DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Visszapillantó tükör - Ez történt Silverstone-ban

Egy hihetetlen izgalmas időmérő edzés, egy óriási baleset, Rosberg drámája és persze a Vettel-Alonso csata tette hosszú időre emlékezetessé az idei Brit Nagydíjat.

Július első hétvégéjén immáron 50. alkalommal fogadta a Formula-1 mezőnyét Silverstone, az első világbajnoki futam helyszíne. A paddock pletykáktól volt hangos, az egyik hazai hős, Jenson Button jövője volt az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó téma, ám 2009 világbajnoka nem nyilatkozott a kérdésről. Kimi Raikkönen viszont megszólalt, és elárulta, hogy úgy érzi, a következő idény lesz az utolsó karrierje során. A mezőny egyik kiscsapata, a Caterham nagy változásokon ment keresztül: Tony Fernandes megvált az istállótól, melynek vezetését Christijan Albers és Colin Kolles vette át - a dolog pikantériája, hogy az egykori F1-es pilótát, Alberst annak idején épp Kolles rúgta ki a Spykertől.



 

A hétvége első edzése nem alakult valami fényesen a Williams számára: a csapat két autója mindössze tizenegy kört tehetett meg, miután Massa összetörte sajátját, Susie Wolff alatt pedig megállt a másik FW36-os. Az angol pilótahölgy így is történelmi tettet hajtott végre, hiszen Giovanna Amati 1992-es szereplése óta ő volt az első nő, aki autóba ülhetett egy hivatalos F1-es hétvégén. A grove-i szerelőknek tehát volt dolga a második edzés előtt, de sikerült időben rendbe tenni az autókat, így mind Massa, mind Bottas ott lehetett a délutáni gyakorláson.



 



 

Mindkét edzésen a Mercedes versenyzői bizonyultak a leggyorsabbnak: délelőtt Rosberg, délután Hamilton végzett az élen csapattársa előtt. Nem lehetett azonban maradéktalan az öröm, ugyanis délután Hamilton autója megállt a pályán - mint kiderült, az olajnyomás csökkenése miatt. A Red Bullnál szintén gondok adódtak, Ricciardo váltója hibásodott meg, s további problémák is "színesítették" a délutánt: Vergne kerekét, Bottas motorborítását hagyta el.



 

A harmadik edzést Vettel nyerte Ricciardo előtt, ám az eső miatt ezt az eredményt nem kellett túl komolyan venni, Rosberg és Hamilton például mért kört sem futott. Az időjárás délután sem kímélte a csapatokat, az elmúlt évek egyik legizgalmasabb időmérőjét láthattuk Silverstone-ban. A Q1-ben a felszáradó pálya többeket megtréfált, így a Caterhamek mellett az előző futamon az első rajtsort kisajátító Williamsek, valamint a Ferrari párosa, Alonso és Raikkönen búcsúzott. Így a Marussia története során először két autóval képviseltette magát a Q2-ben, de idén a Sauber és a Lotus részéről is igen szokatlan eredmény volt a kettős továbbjutás.



 



 

A második szakaszban e három csapat hat autója búcsúzott, azaz nem született újabb meglepetés. A Q3-ban viszont az eső ismét alaposan megkavarta a dolgokat: miután az első gyorskörök után ráerősített az égi áldás, úgy tűnt, hogy Hamilton, Rosberg, Perez, Ricciardo, Kvjat, Vergne sorrendben rajtolhat el a mezőny, ám azok jártak jól, akik nem hitték el ezt, és elmentek még egy körre. Akik a bokszban maradtak, rosszul tették, ahogy Hamilton is azt, hogy elvette a gázról a lábát, ugyanis a harmadik szektorban sokat javult a tapadás, így az első öt helyre az az öt pilóta ért oda, aki befejezte utolsó gyors körét: Rosberg, Vettel, Button, Hülkenberg és Magnussen. Hamilton hazai pályán csak a hatodik helyről várhatta a rajtot.



 

A vasárnapi futam egy hatalmas balesettel kezdődött: a 4-es kanyar kijáratán Raikkönen lement a bukótérbe, majd onnan visszatérve autóját megdobta egy huppanó, és a pálya melletti korlátnak csapódott. A Ferrari visszapattant onnan, épp a mezőny végén érkező autók elé, akik közül Massa és Kobayashi csak épphogy el tudták kerülni az F14-est - előbbi ráadásul így is hozzáért a Ferrarihoz, így autója javíthatatlan károkat szenvedett. Raikkönent az orvosi központba vitték, ahol hamar kiderült, hogy csak bokája sérült meg, s az sem komolyan, a futamot pedig félbeszakították - a 2000-es monacói verseny óta először kellett piros zászlót belengetni az első körben.



 



 

A mezőny csak egy óra várakozás után indulhatott el ismét, eddig tartott ugyanis kijavítani a sérült korlátot. Ebből később nagy polémia kerekedett, hiszen Niki Lauda feleslegesnek nevezte a hosszú javítást, mondván, hogy úgysem csapódik oda valaki még egyszer, amire Charlie Whiting éles hangú kritikával reagált. Az új rajt után Hamilton hamar levadászta a McLareneket, és Rosberg nyomába eredhetett. A két Mercedes eltérő taktikán volt, kíváncsian várhattuk, hogy alakul kettejük harca, ám a csata végül elmaradt...



 

Nico Rosberg versenye ugyanis mindössze a 31. körig tartott, a váltó felmondta a szolgálatot autójában, így kénytelen volt a pálya szélén leparkolni autóját. Az elmaradt párharcért Alonso és Vettel kárpótolt minket, akik az 5-6. helyért óriási csatát vívtak hosszú körökön át, melyet végül a négyszeres bajnok német nyert meg. Kis híján a 3. helyért is kibontakozott egy komoly párharc, ám Jenson Button túl későn, csak az utolsó körben érte utol Daniel Ricciardót, így már nem volt esélye támadást indítani ellene. S hogy ki lett a második? A Q1-ben kieső Valtteri Bottas, aki ellenállhatatlan formában gázolt át a McLareneken és a Red Bullokon, így egymás után másodszor lett a Mercedes mögötti üldözőboly legjobbja, s egymás után másodszor döntötte meg karrierje legjobb helyezését.



 



 

A futam végeredménye:



 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: