DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Monza a bajnok szemével - 50 évvel ezelőttről

Fél évszázaddal ezelőtt a bajnoki harc fontos állomása volt Monza: John Surtees, a hétszeres motoros világbajnok jelentős lépést tett meg abba az irányba, hogy négy keréken is a motorsportok legjobbjává váljon.

Spával ellentétben - amely akkor a tízfutamos bajnokság harmadik állomását jelentette júniusban - az Olasz Nagydíjat már akkor is szeptember első hétvégéjén tartották, az utolsó európai helyszínként, a szezont záró egyesült államokbeli és mexikói versenyek előtt.

 

"ötven évvel ezelőtt nem volt ennyire erős fókusz a világbajnoki cím megnyerésén. A Formula-1 nem volt olyan hatalmas, globális üzlet, mint ma. Nem voltak külső szponzorok, hatalmas nyilvánosság, és csak nagyon kevés tévés lefedettség. Őszintén szólva versenyzőként a következő futam sokkal inkább foglalkoztatott minket. Nem néztünk a szezon végére, csak a soron következő feladatra. Ez különösen igaz volt akkor, ha az ember a Ferrarinak vezetett: gyakran koncentráltak a következő sportautó fejlesztésére, ezért az F1 nekik gyakran csak egy mellékes művelet volt" - emlékezett vissza a fél évszázaddal korábbi Forma-1-re Surtees.

 



Az Olasz Nagydíj eseményei után azonban Surteest már alighanem komolyan foglalkoztatta a gondolat: esélyesként indulhat az utolsó versenyekre a világbajnoki cím megnyeréséért.

 

"Ez volt a Ferrari hazai versenye, és mint mindig, a dráma most sem hiányzott" - idézte fel az F1Racing magazin hasábjain a 80 éves versenyzőlegenda. "Épp a verseny előtt külső segítséggel kiestem a goodwoodi TT-n, ami azzal járt, hogy kaptam egy kisebbfajta ütést és agyrázkódást. Nem voltam kórházban, de amikor megérkeztem a monzai edzésekre, Louis Stanley egy tiltakozást kezdett, hogy kizárjanak engem" - utalt a rivális csapat, a BRM főnökére.

 

"Milánóba küldtek, ahol teljes körű neurológiai vizsgálaton kellett átesnem. Visszatértem a pályára, átadtam az eredményt a stewardoknak, ők pedig megengedték, hogy versenyezzek. Ennek köszönhetően a pole-ba kerültem, és megnyertem a versenyt több mint egy perces előnnyel. Egyértelmű, hogy semmi bajom sem volt. Nagyon elégedett voltam."

 

A bajnokság első két helyezettje, Graham Hill (BRM) és Jim Clark (Lotus) kiesett a versenyből, ennek köszönhetően Surtees 4 pontra megközelítette Hillt az utolsó két amerikai futam előtt. Azokon a versenyeken két második helyet ért el, Mexikóban pedig egy eseménydús futamon, jó adag szerencsével a bajnoki címet is elnyerte honfitársai előtt.

 

"Monza légköre mindig is különleges volt, és talán még jobban ismertek engem Olaszországban, mint Angliában. Úgy neveztem engem, hogy Il Figlio del Vento (A Szél Fia), vagy Il Grande John (A Nagy John), tehát sokan követtek ott. Enzo Ferrari nagyon sok különböző személyiségvonással rendelkezett. Ott volt Enzo, Maranello királya. Aztán egy másik, amikor Modenában tartózkodott, és még egy, amikor a tengerparti házához utazott az Adriához."

 

"De általánosságban, az összes különös dolga ellenére kedveltem őt. És azt hiszem, ez kölcsönös volt. Sajnos nem tehette meg, hogy az irodában üljön, és annyi mindent tudjon, amennyit ma lenne lehetséges a TV-n keresztül. Ezért hajlamos volt hallgatni bizonyos emberekre, akik úgy döntöttek, azt fogják mondani, amit ő szeretne hallani. Így sokszor hamis képet kapott."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: