DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Coletti: Az F1 előszobájában

Monaco a kezdetek óta az F1 bölcsőjének számít, hamarosan azonban egy helyi pilóta előtt is megnyílhat az út a királykategória felé. A Magyar Nagydíj alkalmából a GP2 egyik bajnokaspiránsával, Stefano Colettivel beszélgettünk legújabb sikerei titkáról, a magyar hétvégéről, az F1-es esélyeiről és természetesen a privát élete sem maradhatott ki a sorból.

- Stefano, nagyot fordult veled a világ. Tavaly a Coloni csapatnál nem jöttek az eredmények, ezért még év közben a Maldonadót Forma-1-be segítő, az utóbbi években azonban gyengélkedő Rapaxhoz szerződtél, amellyel jelenleg vezeted a bajnokságot. Mi az, ami működik a Rapax-nál, de nem ment a Coloninál?

- Ez nem egyetlen összetevőn múlik, de nagyon fontos, hogy jól érezd magad az adott környezetben. Itt kiváló hangulat vesz körül, amely megkönnyíti a közös munkát. A Rapax-szal azonnal egymásra hangolódtunk, megértették, milyen autóra van szükségem, hogyan kell a gépet a vezetési stílusomhoz igazítani. Ez korábbi GP2-es pályafutásom során még nem adatott meg nekem. Lehet alattad a legjobb autó, lehetsz te a legjobb pilóta, ha nem sikerül megértenetek egymást, nem érsz el semmit.



- Pályafutásod során kétszer is nyertél már a Hungaroringen. Az Európai Formula Renault 2.0-es bajnokságban és a GP2-ben is a pódium tetejére állhattál, ez egy jó előjel számodra?

- Nagyon kedvelem ezt a pályát, itt rendszeresen jól teljesítek. 2011-ben a 21. helyről rajtolva nyertem meg a második versenyt, még ha különleges időjárási körülmények között is. A Hungaroringet azért is szeretem, mert ezen a pályán még kijön a pilóta kvalitása.

- A technikai oldalát tekintve mi az, ami különösen fontos a Hungaroringen?

- Itt szinte minden technikai tényező számít. Sok a lassú kanyar, de akadnak azért gyorsabbak is, így a helyes egyensúlyra és az ideális fékpontokra is különösen figyelni kell, a gumikról nem beszélve. Miután 40 fok körüli meleget jeleztek előre, ilyen körülmények között a gumistratégia döntő lehet. Tudnod kell, hogyan óvhatod meg a lehető legtovább az abroncsokat. Ez függ a beállításoktól, egyensúlytól, a versenyző vezetési stílusától. A Hungaroringen nem kifizetődő a túlzott agresszivitás.

- Apropó meleg! Hogyan készülsz fel egy olyan forró hétvégére, mint amelyen a magyar is?

- Amikor otthon vagyok, az erőnléti edzőm felügyelete mellett folyamatosan a fizikai állóképességemen dolgozok, vagyis nem helyszínfüggő a felkészülés módja. Vagy formában vagy, vagy nem! Az biztos, hogy a fizikai kondíció mellett a megfelelő étkezésre is oda kell figyelni, és különösen egy 40 fokos vagy egy magas páratartalmú helyen, mint amilyen Malajzia is volt, elengedhetetlen a lehető legtöbb folyadékfogyasztás. Ha nem iszol eleget, érezhetően jobban szenvedsz a pályán, nehezebben tudsz koncentrálni.

- Harcban állsz a bajnoki címért. James Calado nemrég azt nyilatkozta, hisz abban, hogy elég a tehetség ahhoz, hogy valaki a Forma-1-be kerüljön. Szerinted is lehetséges - mondjuk bajnokként - szponzori háttér nélkül a legfelsőbb kategóriába jutni?

- Ma már mindennek egyben kell lennie az előrelépéshez. Még ha meg is nyerem a GP2-t, nagyon bonyolult kérdés az F1-es debütálás, rendkívül fontosak a tehetős támogatók.

- A GP2-ben kiemelkedően jól teljesítő olasz pilóták sorsa eddig meglehetősen szerencsétlenül alakult, elég Giorgio Pantano, Luca Filippi vagy Davide Valsecchi esetére gondolni. Neked, mint monacói állampolgárnak - ráadásul a megfelelő ismeretségek birtokában - könnyebben összejöhet egy Forma-1-es szerződés?

- Talán, ha orosz pilóta lennék" Komolyra fordítva a szót, a hercegségben alapvetően nincs igazán érdeklődés a Forma-1 iránt, így monacói versenyzőként sem egyszerű a helyzet. Igaz, hogy kiváló kapcsolatot ápolok Albert herceggel, miután a családom a harmadik legrégebbi família Monte-Carlóban, de hangsúlyozom, először is meg kell nyernem a bajnokságot, csak utána lehet bármiről is beszélni!

- 2011-ben az Abu Dhabi-i tesztelésen már próbára tehetted magad egy F1-es autó, a Toro Rosso volánja mögött. Hogy lehet, hogy most listavezetőként nem kaptál lehetőséget Silverstone-ban, miközben sokan mások a GP2-ből részt vehettek a Fiatal Versenyzők Tesztjén?

- Nem is próbáltuk meg felvenni a kapcsolatot egyik csapattal sem. Az idény végén ez valóban érdekes lehetőség lenne, de szezon közben egy teljesen más, ismeretlen autót vezetni, miközben a bajnokságra koncentrálsz, ráadásul röviddel a következő verseny előtt, szerintem nem előnyös.

- Neked, illetve a menedzsmentednek kell felkeresni a Forma-1-es alakulatokat?

- Tavalyelőtt a Toro Rosso keresett meg engem, de ez kiszámíthatatlan. Manapság inkább az a gyakorlat, hogy neked kell bekopogtatni a csapatok ajtaján, ha jól teljesítesz, ha nem.

- Feltűnő, hogy a GP2-es csapattársak között olykor hatalmas a teljesítménybeli különbség. Ez a tehetségtől függ vagy egyszerűen van, akinek több idő kell, amíg beérik?

- Van, akinek több időre van szüksége, de az összhang a lényeg! Például ez az autó nagyon passzol a vezetési stílusomhoz. Talán a másik pilótáéhoz kevésbé. Elég annyi is, hogy valaki nem megfelelően bánik az abroncsokkal, nagyon kevésen múlnak a dolgok. Ha egy apró hibát vétesz bármely területen, már egy másodpercet veszítesz és elúszik a hétvégéd! Nem csak a beállítástól vagy a vezetési képességektől függ az eredményesség.

- Váltsunk könnyedebb témára. Milyen Stefano Coletti a pályán kívül?

- Ãtlagos srác. Monacóban besegítek édesapámnak az üzleti vállalkozásunkban, így nem sok szabadidőm marad. Főleg hogy napi két órát vagyok az edzőteremben" Ha van egy kevés időm, azt a barátaimmal töltöm és focizunk egy jót!

- A hétvégén azért jutott némi idő arra, hogy megnézd Budapestet?

- Igen, sétáltam egyet a belvárosban, nagyon-nagyon tetszik Budapest. Az a sok műemlék, épület, nem beszélve a gyönyörű lányokról! Lenyűgöző!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: