| |
Milyenek lesznek a jövő hangfelismerő rendszerei?
2012.05.09, szerda 09:52

A Ford Európa és a hangtechnikában piacvezető szerepet játszó Nuance Communications felvázolja azokat a fejlesztési trendeket, amelyek célja a még ösztönösebben működő hangfelismerő autós fedélzeti rendszerek létrehozása: mindkét vállalat azon dolgozik, hogy előrelépést érjen el a természetes beszédet felismerő rendszerek evolúciója terén a „számítástechnikai felhő” használatával. Ennek jegyében közösen fejlesztették ki a SYNC kommunikációs fedélzeti rendszert, amelynek része a Vészhelyzeti Asszisztens is – a rendszer az év során mutatkozik be Európában a vadonatúj B-MAX-ban.

A Ford és a hangtechnikai piacvezető Nuance Communications közösen dolgozik azon, hogy egy evolúciós folyamat keretében fejlesszék hangfelismerő rendszerüket, olyan fejlett berendezést alkotva, amely képes felismerni a természetes beszédet – valamint további előrelépéseket is terveznek a „számítástechnikai felhő” használatával. A Nuance részt vett a Ford fedélzeti rendszere, a SYNC fejlesztésében is. A rendszer az idén mutatkozik be Európában a vadonatúj B-MAX-ban. A vállalat tapasztalatai kulcsszerepet játszottak abban, hogy sikerült felülkerekedni olyan akadályokon, mint a régióban használt számos nyelv és dialektus felismerése.

“A SYNC Európai változatának piacra bemutatása jelentős lépés mind a Ford, mind a Nuance szempontjából.” – árulja el Pim van der Jagt, a Ford Európa Kutatási Központjának ügyvezető igazgatója. “A Ford vásárlói számára készülő hangvezérlésű rendszerek jövőjének meghatározása a következő évek legfontosabb kutatási témáját és fejlesztési irányát jelenti számunkra.”

A SYNC hangvezérlési funkciója Európában kezdetben a angol, francia, spanyol, portugál, német, olasz, török, holland és orosz nyelven működik. A rendszer lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egyszerű szóbeli utasítások (mint például „Hívás! + kontakt név, vagy „Lejátszás!” + előadó neve) segítségével érjenek el bizonyos funkciókat. A rendszer a közeli jövőben a világ 19 nyelvén működik majd, és a Ford terveiben 2015-ig 13 millió SYNC rendszerrel felszerelt jármű értékékesítése szerepel, amelyből 3,5 millió Európában talál majd gazdára.

A rendszer hangfelismerő képességeinek segítségével működik a díjnyertes Ford Vészhelyzeti Asszisztens is, amely baleset esetén közvetlenül értesíti a területileg illetékes vészhelyzeti hatóságot, és az adott nyelven hív segítséget az autó GPS-koordinátáit megadva. A Ford és a Nuance jelenleg olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely képes a vezető természetes beszédének felismerésére, lehetőséget biztosítva arra, hogy számos funkciót úgy hozhasson működésbe, mintha egy barátjához beszélne; ezzel javulhat a működtetés hatékonysága, és újabb hangvezérlési lehetőségek nyílhatnak meg. A kutatás kiterjed olyan hangfelismerő rendszer vizsgálatára is, amely képes megérteni a vezető szándékait az elhangzott kulcsszavak vagy kifejezések alapján olyan esetekben is, amikor kifejezett hangutasítás nem hangzik el. Hosszabb távon a Ford szerint a számítástechnikai felhő nagyon fontos szerepet fog játszani a még fejlettebb hangvezérlési technológia szempontjából.

A külső eszközök (komputerek), adatbázisok, és a felhő-technológiával növelhető számítástechnikai teljesítmény segítségével a jövő hangfelismerő rendszerei képesek lehetnek a természetes beszéd megértésére. A felhő használatával a jövő rendszere képes lehet ösztönös utas-autó interakció kiépítésére bizonyos fedélzeti funkciók, rendszerek és eszközök esetében, s a zene mellett a szórakoztatás és közösségi média területén is javulhat a hangutasítással elérhető tartalom- és szolgáltatás-elérés. Az autós környezetbe szánt rendszerek mellett a Nuance hang- és természetes beszéd felismerő technológiák és alkalmazások széles portfólióját kínálja mobiltelefonra, tabletre, PC-re és televízióra, beleértve a sikeres Dragon NtaruallySpeakinget, Dragon Dictationt, Dragon Go!-t and Dragon TV-t. 

“A hangfelismerő technológia már messze túlmutat azon, hogy egyszerűen felismeri, mi hangzott el - ma már képes felismerni a természetes beszédet, annak tartalmát, azt, hogy mit is szeretnénk, és ennek alapján érhet el tartalmakat és generálhat meghatározott folyamatokat.” – avat be Dr. Stefan Ortmanns, a Nuance Mobile Engineering alelnöke.

“Jelenleg ez áll a következő generációs ember-gép kapcsolatrendszer középpontjában, és ezek a rendszerek komoly szerepet játszhatnak több millió mobil eszközben, autóban, TV készülékben, komputerben, egészségügyi eszközben és ügyfélkapcsolati alkalmazásban.”

A hangvezérléssel működő rendszerek elterjedésével és alkalmazási körük szélesebbé válásával az autósok folyamatosan kapcsolatban maradhatnak, ugyanakkor javulhat a biztonság is.

A SYNC már több mint 4 millió járműben működik az Egyesült Államokban, és még az idén megjelenik Európában, a B-Max-ot követően a Focus-ban, a C-MAX-ban, a Transit-ban és a Fiesta-ban is.

Media.ford.com


Hozzászólások:


Kapcsolódó hírek
 
Formula 1 hírek
Motoros hírek
Rali hírek
Autós hírek
AFM hírek