DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 18. csütörtök
F1

Hogyan lehet tiltani a kódolt üzeneteket?

A tegnapi nap legnagyobb port kavart híre szerint már a jövő heti Szingapúri Nagydíjtól kezdve korlátozzák a csapatok rádióbeszélgetéseit az F1-ben, és innentől kezdve a versenyhétvégék teljes ideje alatt nem mondhatnak semmilyen technikai állításra, módosításra vonatkozó adatot a pilóták fülére. Ma az is kiderült, a kódolt üzenetek kora is lejárt.

Az FIA és Charlie Whiting kezdeményezése nyilvánvalóan jó, hiszen arra irányul, hogy a versenyhétvégék ideje alatt több feladat háruljon a pilótákra, és ne álljon minden szükséges adat a rendelkezésükre, mivel ez az utóbbi időben - megítélésük szerint - túlságosan megkönnyítette a dolgukat. Eddig minden szép és jó.

 

Igen ám, de sokakban egyből felmerülhet a jogos kérdés: hogyan tudják majd mindezt ellenőrizni? Jelenleg 11 csapat és 22 pilóta van a mezőnyben, és már az erősen kérdéses, hogyan lehet majd mindannyijuk teljes rádióforgalmát egyszerre és valós időben ellenőrizni, úgy, hogy az esetleges szankciókról szóló döntések belátható időn belül megszülessenek. Erre az FIA válasza, hogy fel vannak készülve mindenre, és van rá elég kapacitásuk, hogy minden rádióbeszélgetést kontrolláljanak.    



A másik logikus kérdés, ami egyből felvetődhet és okkal vetődhet fel sokakban, hogy mi minősül technikai jellegű adatszolgáltatásnak, egyszóval: miről lesz tilos információt adni a rádióban a versenyzőnek, és miről nem? Erről korábbi írásunkban részletesen beszámoltunk.
 

Igen ám, de a csapatok eddig is számtalan esetben kódolt üzenetekkel adták pilótáik tudtára, éppen min és mit állítsanak, és mit hova tekerjenek az autón egy adott versenyhelyzetben. Bemondtak egy tetszőleges kódot (pl.: "B3" vagy "D5"), és ebből a pilóta tudta, mit hova állítson. De csak ő tudta és a saját csapata, hogy ez a kód mit jelent. Kérdés: hogyan lehet erről bebizonyítani, hogy ez valamiféle technikai állításra vonatkozik, és nem arra, hogy "lefőtt a kávé, lehet jönni kortyolni" - persze sarkított példával élve"

Bárki, aki rendelkezik nyelvész végzettséggel vagy magyar szakot végzett, alapismeretei között tárolja, hogy a nyelv maga is konvencionális kódok halmaza. Egyetemesen megállapodunk abban (pontosabban őseink már megtették helyettünk), hogy amikor azt mondjuk: "szék", alapvetően azt a tárgyat értjük alatta, aminek jellemzően négy lába van, és arra használjuk, hogy ráüljünk. Minden nyelv ilyen konvencionális megegyezéseken alapuló kódokra épül, és a Földön becslések szerint körülbelül 7000 nyelv létezik. Kérdés: az FIA csapatrádiózást ellenőrző emberei ezentúl a világ összes nyelvét érteni fogják? A szabályok ugyanis azt nem írják elő, hogy csak angolul lehet üzenni a rádióban a pilótáknak, amint arra a Ferrari az elmúlt néhány évben számtalan példát szolgáltatott Alonsónak juttatott olasz nyelvű üzeneteivel. Olaszul nyilván tudni fognak az FIA emberei, de elméletileg szuahéli vagy manysi nyelven is kommunikálhatnak a csapatok a versenyzőkkel - azt ki fogja ellenőrizni?

 

Vagy, hogy életszerűbb példát említsünk: a csapatok könnyedén kifejleszthetnek maguknak olyan titkos kódrendszert, ami látszólag nem műszaki jellegű adatokat, változtatásokat közöl a pilótákkal, a valóságban azonban mégis. Pl.: az "Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró" üzenet jelentheti azt, hogy a fékerőn állítson egyik vagy másik irányba a versenyző. Ez csak egy előzetesen kialakított kódnyelv és némi betanulás kérdése. A gyerekmondókákat pedig egyelőre nem tiltják a szabályok, és még nagyon sok minden mást sem. "Egy gombóc sztracsatellát kérek három gombóc vaníliával!" - és a pilóta máris dekódol és tekeri a megfelelő gombokat a megfelelő helyre. Pedig csak fagyiról beszélgettek, bizonyítsa be valaki, hogy nem!

Így aztán, amikor az FIA szóvivője egyértelműen kijelenti, hogy a jövőben a kódolt üzenetek használata is a 20.1 Szabálypont megszegését jelenti, akkor vannak némi aggályaink, hogy mindezt hogyan lehet majd a gyakorlatban betartatni és ellenőrizni. Véleményünk szerint sehogy. Vagy van csapatrádiózás, és akkor bele kell törődni, hogy a csapatok így is, úgy is megtalálják a módját, hogy azt üzenjék a pilótáiknak, amit csak akarnak, vagy nincs csapatrádiózás, és akkor se kódolt üzenetek nem lesznek, se semmilyenek.   

 

Nyelvész logikával az említett szóvivő fenti kijelentése egyébként eleve ezt jelenti: hiszen, mint fentebb írtuk, a nyelv maga is konvencionális kódokból épül fel. Mindannyian kódokat használunk hétköznapi kommunikációnk során, előre megegyezünk, hogy melyik kód mit jelent, és ezt nevezzük nyelvnek. Nyelvészeti értelemben tehát, ha az F1-ben innentől tilos a kódolt üzenetek használata a csapatrádióban, akkor az azt jelenti, tilos bármilyen emberi nyelven kommunikálni, mivel a nyelv maga is jelrendszer.   

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: