DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Egyéb

Negyven éves a Golf - bestseller, trendalapító és stílusikon

Minden idők legsikeresebb európai autójának negyvenedik születésnapját ünnepli a Volkswagen: a Golf napjainkig igazi ""bestsellerként" több mint 30 millió példányban talált gazdára.

A Golf emellett mindig is hűen tükrözte a márka dinamikus műszaki fejlődését. Legyen szó akár turbófeltöltésű motorokról, közvetlen befecskendezésről, tisztán elektromos vagy hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásról; ABS, ESC, XDS rendszerekről vagy 4Motion összkerék hajtásról; a követési távolság automatikus szabályzásáról, városi vészfék-funkcióról, vontatmány-stabilizáló rendszerről vagy másodlagos ütközésvédelemről, automatikus légkondicionáló berendezésről, Dynaudio hangrendszerről, közelítés-érzékelős érintőképernyőről vagy éppen LED-fényszórókról; Trendline, Comfortline vagy Highline felszereltségi szintről, GTI, GTD vagy GTE változatról - a Golf mindig is élen járt a legjelentősebb autós műszaki megoldások és trendek "demokratizálásában".

 

Az első sorozatgyártású Golf 1974. március 29-én gördült le a wolfsburgi szerelőszalagról, onnan, ahol évtizedeken át a farmotoros Bogár dominált, így új korszak vette kezdetét, a keresztben beépített orrmotor és az elsőkerék hajtás világa. Giorgetto Giugiaro és a Volkswagen Design tervei alapján született Golf I feladata nem kevesebb volt, mint a több mint 21,5 millió példányban készült Bogár utódjaként sikerrel folytatni a világ legnépszerűbb autójának sikertörténetét. Az újdonság teljesítette küldetését: már 1976 októberében az egymilliomodik Golfot szállíthatták ki. 1976-ban mutatkozott be az első Golf GTI, majd a Golf Cabrio (1979) és a Golf GTD (1982) is megérkezett.

 

1983 augusztusában jelent meg a piacon a Golf II, amellyel a szabályozott katalizátor (1984), a blokkolásgátló berendezés (ABS) (1986) és a szervokormány is létjogosultságot nyert a Golf-kategóriában, s az összkerékhajtás (syncro, 1986) is megjelent a kínálatban. A Golf harmadik generációjával a Volkswagen 1991 augusztusában a biztonság terén is új korszakot nyitott. A Golf III egyrészt a sorozat első modelljeként kínált 1992-től első légzsákokat, másrészt karosszériaszerkezete jelentős fejlesztései ütközésbiztonsági mutatói jelentős javulását eredményezték. E nemzedék további műszaki mérföldköveiként említhető az első hathengeres motor (VR6), a sebességszabályzó berendezés, az első közvetlen befecskendezésű dízel (TDI, 1993), egy új Cabrio, egy új összkerékhajtás (syncro II), valamint az első Golf Variant.

 

Az 1997-ben bemutatott Golf IV még magasabb szinten képviselte a biztonságot, amelynek legjobb példája az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) bevezetése. 1998-ban jelent meg a Volkswagen palettáján a sorozat első Haldex tengelykapcsolós összkerék hajtással szerelt tagja, a Golf 4Motion. 2002-ben érkezett a piacra a 250 kilométer/óra végsebességű Golf R32, amely a Golf abszolút csúcsmodelljeként először kínálta a forradalmian új, kettős tengelykapcsolós sebességváltót (DSG).

 

A 2003-ban debütált Golf V kényelme, dinamikája és minősége már egyes középkategóriájú modellekét is felülmúlta, ami biztonságára is érvényes volt. Elsőként jelentek meg a Golf extrafelszerelései között a hátsó oldallégzsákok, így a hat széria kivitelűvel (első, oldal- és fejlégzsákok) együtt már akár összesen nyolc légzsák is óvhatta a bennülőket. Kényelem és dinamikája terén új négykaros hátsó felfüggesztéseivel, hétfokozatú DSG váltóművével, bi-xenon fényszóróival, panoráma-tolótetejével és 2006-ban pedig a világ első turbó- és kompresszorfeltöltésű Twincharger (TSI) aggregátjával tűnt ki a Golf V. 2006-ban mutatkozott be a Golf Plus, 2007-ben pedig a CrossGolf, az új Variant és a különösen üzemanyag-takarékos Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).

 

A 2008-tól elérhetővé vált Golf VI kínálatában egyre több TSI-motor sorakozott, a turbófeltöltésű dízelek (TDI) pedig a szivattyú-adagolóelem technikáról (PD) a dinamikusabb és takarékosabb common-rail rendszerre álltak át. Utóbbi erényük terén a Golf BlueMotion járt az élen, 100 kilométerenként mindössze 3,8 literes átlagfogyasztással illetve kilométerenként 99 gramm széndioxid-kibocsátással. E generációt mindemellett új vezetői segédrendszerei (többek között a Light Assist távfény-asszisztens és a Park Assist parkoló-asszisztens) tették a Golf mind a mai napig leginnovatívabb nemzedékévé.

 

2012. szeptember 4-én tartotta világpremierjét a hetedik Golf-generáció. Saját tömege akár 100 kilogrammal, üzemanyag-fogyasztása pedig motorváltozattól függően akár 23 százalékkal is elődjéé alatt alakulhat. Az új Golf TDI BlueMotion1 az NEFZ-szabvány szerint mérve 3,2 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként (széndioxid-kibocsátás: 85 g/km). A Volkswagen emellett fejlett vezetői segédrendszerek egész seregét kínálja a Golf legfrissebb generációjához, mégpedig jelentős részüket szériafelszerelésként. 2014-ben a Volkswagen az alsó-középkategóriába is elhozta az elektromos hajtásrendszereket, és már kapható a mintegy 190 kilométer hatótávot kínáló, tisztán elektromos hajtású e-Golf2. Ősszel érkezik az új Golf GTE3, amely hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtásával csupán 1,5 l/100 km fogyasztást produkált, s mintegy 50 kilométer távon tisztán elektromos üzemben is használható.

 

A Golf minden idők legnagyobb darabszámban készült Volkswagenje, amely hetedik generációjával 2013 nyarán már a 30 milliós határt is átlépte. A jelenlegi Golfok Wolfsburgban, Zwickauban, Foshanban (Kína) és Pueblában (Mexikó) készülnek.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: