| |
A világszéria hungaroringi fellépése (AFM 2007/8 - Különvélemény)
2007.08.01, szerda 13:16

Ha azt mondom Renault, akkor azt is mondom, hogy Baumgartner Zsolt, és ha azt mondom Renault, akkor azt is mondom, hogy Ferjáncz Attila.

A már erősen nyugdíjas örökös rali bajnokunkat, az Európa-bajnoki dobogós világklasszist, és napjaink legjobb magyar gyorsasági versenyzőjét, a Forma-1-et is megjárt, sőt ott pontot is szerzett ifjú bajnokot ez a név, ez a márka kapcsolja össze.

Ferjáncz Attila egyike volt annak az öt magyar raliversenyzőnek, akik a hatvanas években egy 8-as Renault Gordinibe ülhetett, s aki majd’ két évtizedes pályafutása során gyakorlatilag ki sem szállt a Renault-ból: 12-es, 16-os, 17-es, 5-ös, majd a háromszoros világbajnok Renault Alpine, álmainak versenyautója, amely még ma is lábon van, alighanem Gál Baba istállójában.

Mondhatni szerelem volt az, ami Attilát a Renault-hoz kötötte, és szerintem, ha olyan könnyedén mozoghatott volna a maga idejében külföldön, mint a maiak, akkor alighanem ő ült volna Jean Ragnotti helyén (vagy mellette, egy másik autóban), s elvitte volna az Európa-bajnoki címet is, legalább egyszer. És akkor talán a mostani Renault „Világjátékok” rendezői őt sem felejtették volna el meghívni a Hungaroringre, hogy legalább találkozhasson egykori ellenfelével.

Ahogy írtam, Magyarországon legalább húsz évig Ferjáncz jelentette a Renault-t, és a gyárra sem lehet panasz, mármint a sportosaira, elsősorban a „Falábú”-ra, mert ők is viszonozták a hűséget.

Napjainkban Baumgartner Zsolt vette át ezt a szerepet, és nem csak azért, mert a papája a „magyar Renault”, hanem azért, mert a Renault világhírű versenyző iskolájában (amely most is itt volt a Hungaroringen), tanulta meg a szakmát, és a Forma-1-en kívüli legnagyobb sikereit is Renault versenyautókban aratta. Egyike a Renault-iskola sikerembereinek, és nem véletlenül száguldozhatott a nagy parádén Alonso volt Renault-jával föl, s alá…

De talán valamit a Renault-ról…

Louis Renault Georges, Fernand, Marcel után a negyedik fiú volt az egyébként hatgyermekes Renault családban, egyszersmind a legrosszabb tanuló, a legvagányabb kis csibész is. Az iskolában már az első osztályt is ismételnie kellett, viszont volt bátorsága megszökni, és elbújni a Párizs-Rouen vonatot húzó mozdony szeneskocsijában, hogy tanulmányozhassa a gőzmozdony működését. Ebből persze jókora fülesek lettek, de Louis technika iránti érdeklődése ettől még nem csökkent. Sőt!

Serpollet lakatosműhelyében (ahol már autókat is készítettek) szerzett gyakorlatot, és amikor Párizsba költöztek (1898-ban), a kertjük egyik sarkában lévő sufniban maga is hozzákezdett az autógyártáshoz. Először egy háromkerekű De Dion-ból épített egy négykerekű „Renault”-t, s azonnal villogni is kezdett vele a városban, és nem is hiába. December 24-én már 12 (!) megrendelése volt az autóira. Ezért aztán a három fiú, Marcel, Fernand és Louis, 60 ezer aranyfrankos tőkével megalakította a Societé Renault Fréres társaságot, autók gyártására. Hat hónap múlva a kétszemélyes első modelljük mellett elkészítették a világ első limuzinját, egy olyan autót, amelybe urak és hölgyek elegáns ruhában is beülhettek, minden időjárás mellett.

Aztán csak tőmondatokban: Marcel Renault 1902-ben megnyerte a Párizs-Bécs távversenyt. 1903-ban viszont már Bordeaux-nál bukott, és életét vesztette a Párizs-Madrid versenyen. (Ennek következtében került a Renault versenygép volánjához a magyar Szisz Ferenc, s nyerte meg 1906-ben a világ első Grand Prix-versenyét, és sok más jelentős versenyt még.)

1914-ben Renault taxikkal ment ki 3000 katona a frontra, a Marne-hoz, ezzel mentve meg a világháborúban egy súlyos helyzetet…A Renault bányászta elő a Forma-1-ben a turbómotort, s nyitott egész korszakot – bár az első világbajnoki címet a BMW turbó csípte el az orruk elől. Később viszont bőven kárpótolták magukat, hat világbajnoki címmel egyvégtében… Majd éppen az elmúlt két évben két másikkal.

És most ez a Renault járt itt végre nálunk is a Hungaroringen, a Renault Világsorozat versenyeivel, s aratott elsöprő nagy sikert. A két versenynapon összesen 117 000 néző látta a grandiózus programot, és ilyen sikert a Forma-1-en kívül még nem ért el senki minálunk!

Le a kalappal a Regie Renault előtt!

Dávid Sándor


Hozzászólások:


Kapcsolódó hírek
 
Formula 1 hírek
Motoros hírek
Rali hírek
Autós hírek
AFM hírek