DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

A Red Bullt és a Williamst hátrányosan érintheti az új szabály

Az FIA által sebtében bevezetett új szabály hátulütője lehet, hogy a rádiós kommunikáció korlátozása nem minden csapatot sújt egyenlő mértékben. Egyes autók kormányáról ugyanis nem lehet leolvasni minden szükséges információt.

A bokszból a Szingapúri Nagydíjtól kezdve a csapat nem közölhet a teljesítményt érintő információkat a versenyzővel, ami azt a célt szolgálja, hogy a pilóták ne hagyatkozhassanak a kívülről érkező utasításokra, hanem maguk próbálják megfejteni az autó viselkedését. Persze nem kell teljesen a sötétben tapogatózniuk, hiszen az idei évtől a kormányokra méretes LCD kijelzők kerültek, amelyekről versenyzés közben bármikor leolvashatók az olyan paraméterek, mint a fékek és a gumik hőmérséklete, vagy az üzemanyag mennyisége.

 

Igen ám, de nem minden csapat döntött úgy a 2014-es autója megépítésénél, hogy ilyen, Nico Rosberg által például okostelefonhoz hasonlított rendszert építsen a kormányba. Az Autosport információi szerint legalább három csapat, a Red Bull, a Williams és a Lotus autóiban idén is hagyományos kormányokat tekergetnek a pilóták, hiszen az ő filozófiájuk szerint a versenymérnök aktívabb szerepet kapott a versenyzők informálásában. Ez eddig teljesen szabályos is volt, mostantól viszont már nem tájékoztathatják mindenről a pilótákat, akik pedig az autóban sem tudnak hozzájutni minden szükséges paraméterhez.

 

A Lotus pálya menti feladatokért felelős mérnöke, Alan Permane tisztában van vele, hogy ez az új szabály csak egy újabb csapást jelent az idén egyébként is szenvedő enstone-iaknak. "Mi nem tettünk nagy kijelzőt a kormányra, és azt hiszem, vannak más csapatok is, akik hozzánk hasonlóan jártak el. Ezáltal pedig jelentős hátrányba kerülhetünk" - hívta fel a figyelmet az egyenlőtlenségre a mérnök.

 

Ezen csapatok persze kénytelenek lesznek hamarosan maguk is átállni a több adat közlésére képes kormányra, ám ezt ilyen rövid idő alatt aligha tudják megoldani, és talán csak a 2015-ös autóban lesz először megtalálható az újítás.

 



Persze a pilóták ízlése sem egyforma - van, aki egyébként sem szereti, ha a rádión túl sokat beszélnek hozzá a futam hevében, elég csak Kimi Raikkönen elhíresült reakciójára gondolni a 2012-es Abu Dhabi Nagydíjról, amikor többször is visszaszólt a vele túl sok információt megosztó csapatnak.

 

"Vannak olyan versenyzők, akik jobban hagyatkoznak erre, mások viszont egyáltalán nem akarnak hallani ilyen dolgokat" - erősítette meg Permane, aki maga is megtapasztalhatta Raikkönen egyedi hozzáállását. "Tudom például, hogy a Mercedesnél folyamatosan közlik a versenyzőkkel, hogy a pálya melyik szakaszán veszítenek időt."

 

"El tudom képzelni, hogy egyesek a hátuk közepére kívánják ezt a szabályt, de őszintén szólva nem egy óriási változásról van szó."

 

Bizonyára egy idei húzódni fog még a vita arról, hogy szükség van-e egy újabb mesterkéltnek ható szabályozásra, ami könnyen előidézhet olyan kellemetlen szituációkat is, mint amiket a csapatutasítások tilalma során láthattunk. A McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier azonban indokoltnak tartja a döntést.

 

"Ha a versenyzők elveszítik a "szupersztár" imázsukat amiatt, mert a közvetítésben bejátsszák a rádióüzeneteket, akkor tényleg el kell gondolkodnunk a helyzeten. Hiszen nem igaz, hogy a mai pilóták gyengébbek lennének. Az F1 továbbra is F1. A tempó még mindig 350 km/óra, ami igen gyors, az autókat pedig továbbra is a határon kell vezetni" - mutatott rá a francia.
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: