DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Sok hűhó semmiért - Coulthard a rádiókorlátozásról

Az egykori F1-es versenyző, David Coulthard elemzésében a csapatrádiós beszélgetések betiltásával foglalkozott: szerinte felesleges volt ez a változtatás.

Az elmúlt hetekben az egyik legnagyobb vihart a rádiózás korlátozása kavarta a Formula-1-ben. Sokan szólaltak meg azóta a kérdéssel kapcsolatban, legutóbb a Williams, a McLaren és a Red Bull egykori versenyzője, David Coulthard fejtette ki véleményét az autó vezetésével kapcsolatos információk továbbításának betiltásáról a UBS.com-on, ezt most teljes egészében közöljük.



 

"A versenyzők csapatrádión keresztüli irányítása nagy vihart kavart, de nem hiszem, hogy felkavarná a sorrendet. A kérdés a következő: ha valaki felajánlaná, hogy megszabadulhatsz az internetes bankolástól, és újra a hagyományos módon, egy banki ügyintézőnél kezelheted a tranzakcióidat, elfogadnád? Persze, hogy nem, hiszen ez visszalépés lenne, egy már létező technika szándékos semmibe vétele, amivel mindenki teljes mértékben elégedett.



 



 

Ez a bajom a versenyzők csapatrádión keresztüli irányításának betiltásával. Egy válasz egy olyan kérdésre, amit senki nem tett fel. Talán úgy érezték, hogy ezek az üzenetek túl könnyűvé tették az életet a pilóták számára, a mérnökök bábjaivá váltak, ami hozzájárult a nézettség csökkenéséhez. Csakhogy ezzel kapcsolatos elégedetlenséget én nem igazán tapasztaltam. Inkább úgy gondolom, hogy ha nehezíteni akarják a vezetést, tegyék gyorsabbá az autókat! Ironikus, hogy egyre nehezebbé akarják tenni a versenyzők dolgát, miközben az autók lassabbak, mint 2004-ben voltak.



 

Mindenesetre a karrierem során én magam rádióval, kipörgésgátlóval és ABS-szel is vezettem, ahogy anélkül is, és egy dolgot megtanultam: a versenyzőnek elsősorban vezetnie kell, és ezen ez a tiltás sem fog változtatni. Fernando Alonso nem fog több helyet előreugrani csak azért, mert kevesebb információt kap a pitwallról. Talán valamivel nehezebbé teszi a tapasztalatlan versenyzők dolgát, de összességében ez csak eltereli a figyelmet a problémáról.



 

Ahogy egy jó pókeres néhány lap alapján döntést tud hozni arról, hogy mit tegyen, egy jó versenyző is képes erre. Mindig tudják, mi történik körülöttük. Azzal kapcsolatban is vannak kétségeim, hogy ezt be lehet majd tartatni. A csapatok eddig megtalálták annak módját, hogy hogyan közöljék versenyzőikkel, amit akarnak. Emlékszünk még a csapatutasításokra? Egyszerűen annyi hatása volt csak, hogy a csapatok egyre okosabb ötleteket találtak ki utasításaik közlésére, kódolt üzeneteik, és így tovább.



 



 

Naiv gondolat lenne azt feltételezni, hogy ez most nem így lesz, a versenyzőket majd alaposabban felkészítik, elmondják nekik, hogy milyen helyzetben mit tegyenek, s jobban figyelnek majd arra, hogy nehogy valami illegálisat mondjanak a rádióban. A bürokrácia és az aktatologatás egy újabb szintre lép. És miért is? Azért, hogy egy fejlett technikát kivehessünk a sportból. Megértem, hogy miért gyengébbek a motorok, hiszen így közelebb lehet a sport a közúti autókhoz, ezt viszont nem igazán értem.



 

Szingapúrban beszéltem erről versenyzőkkel is, egyeseknek tetszik, másoknak nem, s van, akit nem izgat a dolog különösebben. Azt hiszem, ez jól összegzi az egész ügyet: nem fog ez változtatni semmin, sok hűhó semmiért."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: