DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Rádió: Itt a részletes tiltólista

Charlie Whiting kiadta a részletes tiltólistát a csapatrádió használatával kapcsolatban. Ebből pontosan kiderül, mit szabad ezentúl mondani a versenyzőknek, és mit nem.

Miután a múlt héten bejelentették, hogy azonnali hatállyal megtiltják a kommunikáció bizonyos típusait a bokszutca és a pilóta közt, Charlie Whiting egy részletes leírásban egyértelműsítette, hogy mit szabad és mit nem. A dokumentumból az is kiderül, hogy ezeket az információkat nemcsak a rádión, hanem a versenyzőknek belógatott információs táblákon sem szabad közölni. Szintén fontos, hogy a tiltás minden olyan esetre vonatkozik, amikor az autó elhagyja a garázst, s kimondottan tilos kódolt üzeneteket használni. A tiltások egyes része, így a kerekekre és a fékekre vonatkozó üzenetekről szóló rész csak a Japán Nagydíjtól lép életbe.



 



 

Tiltott üzenetek:

- Egy versenytárs szektoridői, hol gyorsabb, illetve lassabb.

- Az erőforrásegység beállításai.- A sebességváltó beállításai.

- Információ a sebességváltó fokozatairól (csak Japántól kezdve).

- A töltöttségi szint kiegyensúlyozása, illetve a teljesítményhez igazítása.

- Információ az üzemanyag-áramlásról (kivéve, ha a versenyigazgatás kéri).

- Információ a megspórolandó üzemanyag mennyiségéről.

- Információ a keréknyomásról és a hőmérsékletről (csak Japántól kezdve).

- Információ a differenciálmű beállításairól.
- A kuplung állása induláskor a rajtnál és a kiállásoknál.
- A kuplung állására és beállítására vonatkozó információk.
- A kerék kipörgésére vonatkozó üzenetek a rajt előtt.

- A fékegyensúlyra és a brake-by-wire beállításaira vonatkozó üzenetek.

- Figyelmeztetés a fékek állapotára vagy hőmérsékletére (csak Japántól kezdve).

- Alapvető beállítások (kivéve, ha felmerül egy egyértelműen azonosított probléma az autóval).

- A versenyzők közvetlen kérdéseinek megválaszolása (pl. "Megfelelő a nyomaték használata?")

- Bármilyen kódolt üzenet.



 



 

Legalább ilyen érdekes kérdés az, hogy mit lehet továbbra is mondani a rádióban - ebből kiderül, hogy a változás tulajdonképpen nem is lesz akkora, mint ahogy sokan tartottak tőle:



 

Engedélyezett üzenetek:

- Visszajelzés, hogy a boksz hallotta az üzenetet.
- Kör- és szektoridő.
- Egy versenytárs körideje.
- Távolság a versenytársakhoz képest.

- "Nyomd keményen"; "Most nyomd"; "XY-nal versenyzel!" és hasonlók.

- Figyelmeztetés a forgalomra.

- A távolságok közlése időmérő edzésen, hogy minél tisztább kört futhasson a pilóta.

- Defektre való figyelmeztetés.
- Gumiválasztás.
- Ki hány kört teljesített az adott keveréken?
- Adott versenytárs milyen keveréken van?
- Esetleges probléma egy versenytárs autójával.
- Információ a versenytársak valószínűsíthető taktikájáról.
- Sárga zászló, kék zászló, safety car és egyéb zászlók.
- Safety car-ablak.
- Saját maga vagy más által elkövetett kihágások.
- A DRS engedélyezése, illetve tiltása.
- A DRS hibája.
- Az első szárny állítása kiálláskor.
- Olaj.
- Nedves, csúszós pálya, illetve törmelék.
- "Boksz, boksz, boksz"
- Emlékeztetés a fehér vonalra, a bójákra, a fényekre a bokszban.
- Emlékeztetés a pálya határaira.
- A versenyirányítás üzenetei.
- Az autó esetleges sérülése.
- Hátralévő körök.
- Csapatutasítás.
- A szabadedzéseken tesztjellegű információk.
- Időjárás.

- A verseny feladására vonatkozó információ, illetve utasítás.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: