DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
Off-road

Marton Gergely: Eredményes litván Challenge

Az M-F Motorsport ifjú versenyzője, Marton Gergely az elmúlt hétvégén a Rallycross Challenge Europe versenysorozat idei harmadik fordulóján állt rajthoz, Vilkyciai versenypályáján, Litvániában. A 16 éves magyar tehetség végig az abszolút élmezőnyben vitézkedett, és ugyan a döntőre egy apró műszaki probléma miatt nem tudott kiállni, összességében így is eredményes versenyt zárt.

A vilkyciai pálya egy igazi kis ékszerdoboz Litvánia szívében, amely festői környezetben terül el, erdőkkel, tavakkal és gyönyörűen kialakított parkokkal körülvéve. Ilyen környezetben szinte eredménytől függetlenül felüdülés versenyezni, a magyar csapat tagjai viszont több napot utaztak, és rengeteg kilométert maguk mögött hagytak, hogy részt vehessenek ezen a megmérettetésen, így érthető módon eredménycentrikusan álltak a hétvégéhez: szerettek volna minél több pontot gyűjteni a bajnokságban.



Az idén a SuperNational kategória előző évi abszolút és géposztály magyar bajnokaként kategóriát váltó és a Super1600-ba fellépő Marton Gergely számára élete első Rallycross Challenge Europe futama ragyogó eredménnyel zárult bő két héttel ezelőtt Nyirádon, hiszen nagy csatában legyőzve külföldi vetélytársait a 2. helyen végzett, összesítésben pedig a legtöbb bajnoki pontot szerezte a hétvége tekintetében. Jó szereplése a bajnoki tabellán is komoly nyomot hagyott, hiszen két forduló után az előkelő 4. helyet foglalta el a Challenge sorozat összetettjében, és hátránya mindössze 7 pont volt a vele ellentétben mindkét addigi futamon rajthoz álló holland Thijs Heezen mögött.

 





Elsősorban ez késztette a csapatot arra, hogy fél Európát átszelve útba ejtse Litvániát, bátran állva az újabb kihívás, a Rallycross Challenge Europe újabb futama elé. Ismeretlen pálya, helyi menőkkel teletűzdelt mezőny és a Nyirádon is látott kőkemény ellenfelek és csaták - nem volt könnyű dolga ezen a hétvégén Gergőnek, de hát tűzben edződött, és most sem okozott csalódást. Kiválóan helytállt, és abszolút méltó módon képviselte a magyar autósportot messze földön.  

Az első két előfutamot a 3., míg az utolsót az 5. helyen zárta, így összességében a döntő 4. helyére kapott besorolást. A rallycross sava-borsát és nehézségét ugyanakkor az adja, hogy itt nem egyedül indulnak a futamokon a pilóták, és bizony az ellenfelek bodicsekjeivel vagy épp porfelhőjével vagy sarával is meg kell küzdeniük, így sokszor nehéz tiszta versenyt futni. Nos, Gergő autóját a harmadik előfutamban csúnyán besarazták a többiek, és ez az apróság most a verseny végkimenetelét illetően végzetesnek bizonyult. A sár megkötött, a ventillátorok elakadtak, a vízhőfok emelkedni kezdett, és Gergő észlelve a bajt, kitolatta autóját a döntő rajtrácsáról, megelőzve a nagyobb bajt. Nem sikerült tehát steril versenyt futni, de ez nem Gergő és nem is a csapat sara, és ez nem változtat azon, hogy tiszta erőből ismét végig az élmezőnyben száguldott a Skoda.  



Gergő hátránya az összetettben ugyan 10 pontra nőtt az éllovas Heezennel szemben, ám így is feljött a 3. helyre, és a korábbi kétszeres Európa-bajnok német Sven Seeliger csupán 3 ponttal előzi meg a tabellán. Ők ketten a sorozat összes idei versenyén elindultak eddig - Gergővel ellentétben -, és a szezonnyitó franciaországi versenyen is értékes pontokat gyűjtöttek. A magyar pilóta ennek ellenére ott lohol szorosan a nyomukban az összetettben, úgyhogy korántsem lefutott még ez a verseny: az M-F Motorsport a bajnokság hátralevő részében sem fog nemet mondani a kihívásra! 

 


 
Marton Gergely
"összességében egy nagyon üdítő és jó hangulatú versenyhétvégén vagyunk túl, egyedül a végeredményt sajnálom picit. Jó volt, hogy végig ott tudtunk lenni a mezőny elejében, de bosszantó, hogy pont a döntőre nem tudtunk kiállni egy apró balszerencse miatt. Ha ez nincs, tökéletes lett volna minden, így csak azt tudom mondani, hogy nagyon-nagyon jó volt! A pálya vonalvezetése nekem nagyon tetszett, és élvezetes csatákat vívtunk a többiekkel mindenegyes futamban. Eléggé "kopogtatós" volt mindig a helyzet, amikor egyikünk vagy másikunk jött vissza a Jokerről, nagyon szoros volt a küzdelem, és a rallycross-os feeling végig megvolt, úgyhogy szerintem a nézők is jól szórakoztak. A csapat nagyon jól dolgozott, és ez a hosszú utazás is még jobban összekovácsolt minket. Egyedül a bajnoki pontokat sajnálom tényleg: ha már ennyit utaztunk, jó lett volna picit többet szerezni belőlük, de majd legközelebb! Most pedig száz százalékos erőbedobással készülünk Máriapócsra, ahol hétvégén egy újabb nagyon fontos magyar bajnoki futam vár ránk."


 
Fodor György, csapatfőnök
"Újabb élményekkel és értékes tapasztalatokkal gazdagodtunk, és úgy gondolom, megérte ilyen messzire elutazni, hogy részt vegyünk a Challenge litván futamán. Gergő megismert egy újabb pályát, újra átélhette, milyen a helyi menők ellen versenyezni egy jó tízezres nézősereg előtt, és milyen a nulláról megtanulni egy új pálya vonalvezetését nagyon rövid idő alatt. Kiválóan helytállt ő és a csapat is, úgyhogy a balszerencsés döntő ellenére nincs okunk a panaszra. Nyirád után most is végig ott tudtunk lenni a Challenge élmezőnyében, sikerült tökéletesíteni picit a futómű-beállításokat, és úgy érzem, ez a hétvége is hozzájárult ahhoz, hogy a jövőben még olajozottabban működjön minden a csapatban. A rajtjai minden futamban nagyon jól sikerültek Gergőnek, viszont végig a legjobbakkal ment együtt, és több autó is volt, ami jobban haladt a murvás-földes részeken a Skodánál, így akció is volt rendesen. Körbe van törögetve kicsit az autó, ahogy kell, de semmi szokatlan, elvégre egy rallycross versenyről jövünk! Jókat vívott Gergő egy erős mezőnyben, és ez jó, mert így lehet igazán tanulni és edződni, itt egyetlen pozíciót és millimétert sem adnak ingyen, mindenért keményen meg kell küzdeni. A pálya vonalvezetése nagyon jó volt, viszont a földes részeken valami speciális olajszerű kenőanyagot használtak, hogy ne poroljon, ez viszont az autóra kerülve úgy megköt, mint a beton! Gergő a 4. helyen jutott be a döntőbe, de az utolsó előfutamában nem elöl ment, így az előtte haladótól végig kapta magára a sarat. A futam után én lemostam az autót jó alaposan, de amikor mentem vele vissza a depóba, éreztem, hogy nem fordul, le volt szakadva a kormánymű. Ezt épphogy csak sikerült időben megszerelnünk, mivel közben a döntők kezdési idejét előbbre hozták. Kész lettünk az autóval, és még pont időben fel tudott állni vele Gergő a rajtrácsra, de sajnos nem volt időnk olyan nyugodtan átnézni rajta mindent, ahogy azt a döntők előtt normál esetben mindig kellene, ezért nem tűnt fel, hogy baj lenne a ventillátorokkal. Nemcsak előbbre hozták a döntőket, de 7-ről 8 körre növelték a távot, ezért mondtam Gergőnek a rádióban, hogy járassa a ventillátort a rajtra várakozva, mert a 8 kör sok, nehogy elmelegedjen a motor. És hát ekkor kiderült, hogy a ventillátorok a sártól megakadtak, és leégett mindkettő. Gergő ebből annyit észlelt az autóban, hogy folyamatosan szökik fel a víz hőmérséklete, és amikor már 115-116 fokot jelzett a kijelző, akkor mondtam neki, hogy állítsa le az autót, és tolják ki hátra, itt számunkra vége a dalnak! Így a nagyobb kárt megelőztük, de a döntőt sajnos már nélkülünk futották. Ami kicsit bosszantó, hogy egy ilyen apróság miatt nem tudott Gergő a győzelemért harcolni a végén, hiszen volt nálunk másik hűtő komplett ventilátorral, úgyhogy ha nem pont a döntőben történik ez, akkor simán kicseréljük, és folytatjuk. De a sportban nincs ha, ez most így alakult, és különösebb csalódottságra így sincs okunk. Gergő ismét bizonyította, hogy egy számára ismeretlen pályán is stabilan ott tud lenni a leggyorsabbak között egy erős nemzetközi mezőnyben, a csapat is ismét megmutatta magát, és ez a legfontosabb. Gőzerővel készülünk a következő, máriapócsi versenyre, ami már itt van a nyakunkon."  


 
Rallycross Challenge Europe 2014., a bajnokság állása 3 forduló után - Super1600:

1. Thijs Heezen (holland, Ford Fiesta): 63 pont,

2. Sven Seeliger (német, Ford Fiesta): 56 pont,

3. Marton Gergely (magyar, Skoda Fabia): 53 pont.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: