DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Enyhítést kérnek a csapatok: ""A fociban is segít az edző"

A Szingapúri Nagydíj hétvégéjének kezdetén az F1-es mezőnyt egyetlen dolog foglalkoztatja, mégpedig a rádiókommunikációt korlátozó új szabályozás. A csapatok képviselői ma találkoznak Charlie Whitinggal, hogy kifejtsék aggodalmaikat és megpróbáljanak módosítani az előíráson.

Míg a versenyzők, bizonyára részben saját megítélésük érdekében is egyöntetűen úgy nyilatkoznak, hogy nem bánják, ha több feladat hárul rájuk a pilótafülkében, addig a csapatok már nem ilyen könnyedén állnak hozzá a helyzethez. Szerintük végzetes technikai gondokat okozhat az autóban, ha a pilóták adott pillanatban nem kapcsolnak át bizonyos beállításokat, ez pedig a hajtáslánc egységeinek limitált száma miatt komoly következményekkel járhat.

 

Mindezt a Lotus pálya menti feladatokért felelős mérnöke, Alan Permane öntötte szavakba: "Egy erőforrásnak jelenleg 3-4 versenyhétvégét ki kell bírnia. Ám ha ezeket a komplex egységeket adott pillanatban nem a megfelelő módon üzemeltetjük, az könnyen meghibásodást okozhat bennük."

 

Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója egy másik példát is felhozott: "A versenyek végén a levezető körben az akkumulátort egy adott állapotba kell helyezni, hogy a szállítása lehetségessé váljon. Ha a töltöttsége ekkor túl magas vagy túl alacsony, azzal a későbbiekben jelentősen lecsökken az élettartama. Erre mindig emlékeztetni szoktuk a versenyzőket, ám ha egyszer elfelejtik megtenni, ki kell szerelnünk az akkumulátort az autóból és egy külső tárolóba helyezni. Ez hosszú órákat vesz igénybe, és ha két egymást követő hétvégén van futam, az autó lekési a szállítást."

 



Symonds még egy érdekes hasonlatot is megfogalmazott a helyzet abszurditásának szemléltetésére. "Az összes többi sportban engedélyezett az edzői segítség. Egy futballmeccs közben a szövetségi kapitány folyamatosan instrukciókat ad a játékosoknak, és senki sem aggodalmaskodik emiatt. Legalább 2015-ig várnunk kellett volna ezzel, hogy mindenki felkészülhessen."  

 

Az FIA a sportszabályzat 20.1-es pontjára hivatkozva hozta meg ezt a módosítást, amely kimondja, hogy "a versenyzőknek egyedül, segítség nélkül kell vezetniük az autókat". Permane azonban rámutatott, az előírást eredetileg egészen más miatt hozták meg. "Ezt a szabályt annak idején azért vezették be, hogy meggátolják vele a kipörgésgátló használatát" - mondta. A Force India sportigazgatója, Andy Stevenson pedig hozzátette, ha szigorúan értelmezzük a szabályt, eddig is mindenki megszegte azt, hiszen az autókba szerelt kormányszervó, félautomata sebességváltó és más rendszerek is a pilóta dolgát segítik.

 

A csapatok a fentiek mellett attól is tartanak, hogy a versenyzőknek olykor túlságosan eltereli majd a figyelmét a beállítások keresése, ami balesetveszélyes lehet, illetve többen igazságtalannak tartják a szabály azonnali bevezetését, hiszen nem minden autó kormányára szereltek méretes LED-kijelzőt, így az érintett pilóták kevesebb információnak tudnak utánanézni.

 

Az Auto Motor und Sport értesülései szerint nem rendelkezik ilyen összetett kormánnyal a Red Bull, a Toro Rosso, a Williams, a Lotus, a Force India, illetve Marcus Ericsson elmondása szerint a Caterham sem, ami több mint a mezőny felét jelenti. A német lap azonban úgy tudja, a Force Indiánál már azon dolgoznak, hogy az új kormány jövőre tervezett bevezetését a változások miatt előrehozzák az idei USA Nagydíjra.

 

További egyenlőtlenségeket okozhat, hogy a nagyobb csapatok pilótái az elmúlt héten gyakorolhatták a rádiós segítség nélküli vezetést a szimulátorban, az ezzel nem rendelkező kisebb istállóknál viszont nem volt ilyenre lehetőség.

 

Az istállók Whiting elé fogják tárni érveiket és aggodalmaikat a hétvége edzései előtt, abban a reményben, hogy legalább ideiglenesen valamilyen enyhítést harcolhatnak ki az új szabályban.
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: