DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Off-road

Magyar sikerek és látványos bukások a kakucsi zónabajnokin

Szeptember 7-én vasárnap a Budapesttől 40 km-re található Kakucs Ringen rendezték az FIA Közép-Európai Zóna Trófea és a Magyar Nyílt Ralikrossz Bajnokság ötödik fordulóját, melynek keretében Közép-Európa legjobb ralikrosszosai mérkőztek meg egymással. Egy kategóriát leszámítva mindenhol magyar győzelem született.

Több dolog miatt is emlékezetes marad a hétvégi kakucsi verseny. Már a szabadedzés és az időmérő edzés komoly izgalmakat tartogatott, mivel az előző éjszaka rövid záporai az első reggeli etapokra nagyon trükkössé tették a pilóták számára a körülményeket. Annyira nem volt vizes a pálya, hogy az esőgumik egyáltalán felmerüljenek opcióként, a slickeken viszont még az elsőkerekes autók is valósággal táncoltak a sikánban, és minden pilótának bűvészkednie kellett, hogy a pályán maradjon. Ez hol sikerült nekik, hol nem, de a látvány önmagáért beszélt: igazi vezetéstechnikai ínyencségeket láthattak a nézők.

 

A sikánban és az utána következő gyors balosban többször is röpültek a gumibálák, többen keresztbe álltak, vagy lelátogattak a fűre, Werner Panhauser, illetve Mózer Attila pedig egy ízben a pályát szegélyező domboldalt sem tudták elkerülni. Az osztrák fel is borult és totálkárosra törte Citroenjét, míg a magyarnak jobban sikerült megmentenie a helyzetet, így SuperCars-os Skodája megúszta apróbb "fénysérülésekkel".



Az első előfutamot még szintén hasonlóan trükkös körülmények között teljesítette a mezőny, így a rajt utáni sikán a szokásosnál is izgalmasabb több izgalmas eseményt tartogatott. Minden futamban egyszerre 5-6 autó próbálta meg keresztbecsúszva abszolválni valahogy ezt a gyors jobb-bal kombinációt, és nem egyszer fordult elő, hogy aki a legkésőbb fékezett, az befordult ugyan elsőnek, de utána a fűre leérve meleg pillanatok következtek a számára. Így járt a korábbi Európa-bajnok Roman Castoral is, aki vissza is esett a mezőny végére futamában, ám a leintésig visszajött az élre.

 

A második előfutamra már szinte teljesen felszáradt a pálya, és a kedélyek is csillapodni látszottak. Drámai fordulatokban viszont nem volt hiány, hiszen előbb a Super1600, majd a SuperCars rekordbajnoka, Bánkuti Gábor és Harsányi Zoltán is motorprobléma miatt búcsúzott a további küzdelmektől: mindkettőjük motorblokkjának oldalán kikönyökölt a hajtókar.

Balszerencséje volt a 14 éves Kovács Marcellnek is, aki első előfutamában még kitartóan üldözte ugyan a szintén tinédzserkorú Marton Gergelyt, ám a második és harmadik előfutamban is műszaki probléma miatt volt kénytelen kiállni, így sajnos számára idő előtt véget ért a kakucsi verseny. Mindez szurkolói szempontból nem volt jó hír, hiszen a Super1600-ban vélhetően minden idők legerősebb magyar bajnoki mezőnye gyűlt össze Kakucson Luigival, a fiatalabbik Sustával, a kilencszeres magyar bajnok Bánkutival, Marton Gergővel, Kovács Marcellel, Panhauserrel, Nitróval és az Ujházi-család jeles képviselőivel, ám a döntőre Panhauser, Bánkuti és Kovács kiesésével sajnálatosan megcsappant a mezőny.

Izgalmakban persze így sem volt hiány. Luigi a nagyobbik Susta tavalyi Challenge-bajnok autójával szépen eljött az élen, és magabiztos győzelmével megőrizte idei száz százalékos ob-mérlegét a kategóriában, amivel egyidejűleg bebiztosított zónabajnoki címét. Mögötte viszont hatalmas harc dúlt a 2. helyért a cseh Blue Engineering másik pilótája, Josef Susta és az M-F Motorsport ifjú üdvöskéje, Marton Gergő között. A cseh és a magyar Skoda párharcából ezúttal a cseh került ki győztesen, de Marton így is élete első zónabajnoki dobogójának örülhetett.

Harsányi kiesésével a SuperCars döntőjének élvezete értéke is vitathatatlanul csappant, ám Kárai Tamás végig úgy terelgette autókrossz Európa-bajnok Fabiáját az élen, hogy ez a látvány önmagában mindenért kárpótolta a nézőket. Kárai győzelméhez kétség sem férhetett ezen a vasárnapon. A háromszoros autókrossz Európa-bajnok összességében harmadik kakucsi OB-győzelmét aratta ezzel, idén pedig ez volt a második sikere a hazai ralikrossz bajnokságban. Egy másik Skoda-pilóta, Mózer lett mögötte a 2., míg a 3. hely sorsa az utolsó kör utolsó kanyarjában dőlt el Vass Zoltán javára, aki első dobogós helyének örülhetett a Colttal. Az osztrák rekordbajnok Alois Höller az utolsó kört még a 2. helyen kezdte, ám egy defekt folytán előbb Mózer, majd az utolsó kanyarban Vass is elment mellette, így végül visszaszorult a 4. helyre, megelőzve a B-döntőből feljutó Wieszt Jankót és az örökös magyar bajnok Kotán Pétert.

Érdekesség, hogy a tereprali világából jól ismert Hangodi Zoltán is bemutatkozott ezen a hétvégén a ralikrosszban, de bérelt Nissanja volánjánál csak 4 kör jutott neki Kakucson, mielőtt egy váltóhiba megállította. Balszerencsés kezdet, reméljük, nem veszi el a kedvét a ralikrossztól.

A nap legfordulatosabb és leglátványosabb küzdelmeit a SuperNational futamai hozták. Castoral gyakorlatilag az összes előfutamában ütközésbe keveredett és visszaesett a mezőny végére a rajt után, hogy aztán onnan valami elképesztő bravúrt végrehajtva visszajöjjön az élre a leintésig. A cseh egyszerűen elpusztíthatatlan, és a magyar szurkolók rokonszenvét is kivívta teljesítményével. A pole pozíció ezúttal viszont nem az övé, hanem az ihletett formában versenyző Peitler Zsolté lett, aki igazi stílustanulmányt rajzolt futamaiban a BMW-vel. A tinédzserkorú magyar pilóta a döntőben három kanyarig tudott Castoral előtt maradni, onnantól nem lehetett kérdéses a cseh klasszis győzelme, de le a kalappal Zsolti előtt, hiszen Castoralt csak az Eb-ken szokták ennyire megszorongatni. A 3. helyet Luigi szerezte meg a SEAT-tal, aki tehát a Super1600 mellett a SuperNationalben is dobogóra állt.

A Magyar Kupa bajnoki éllovasa, Góth Viktor reggel a szabadedzés első körének első kanyarjában rögtön egy kicsúszással kezdett, ám ezzel le is tudta a hibákat erre a versenyre. Innentől a nap összes hátralevő etapját megnyerte kategóriájában, beleértve a döntőt is. Legkitartóbb üldözőjének ezúttal is Kádár Patrik bizonyult, és a dobogó harmadik fokára is egy 18 év alatti pilóta, Benyó Máté állhatott fel. Ki kell emelni a 12 éves Vaskó Dominik teljesítményét is, aki először jutott A-döntőbe ebben a kategóriában.

A Junior Kupa fiataljai közül Kakucson Harkányi Máté kezdett a legjobban, aki az időmérőt és az első előfutamot is megnyerte, ezt követően viszont a bajnokságot is vezető Végh András a maga javára tudta billenteni a párharc alakulását: a második és a harmadik előfutam megnyerésével megkaparintotta a pole pozíciót, majd a döntőben a győzelmet is. Harkányi bejött a 2. helyre, míg a dobogó legalsó fokára Tagai Domonkos állhatott fel.

 

A magyar bajnokság az október 4-én, illetve 5-én, egyaránt a Nyirádi Motorsport Centrumban megrendezésre kerülő két külön fordulóval zárul.

 

FIA Közép-Európai Zóna Trófea és Magyar Nyílt Ralikrossz Bajnokság, V. forduló, Kakucs - eredmények:

SuperCars: 1. Kárai Tamás (magyar, Skoda), 2. Mózer Attila (magyar, Skoda), 3. Vass Zoltán (magyar, Mitsubishi), 4. Alois Höller (osztrák, Ford), 5. Wieszt Jankó (magyar, Mitsubishi), 6. Kotán Péter (magyar, Ford).

Super1600: 1. Luigi (magyar, Skoda), 2. Josef Susta (cseh, Skoda), 3. Marton Gergely (magyar, Skoda), 4. Ujházi Ádám (magyar, Opel), 5. Nitro (magyar, Opel), 6. Ujházi Béla (magyar, Toyota).

SuperNational: 1. Roman Castoral (cseh, Opel), 2. Peitler Zsolt (magyar, BMW), 3. Luigi (magyar, SEAT), 4. Karl Schadenhofer (osztrák, VW), 5. Harald Falschlehner (osztrák, Opel), 6. Csendes Zsolt (magyar, Opel).

Magyar Kupa: 1. Góth Viktor (Opel), 2. Kádár Patrik (Suzuki), 3. Benyó Máté (Suzuki), 4. Lakatos Lénárd (Suzuki), 5. Vaskó Dominik (Peugeot), 6. Varga Viktor (Opel).

Junior Kupa: 1. Végh András, 2. Harkányi Máté, 3. Tagai Domonkos, 4. Tarta Dávid, 5. Amrein Roland, 6. Tagai Máté.

 

A Magyar Nyílt Ralikrossz Bajnokság állása 5 futam után:

SuperCars: 1. Harsányi: 74 pont, 2. Wieszt: 62, 3. Mózer: 57, 4. Höller: 54, 5. Kárai: 53.

Super1600: 1. Luigi: 80, 2. Ujházi Á.: 64, 3. Bánkuti Gábor (magyar, Peugeot): 58.

SuperNational: 1. Castoral: 80, 2. Luigi: 65, 3. Csendes: 43, 4. Falschlehner: 42, 5. Peitler: 41, 6. Csirmaz Brúnó (magyar, Skoda): 36.

Magyar Kupa: 1. Góth: 92, 2. Kádár: 78, 3. Vágner: 59, 4. Varga: 53.

Junior Kupa: 1. Végh: 95, 2. Harkányi: 84, 3. Tagai D.: 73.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: