttam a Ferrari 312T4-es orrát, ahogy le volt vágva, és hozzábiggyesztve az eleje a szárnnyal, ugyanúgy félig elájultam, mint most a McLaren vagy a Force India láttán. És ma a T4-es egy klasszikus darabnak számít. Tény, megnyerte abban az évben a bajnokságot. És mint Gerhard Berbertől tudjuk, "az a szép autó, amelyikkel nyerni tudsz!"

Egyébként az aerodinamikai tudorok megmondták előre, hogy lesz meglepetés, és lett is. De ebben is mekkora különbségek vannak rögvest. Egyrészt, ugye, születtek ormányos kiképzésű kocsik, mint a Force India, Red Bull, ToroRosso, Sauber, félig-meddig a McLaren, és vannak a lyukas orrúak, mint a Ferrari, a Mercedes, dupla lukkal a McLaren" Én egyik nap azt találtam mondani, hogy a legjobban tán a Lotus tetszik eddig, mire rögtön jött egyik F1-es kollégától a válasz, hogy na ne, a Lotus a legocsmányabb"

És akkor következtek a hosszas felsorolások megint, hogy a múltban milyen rémségek születtek F1-es autó néven, és nem dőlt össze a világ.

Íme, egy kis galéria, lehet hasonlítgatni!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: