DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 18. csütörtök
F1

Levezető kör - Hungaroring

A 2013-as Magyar Nagydíj azon ritka alkalmak egyike volt, amikor egy világbajnok versenyző a mezőny egyik leggyorsabb autójával megszerzi a pole pozíciót, mégis meglepetésnek számít, hogy megnyeri a futamot.

Alighanem a Mercedesnél sem tudják pontosan, mi vezetett Lewis Hamilton váratlan hungaroringi sikeréhez. A pole pozíció ellenére sem sugallta semmilyen józan számítás azt, hogy Hamilton épp a tűzforró mogyoródi katlanban esik át a tűzkeresztségen új csapatával. Ross Brawn minden bizonnyal őszintén nyilatkozott a futamot értékelve kissé bizonytalanul arról a kérdésről, hogy megoldódtak-e a gumik túlmelegedésével kapcsolatos problémáik. A választ egyelőre mi is csak találgathatjuk, az az egy biztos, hogy ezt a javulást már nem lehet a barcelonai titkos tesztnek tulajdonítani: ezek az abroncsok már nem azok az abroncsok.



Azt hiszem, Ross Brawn joggal kételkedik abban, hogy a problémák megoldódtak: azt, hogy a nagy sikert épp a Hungaroringen érte el 2008 bajnoka, éppúgy be lehet tudni a "Hamilton-faktornak", mint a Mercedes hirtelen gumikezelési feljavulásának. Hamilton valami olyat tud a magyar pályán, amit senki más, talán Damon Hill volt az egyetlen, aki ennyire érezte a Hungaroringet: Hamilton hétből négyszer nyert, kétszer műszaki hiba hátráltatta, 2011-ben pedig az időjárás és az elhibázott boxtaktika kényszerítette bele egy hibába, így végül csak negyedik lett. De ahány problémamentes futama volt Magyarországon, azt mindet megnyerte - ha valaki, hát ő biztosan örült a szerződésünk meghosszabbításának.

Így lehet ezzel Romain Grosjean is, aki szintén remekel mostanában Magyarországon. Még GP2-es bajnoki évében tette itt le a névjegyét egy első és egy harmadik hellyel, egy évre rá már Formula-1-es dobogót szerzett a Lotusszal, idén pedig akár a győzelemért is harcolhatott volna, ha nem ragad be Sebastian Vettel mögé a futam első szakaszában. Ezt követően az év előzését mutatta be Felipe Massával szemben, amit a stewardok büntetésre érdemesnek találtak - a döntést gyakorlatilag mindenki tévesnek ítélte, aki megszólalt a témában. Ráadásul itt nem csupán Grosjean versenyének tönkretételéről volt szó, az ítéletnek súlyos üzenete van: miközben minden lehetséges eszközzel próbáljuk az előzések számát mesterségesen növelni, az ötletes, egyedi, bevállalós manőverekért büntetés jár. Kinek jutott volna eszébe a 2008-as Laguna Seca-i MotoGP-futamot követően a Dugóhúzóban előző Rossit, vagy az idén ugyanott épp a Doktort lehagyó Márquezt megbüntetni? Pedig ők is kívül voltak a fehér vonalon...

Egy hetedik és egy kilencedik hely, ennyi jutott a McLarennek Magyarországon, biztos vagyok benne, hogy kevesen hitték volna egy évvel ezelőtt, Hamilton győzelmét követően, hogy 2013-ban a megszerzett nyolc pontot is sikerként könyvelhetik el Wokingban. Pedig ez a realitás az idei szezonban, a McLaren egymás után második, összességében negyedik kettős pontszerzése mindenképpen pozitívum, ráadásul Button kifejezetten szép versenyt futott, hiszen az egyik Ferrarit megelőzte és Rosberg is mögötte volt, amikor a német motorja elfüstölt.

A McLaren ezzel a pontversenyben felzárkózott a Force Indiára, akik a gumiváltás legnagyobb vesztesének bizonyultak, hiszen a középmezőny egyértelműen legjobb csapatából, többször a dobogóval kacérkodó együttesből pillanatok alatt a Sauber és a Toro Rosso szintjére estek vissza. Nem lett szép a jubileum a 100. nagydíján elrajtoló Adrian Sutilnak, aki a harmadik versenyző lett a sportág történetében, aki dobogós helyezés nélkül lépi át a bűvös határt. Rossz ómen Sutil számára, hogy aki eddig dobogó nélkül érkezett el századik versenyéhez, az később sem állhatott fel a pódiumra... A Force India tempóját, vagy inkább annak hiányát látva aligha volt véletlen, hogy annyira ragaszkodtak az eredeti 2013-as abroncsokhoz. A régi-új gumikon szenved Vijay Mallya csapata, a szezon első szakaszában remeklő Adrian Sutil és Paul di Resta visszasüllyedt a középszerűségbe.

Ha nem is ennyire drámai a helyzet a vörösöknél, jó úton van ebbe az irányba a Ferrari is, mely a Hungaroringen csak a negyedik erő volt - márpedig ilyesmit a tavalyi évben is csak ritkán láthattunk. Az eredménytelenségnek köszönhetően ráadásul olyasmi történt, ami az Alonso-érában soha: nyílt ellentét a kétszeres világbajnok és csapata közt. Alonso a közelmúltban olyan több olyan megjegyzést is tett az autóra, amit a Montezemolo zokon vett, és nyilvánosan tette helyre - persze úriemberhez méltó, kimért módon - versenyzőjét, épp annak 32. születésnapján. Mindez újabb alapot adhat az egyébként alighanem alaptalan pletykára Alonso esetleges Red Bullhoz távozásáról, ami biztosan nem javítja a munkamorált Maranellóban.

Az ezúttal viszonylag csendes hétvégét futó Vettel azonban nem lélegezhet fel, hiszen még ha Alonso egyre kisebb fenyegetést jelent is negyedik világbajnoki címére, megérkezett az új kihívó Lewis Hamilton személyében. A nyári szünet után, Spában és Monzában kiderül, komolyan számolni kell-e vele.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: