DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Motor

A Yamaha nagy nyomás alatt van, hogy továbbfejlessze váltóját

Valentino Rossi és Jorge Lorenzo kérése egyértelmű a Yamaha felé: mindketten azt akarják elérni, hogy a lehető leghamarabb rendelkezésükre álljon egy hasonló rendszerű váltó, mint amivel a Honda rendelkezik. Mostani konstrukciójuk egy éves, jelenleg a visszaváltásoknál vannak hátrányban.

2013-ban rengeteg szó esett a Honda úgynevezett seamless (magyarra fordítva zökkenőmenteset jelent) váltójáról, mely sokkal rövidebb idő alatt és sokkal finomabban képes fokozatot váltani, mint a korábban használtak. Ezzel a Forma 1-ből érkező technikai megoldással sokkal stabilabban lehet motorozni, valamint a gumik élettartama is növelhető, előnyei tehát versenytávon jönnek ki igazán. A Yamaha versenykörülmények között először tavaly Misanóban vetette be saját seamless "csodaváltóját", azóta viszont eltelt már valamivel több, mint egy év, jelenleg ismét kicsi hátrányuk van ilyen téren a Hondával szemben, éppen ezért nem kis teher van a vállukon, hogy egy újabb fejlesztéssel ezt a különbséget is eltüntessék.

 


A hátrányuk abból származik, hogy míg saját váltójuk csak a felfelé váltásnál működik úgy, mint a "nagy H-é", addig Marc Marquez és Dani Pedrosa lefelé váltáskor is élvezhetik azt a bizonyos zökkenőmentességet. Ezzel nem csak a kigyorsításokon, de a féktávokon is stabilabban mehetnek, tovább javítva a motor irányíthatóságán. A "Hangvillások" is dolgoznak egy hasonló rendszeren, a gyár egyik vezetője, Kouichi Tsuji viszont az MCN-nek elárulta, keményen dolgoznak az ügyön, azt viszont még nem tudja megmondani, mikor érkezhet meg a Yamaha teljesen seamless váltója.




 
Ezzel a kérdéssel kapcsolatban a kilencszeres világbajnok, Valentino Rossi is nyilatkozott, aki szerint csapattársával, Jorge Lorenzóval azonos véleményen vannak a váltóval kapcsolatban. "A váltónk nagyon jól működik a kigyorsításokon, de féktávon, amikor visszafelé váltunk, nem áll rendelkezésünkre a seamless rendszer, még nincsen kész. Nagyon hajtunk, hogy meglegyen a zökkenőmentesség fékezéskor is, mint a Hondának, mert Jorgéval úgy véljük, sokat javulhatnánk. De még mindig nincsen kész, és nem tudom, mikor lesz. Szerintem elég nehéz lenne még idén elkészülni vele, de remélem olyan hamar kész lesz, amilyen hamar csak lehetséges" - idézte Rossit a motorcyclenews.com. A Yamaha legutóbbi sikere új lendületet adhat a gyárnak, hiszen 10 hónap után sikerült megtörniük a Hondák egyeduralmát, kérdés, hogy ez a lendület hat-e a gyár dolgozóira is.

 

P1Race.com

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: