DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Túraautó

Interjú Marco Wittmann egykori magyar szerelőjével

Marco Wittmannt az elmúlt hétvégi lausitzringi német túraautó-bajnoki futam óta immár a DTM regnáló bajnokaként tisztelhetjük, ám kevesebben tudhatják róla, hogy anno, még 2006-ban utolsó és egyben legsikeresebb gokartos évét egy magyar csapat, a Kálmán Motorsport színeiben teljesítette. A pilóta egykori szerelőjével, egyben a Kálmán Motorsport szakmai vezetőjével, Gálos Gáborral beszélgettünk.

Arról, hogy mit jelentettek Wittmann számára a hajdani gokartos évek, mindent elmond a pilóta első nyilatkozata, amit a lausitzi verseny leintése után immár újdonsült DTM-bajnokként adott: "Nagyon különleges élmény volt, amikor átszeltem a célvonalat. Ez egy nagyon érzelemdús pillanat. Mindig is az volt az álmom, hogy a DTM-be jussak. Nehéz megtalálni a helyes szavakat. Képek vannak a fejemben a múltból, a gokartból, ahogy idejutottam, ez valami nagyszerű."



 

Képek a múltból, a gokartból, ahogy idejutott. Gálos Gáborral, a Kálmán Motorsport szakmai vezetőjével, Marco Wittmann hajdani szerelőjével invitáljuk Olvasóinkat egy rövid időutazásra, melynek során kicsit közelebbről megismerhetjük a DTM 2014-es bajnokát.

 

Gálos Gábor "Gaga" és Marco Wittmann



 

- Kezdjük egy kis előzménnyel. Hogyan jutott el a Kálmán Motorsport odáig, hogy külföldi bajnokságokban induljon, és egy akkor 16 éves, rendkívül tehetséges német pilóta, Marco Wittmann éppen hozzájuk jelentkezzen versenyzőnek?

- Kálmán Péter többszörös magyar bajnok gokartversenyző, aki külföldön is számos kimagasló eredményt ért el. Az ő széleskörű nemzetközi kapcsolatrendszere még aktív versenyzői pályafutása alatt, a "™90-es évek közepén elkezdett kiépülni. Én "™98-99-ben kezdtem el eljárni vele versenyekre, mint jó barátja és segítője. Amikor 2002 év végén visszavonult, akkor találtuk ki, hogy ezt a kapcsolatrendszert és azt a hihetetlen mennyiségű szakmai tudást, amit az évek alatt összegyűjtött, valahogyan kamatoztatni kéne. Megalapítottuk a Kálmán Motorsportot, és először itthon, magyar versenyzőket kezdtünk el segíteni, aztán a magyar versenyzőinkkel elkezdtünk külföldi versenyekre járni, ahol sok külföldi tehetséges gyerekkel is találkoztunk. Petit sokan ismerték régről, az eredményeink pedig magukért beszéltek, mert viszonylag tapasztalatlanabb magyar versenyzőkkel is oda tudtunk érni az élmezőnybe. Az egyik német versenyen aztán felfigyeltünk Marcóra, és ő is felfigyelt ránk. Nagyon szimpatikus és szerény volt az első pillanattól kezdve. Ketten utaztak a versenyre az édesapjával, ő szerelt neki, a fia pedig mondta, hogy mit hova állítson, a pályán pedig ment, mint a veszedelem. Ők látták, hogy szakmailag mi felkészültebbek vagyunk és értünk hozzá, de nincs meg a megfelelő pilótánk, akivel versenyeket és bajnokságokat tudnánk nyerni, mi pedig láttuk, hogy Marcónak a tehetsége megvan ehhez, náluk viszont a technikai része hibádzott a dolognak. Mi már akkor is a Birel gyár képviselete voltunk, és ők felajánlották, hogy felszerelésekkel támogatják Marcót, mi pedig vállaltuk, hogy szakmai tudásunkkal segítjük őt. Így vágtunk neki 2006-ban közös utunknak.

Kálmán Péter és Marco Wittmann



 

- Ha jól tudom, Te "csak" a német bajnokságban szereltél neki, míg az olasz bajnokságban és az egyéb versenyeken Kálmán Péter készítette fel a gokartját. Miért volt ez a kettősség?

- Erre egyszerű a válasz. Azokon a versenyeken, amelyeken Peti csapatfőnökként vett részt, én szereltem Marco gokartját, mert ott neki nem lett volna ideje ezzel foglalkozni. Azokon a versenyeken viszont, ahol a Kálmán Motorsport nem indult, ám Marco a Birel gyári csapatának színeiben igen, ott mindig Peti szerelt neki, mert akkor ráért. Így az olasz bajnokságban, ahol Marco a 2. helyen végzett végig ő szerelt neki, ahogy a Csendes-óceáni Bajnokságban is, amit megnyert, illetve a világkupán, ahol a döntőben az élről esett ki műszaki probléma miatt. Én alapvetően a német bajnokságban szereltem neki, ott is a 2. lett az év végi összesítésben.

 

2006-os csapatkép Kerpenből



 

- így visszatekintve nyilván hatalmas szó, hogy annak idején a DTM jelenlegi bajnokával dolgozhattatok együtt. Büszkék vagytok rá és az azóta elért eredményeire?

- Hogyne, természetesen nagyon büszkék vagyunk rá, de igazából már akkor, 2006-ban nagyon büszkék voltunk rá, hogy együtt dolgozhatunk vele, mert már akkor érződött rajta az a profizmus, az az alázat és az az elhivatottság, amivel addig még azelőtt soha nem találkoztunk. Amióta vele dolgoztunk, azóta tudjuk, hogy mit várhatunk el magunktól és mit várhatunk el a pilótáinktól, és mi az, amit a versenyzőnek kell hozzátennie a teljesítményhez, hogy jöjjenek az eredmények. Egyszóval, Marco azóta is referenciapontként szolgál nekünk.

 

- És van esetleg valaki a magyar versenyzők közül, akikkel jelenleg is együtt dolgoztok, aki tehetség tekintetében hasonló szintet képvisel, mint Wittmann?

- Ez egy nagyon nehéz kérdés. De csak a nyers gyorsaságot nézzük, akkor igen, van ilyen versenyzőnk. Ha arról van szó, hogy be kell ülni egy kész gokartba, menni vele és kipréselni belőle a maximumot, akkor e tekintetben Kancsár Ferenc meggyőződésem szerint a világ élvonalába tartozik. De ez csak egy szegmens a sok közül, ami ahhoz kell, hogy valaki a világ egyik legjobbjává váljon. Marcóban emellett még 3-4 olyan dolog megvolt, amik egyenként, külön-külön sokszor megvannak egy-egy pilótában, de így együtt, ritkák, mint a fehér holló. A gokartban nem elég gyorsnak lenni, érezni kell a gép minden egyes rezdülését, tudni kell, hogy mi történik velünk a gokartban és mi miért történik, és ezeket az információkat kellő műszaki szakértelemmel át kell tudni adni a szerelőknek. Az igazi zseni pedig nemcsak azt tudja megmondani, hogy mi volt jó, vagy mi volt rossz a gokart beállításában, hanem pontosan tudja azt is, hogy mit szeretne, és ehhez min kell változtatnunk. Marco határozottan ilyen pilóta volt, és nyilván még most is az.

 

- Ez lehet a legnagyobb erőssége?

- Inkább ezek így együtt. De az biztos, hogy ha mi kimentünk vele valahova tesztelni, akkor ő képes volt arra, hogy délelőtt kipróbált két különböző vázat, délután három különböző karburátort, két motort és két kipufogót, majd a nap végén leült gondolkodni, odajött hozzánk és egy fél óra múlva megmondta, hogy ő ezt a vázat, azt a karburátort, emezt a motort és amazt a kipufogót kéri, mert így lesz a legjobb a gokart. Pontosan tudta, hogy mit akar és mitől lesz gyors, és úgy összerakta magának egy egységgé a csomagot, hogy utána képes volt megnyerni vele mindent. Ehhez Istenadta érzék és tehetséget kell, és neki ez maximálisan megvolt. Ezért nem csodálom, hogy a DTM-ben is ilyen hamar a csúcsra ért, és nem lepődnék meg rajta, ha egy nap a Formula-1-be is eljutna. Persze ez nyilván már nemcsak rajta és a tehetségén múlik, hanem sajnos sok egyéb tényezőn. Igazából nála mindig is ez volt az egyedüli kérdés, a külső tényezők, hogy egyáltalán megkapja-e majd a lehetőséget a bizonyításra az élettől, nem ütközik-e ez mások érdekeivel stb. Azt mi már 2006-ban biztosan láttuk, hogy ahol ő egyszer bizonyítási lehetőséget kap, azzal élni fog, legyen az bárhol.

 

- És lám, bajnok lett a DTM-ben. És lám, a leintés után a gokartos éveket emlegeti, amik közül nálatok töltötte az utolsót és a legsikeresebbet. Mondhatni, nálatok alapozta meg későbbi pályaautós karrierjét, és a 2006-os jó szereplésnek köszönhetően tudott dobbantani. Milyen érzés, hogy a magatok módján Ti is hozzájárultatok egy született tehetség kibontakoztatásában?

- Természetesen nagyon jó érzés, és büszkék vagyunk rá. Ráadásul Marcót nemcsak versenyzőként tiszteltük és becsültük, és nemcsak a munkakapcsolatunk volt gyümölcsöző, de emberként is nagyon sokra tartjuk őt és édesapját is, akitől sok mindent tanult. Biztos vagyok benne, hogy ő soha nem fogja elfelejteni, hogy honnan jött, és mindig örömmel fog visszaemlékezni a gokartban eltöltött éveire, köztük 2006-ra is. És hát természetesen mi sem felejtjük el soha őt, örülünk a sikereinek, és büszkék vagyunk rá, hogy ismerhetjük.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: