DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 19. kedd
Retro

Retro – Grosjean letarolja az élmezőnyt

Épp ezen a napon történt az elmúlt időszak egyik legnagyobb Formula-1-es balesete, melynek következtében az elmúlt két évtizedben példátlan módon el is tiltottak egy pilótát.

A 2012-es Belga Nagydíj rajtját Fernando Alonso 40 pont előnnyel várhatta Mark Webber előtt, így a nyári szünet során joggal ábrándozhatott azon, hogy végre tényleg megszerzi az áhított harmadik világbajnoki címet. Különleges rajtsorrend alakult ki Spában: hogy Jenson Button indult az élről, az még nem lepett meg senkit, Kamui Kobayashi második rajthelye viszont már annál nagyobb szenzáció volt. A harmadik rajtkocka az eredetileg azt megszerző Pastor Maldonado büntetése után Kimi Raikkönené lett, mellé Sergio Perez, míg mögé Alonso és Maldonado állhatott fel.

A negyedik sorból indult a hamarosan főszereplővé Romain Grosjean, mellette Lewis Hamiltonnal, míg a két Red Bull csak a 10. és 12. rajthelyet szerezte meg - mint utóbb kiderült, így jártak a legjobban. A rajtnál az első kavarodást Pastor Maldonado okozta, aki elképesztően korán rajtolt el, még bőven a piros lámpák kialvása előtt, amiért természetesen utóbb megbüntették - két öthelyes rajtbüntetést kapott, egyet ezért, egyet a később kiesését okozó balesetért. 



A spái rajt azonban nem Maldonado miatt került be az F1 nagykönyvébe, hanem a szezon másik balhékirálya, Romain Grosjean miatt. A francia a La Source felé tartva belülre húzódott, így a bokszutca fala felé szorította Hamiltont, majd összeért vele. Mindkét versenyző elvesztette az irányítást autója felett, Grosjean Lotusa beleütközött Perez Sauberjének hátuljába, majd a levegőbe emelkedett, és átrepült Alonso Ferrarijának tetején, csak centikkel kerülve el a spanyol fejét. Hamilton autója Kobayashi Sauberjének csapódott, így a baleset miatt, melyben négy pilóta esett ki, a japán versenyének érdemi része is véget ért, hiszen sérült autójával csak a kiscsapatokat tudta megelőzni. 

Az eset óriási vihart kavart, Romain Grosjeant visszaesőként eltiltották. Baleset okozása miatt utoljára 18 évvel korábban, 1994-ben Mika Hakkinennek kellett versenyt kihagynia, őt a Magyar Nagydíjról tiltották el szintén visszaesőként, szintén egy rajtbaleset után. A bukás amellett, hogy két bajnokesélyes versenyének vetett véget, s mint kiderült, jelentősen befolyásolta a szezon végeredményét, Fernando Alonso életét is veszélybe sodorta. Külön csalódottak lehettek a Saubernél is, hiszen a 2. és a 4. rajthely a csapat történetének legjobbja volt, így bizonyosan komoly eredményre számítottak Belgiumban. 

A francia akkor így nyilatkozott az eset után: "Amikor az életed a versenyzésről szól, az egyik legrosszabb dolog, ha nem vehetsz részt egy futamon, de elfogadom a versenybírák döntését. Jól rajtoltam, annak ellenére is, hogy Pastor korai indulása megzavart, ezzel azt hiszem, mindenki így volt az élen. Az első kanyar felé menet az autóm hátulja hozzáért Lewis autójának elejéhez. Őszintén szólva előtte voltam, és volt elég hely mindkét autónak; nem előre megfontolt szándékból tettem, vagy ilyesmi. Az első kanyarban nyilvánvalóan senki nem szeretne ilyen balesetet átélni, és nagy szerencse, hogy senki nem sérült meg. Elnézést kérek az érintett pilótáktól és a rajongóiktól is."

Bár pontokat veszített, Fernando Alonso elsősorban mégis örült, hogy sérülés nélkül megúszta a riasztó esetet: "Szerencsés vagyok, mert öt nap múlva Monzában autóba ülhetek. Lehetett volna rosszabb is, megsérülhetett volna a kezem, vagy akár a fejem is, mert Grosjean autója nagyon közel volt. Addig nem is tudtam, mi történt, amíg meg nem néztem a tévében. Nehéz volt elképzelni, hogy lehetett ekkora a becsapódás, vagy hogyan repülhetett át egy autó felettem. Néhány másodpercig az autóban maradtam, mert fájt a hátam, ám egy kisebb tűz alakult ki, jöttek a poroltóval, én pedig úgy döntöttem, hogy kiszállok, mert nem akartam belélegezni a füstöt."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: