DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

Webber Prost óta először búcsúzott dobogóval

A leköszönő Mark Webber hétvégi második helye a statisztikák kedvelői számára is több érdekességet tartogat, de emellett két fontos megbízhatósági rekord is megdőlt a Brazil Nagydíjon, ahol Fernando Alonso továbbra is győzelem nélkül gyűjti a dobogókat.

Mark Webber 215 nagydíjrajttal, 9 győzelemmel, összesen 42 dobogóval, 13 első rajthellyel és 19 leggyorsabb körrel intett búcsút a Formula-1-nek. A győzelmek számát tekintve a 33. legsikeresebb pilóta a sportban, és a 8. legjobb azok közül, akik nem nyertek bajnoki címet.

A 37 éves ausztrál egy második hellyel zárta pályafutását, így ő az első pilóta 1993 és Alain Prost óta, aki dobogóra állhatott utolsó F1-es futamán. Prost a 20 évvel ezelőtti szezonzáró Ausztrál Nagydíjon szintén másodikként célba érve búcsúzott.

Még egyszer utoljára összeállt az elmúlt években igen sűrűn előforduló Vettel-Webber-Alonso dobogó, ami még éppen kellett ahhoz, hogy a trió egyedüliként tartsa a rekordot a leggyakoribb első három helyezettek összesítésében. És ez kétféleképpen is igaz: 5. alkalommal végeztek az élen ők hároman pontosan ebben a sorrendben, és 13. alkalommal sajátították ki a dobogót bármilyen felállásban. A Hakkinen-Coulthard-M.Schumacher hármasnak előbbi 4-szer, utóbbi 12-szer sikerült.

Webber ötödször végzett idén a második helyen úgy, hogy közben egyszer sem tudott nyerni a szezon során. Nála csak Francois Cevert 1973-ban tudott többször, szám szerint hatszor második lenni úgy, hogy egyszer sem győzött.



Sebastian Vettel zsinórban a kilencedik futamot is megnyerte, ami korábban még senkinek nem sikerült. Alberto Ascari ugyan szintén győzött kilenc egymást követő futamán 1952-53 között, de nem állt rajthoz a közbeeső, és a pontversenybe beleszámító Indianapolis 500-as versenyen. És a statisztika kegyetlen dolog, még ha egyetlen F1-es pilóta sem utazott el arra a versenyre 1953-ban.

Vettel 13 diadalt aratott a szezon során, amivel Michael Schumacher 2004-es rekordját is utolérte. A hétszeres bajnok oldalára billenti azonban a mérleget, hogy ő egy 18, míg Vettel egy 19 versenyből álló idényben érte ezt el.

A Brazil Nagydíjon 12. rajt-cél győzelmét is behúzta a Red Bull pilótája, annak ellenére, hogy Nico Rosberg lerajtolta őt. Ám az eredmény feltétele, hogy a pilóta a célvonalon való minden áthaladásakor az élen álljon, és Vettel az első kör végén megkezdett előzési manőverével két századmásodperccel előbb szelte át a célvonalat, mint a Mercedes.A négyszeres bajnok még a 2011-esnél is öttel több ponttal zárta a szezont. Idén 397, míg két éve 392 egységgel rémisztette meg a mezőnyt.

Fernando Alonso nem nyújtotta tovább leghosszabb dobogó nélküli sorozatát a Ferrarival, ehelyett egy másik rekordot állított fel azáltal, hogy a harmadik helyre kapaszkodott fel a Brazil Nagydíjon. Ő szerezte ugyanis egy pályán a legtöbb dobogót anélkül, hogy valaha is győzni tudott volna ott. A spanyol Interlagosban már 8. alkalommal végzett a 2. vagy a 3. helyen. Az elmúlt 11 éve során csak 2004-ben (4. lett), 2009-ben (14.) és 2011-ben (4.) végzett más pozícióban a brazil pályán. Kimi Raikkönennek van még egy ehhez közel álló sorozata, ő Bahreinben hatszor volt dobogós győzelem nélkül.

Alonso emellett egy olyan egyéni negatív eredményt is elért, ami korábban csak 2001-ben, a Minardival való debütálásának évében történt meg vele, mégpedig a szezon egyetlen futamán sem rajtolhatott az első sorból. Persze a statisztika ebben az esetben alaposan árnyalja a képet, hiszen míg első évében a 17. volt a legjobb rajthelye, idén négyszer volt harmadik, és csak egyszer nem jutott be a Q3-ba.

A szezon végeztével néhány jelentős megbízhatósági rekord is megdőlt. Max Chilton minden bizonnyal a mezőny legészrevehetetlenebb tagja volt, ám mégis olyan dologra volt képes, amire más még sohasem: újoncként az idény összes futamán célba ért, még ha a 19 alkalomból 12-szer utolsóként is látta meg a kockás zászlót.

Persze általában véve is ritka, hogy egy pilóta egyetlen kiesést se jegyezzen egy teljes szezon során. Legutóbb tavaly Kimi Raikkönennek sikerült ez (20 futamon keresztül), előtte pedig csak Nick Heidfeld (2008, 18 futam), Michael Schumacher (2004, 17 futam), Richie Ginther (1964, 10 futam) és Dan Gurney (1961, 8 futam) mutattak száz százalékos megbízhatóságot.

Ám hiába nem esett ki egyszer sem, Chilton a számos lekörözés miatt mégis csak a negyedik legtöbb kört tette meg a mezőnyben - Button, Vettel és Perez is megelőzte őt a listán.

A McLaren mindkét autóját a szezon összes futamán értékelték, azaz legalább a táv 90%-áig eljutottak - ez még soha egyetlen istállónak sem sikerült. Különböző okokból Sergio Perez és Jenson Button is két-két alkalommal állt ki a futamok hajrájában, de a lekörözéseket is beleszámolva így is az idény teljes versenytávjának 99,17%-át teljesítették, azaz a lehetséges 11584 km-ből 11488-at abszolváltak. Ezzel fölülmúlták a BMW-Sauber 2008-as etalonját, a 98,3%-ot.

Véget ért a szezon, és McLarennek egyetlen alkalommal sem sikerült dobogóra állnia idén - ilyen pedig 1980-ban fordult elő velük utoljára. Interlagosban Button révén azért legalább legjobb 2013-as eredményüket elérték egy 4. hellyel, enélkül ugyanis csak a csapat debütáló, 1966-os szezonjához hasonlíthattuk volna idei vergődésüket. Az volt ugyanis az istálló egyetlen olyan éve, amikor mindössze az 5. hely volt a legjobbja - noha akkor egyedül Bruce McLaren volt a pilóta, és mindössze négy futamon állt rajthoz.

A Brazil Nagydíjon fordult elő először, hogy a Red Bull mind a négy autója a rajtrács első nyolc helyén foglalt helyet, hiszen a Toro Rosso két pilótája a negyedik rajtsorig kapaszkodott fel.

A V8-as korszak utolsó versenyét a Renault motor nyerte, amely ezzel egy kisebb hagyományt folytatott, hiszen korábbi két jelentős éra is az ő sikerükkel zárult. 2005-ben Fernando Alonso (Renault) sanghaji győzelmével búcsúztak a 3 literes V10-es motorok, az 1994-es Ausztrál Nagydíjon pedig Nigel Mansell (Williams-Renault) a 3,5 litereseket küldte nyugdíjba.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: