DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 18. csütörtök
F1

Elfelejtett versenypályák: Magny-Cours

1960-ban Jean Bernigaud versenypályát épített farmja mellett, Magny-Cours-hoz közel. A falu hat mérföldre található délkeletre Nevershez, amely egy kisváros a Loire mentén, 150 mérföldre Párizstól.

Bernigaud pályája csak 1.21 mérföld hosszú volt, de gyorsan hírnevet szerzett. Ez volt a világhíres Ecole de Pilotage Winfield, amellyel Magny-Cours a térképre került. Ez volt az óvoda a francia Formula-1-es sztárjainak az 1970-es és 1980-as években. Az iskolát Bernigaud alapította 1963-ban Jean Lucas és Gerard Crombac segítségével. A helyet később nevezték át Winfiledre, de a sikeres tanítványok gyorsan felnőttek: Jean-Pier Jaussaud, Francois Cever, Patrick Depailler, Jean-Pierre Jarier és Jacques Laffite.

1969-re a pályarekordot Depailler állította fel 49 másodperccel. A francia versenyzők nemzeti és nemzetközi szinten gyorsan fejlődtek. Itt volt az idő a bővítésre. Bernigaud úgy döntött, két, egymásba kapcsolt pályát épít, amelynek vonalvezetése így 2.39 mérföld hosszúságú lett. Az új pályát 1971 május 1-jén nyitották meg.

Bernigaud 1971 novemberében elhunyt és a pálya irányítását a helyi autóklub - az ASA Nivernais - vette át. Bernigaud özvegye, Jacqueline a pályát irányító bizottságban kapott helyet. Annak érdekében, hogy a pályát pénzelni tudják, ipari területet építettek fel, az Automobiles Martini és az ORECA is Magny-Cours-ba tette át székhelyét.

Az 1970-es évek végén a nemzetközi szériák is a pályára látogattak, május 1-jén az európai Formula-3-as bajnokságot rendezték meg. Az európai Formula-3-as bajnokság minden évben a pályára látogatott 1984-ig, amikor a széria megszűnt. Addigra azonban a pálya elhasználódott. Három évig nem volt nemzetközi autósport rendezvény Magny-Cours-ban.




1988-ban azonban a regionális Conseil de la Nievre vette át a pályát és mindent megtett annak érdekében, hogy gazdaságilag felvirágoztassa.

A projekt azonnal megszerezte a francia elnök, Francois Mitterand támogatását, aki a Nievre kormányzatot is irányította, valamint támogatást nyújtott a pénzügyminiszter, Pierre Beregovoy is.

Komoly befektetés kezdődött, amely érintette a pályát és egy új ipari parkot létesítettek, valamint egy 18 lyukas golfpályát és autómúzeumot. Egy új autópályát is terveztek, amely érinti a pályát és tanulmányokat folytattak egy esetleges Nevers-Fourchambault repülőtér közötti útvonalról is.

Az ipari park - Technopole - felépült és a francia autósport élcsapatait odavonzotta. Ebben segített az is, hogy öt évig adómentességet kaptak és pénzügyi segítséget az épület felépítéséhez. Az elsők között érkezett meg a Ligier.

Az új pálya követte Berignaud 1971-ben kialakított vonalvezetését, de minden kanyar megváltozott. Továbbra is két pálya volt a helyszínen, amelyen egymástól függetlenül lehetett versenyezni - a belső pálya 1.07 mérföld hosszú, a külső 1.62 mérföld hosszú volt. A két pályát összekapcsolva 2.65 mérföld hosszúságú vonalvezetést lehetett elérni. A tervezésben érintett volt Jacques Laffite és René Arnoux is, több kanyart a világ más pályájáról vettek át. Volt itt kanyargó gyors kanyar, szűk hajtűkanyar és két gyors forduló.

A Formula-1-es Francia Nagydíj 1991-ben érkezett meg Magny-Cours-ba és az első három évben a Williams-Renault megállíthatatlan volt. Majd 1994-ben és 1995-ben Michael Schumacher nyert a Benettonnal. 1996-ban Damon Hill nyert, de a Ferrarival Schumacher még további két alkalommal tudott győzni. Az 1999-es versenyt eső szakította meg és Heinz-Harald Ferntzen, valamint a Jordan csapat egy okos stratégiával meglepte ellenfeleit és megnyerte a versenyt.

2000-ben David Coulthard állhatott a dobogó legfelső fokára, majd a Schumacher-éra következett, Michael 2001-ben és 2002-ben, míg öccse, Ralf 2003-ban tudott nyerni.

A 2003-as versenyre az utolsó kanyart és sikánt megváltoztatták, próbálták az előzési pontok számát növelni, de ez csak kis hatékonysággal sikerült. Ennek következtében azonban a stratégiák is megváltoztak, mivel a boxutca sokkal rövidebb lett. A kevesebb időveszteség miatt 2004-ben Michael Schumacher egy szokatlan, négykiállásos stratégiával meg tudta nyerni a versenyt.

2006-ban Michael Schumacher lett az első olyan pilóta, aki nyolcszor azonos pályán tudott Formula-1-es versenyt nyerni.

A 2007-es futam eredetileg az utolsó Francia Nagydíj lett volna Magny-Cours-ban. Bernie Ecclestone azt közölte, hogy 2008-ban más helyszínre költözik a Francia Nagydíj, ám néhány hónappal később, a 2007 júliusában kiadott versenynaptárban Magny-Cours neve szerepelt. 2008 májusában a Formula-1-et irányító brit üzletember kijelentette, a 2008-as lesz az utolsó futam Magny-Cours-ban.

2008 júniusában a 2009-es előzetes versenynaptárban ismét helyet kapott a helyszín, azonban 2008 októberében kikerült a listáról, miután a francia autósport szövetség nem tudott megfelelő pénzügyi hátteret biztosítani.

2009-ben a pálya az első Superleague Formula versenynek adott otthont, a mezőny 2010-ben is ellátogatott ide.

A pályát igénybe vették a 2014-es Párizs-Nizza kerékpárversenyhez is.

A Formula-1-es versenyt többször próbálták az évek során visszavinni a pályára, de eddig ez nem járt sikerrel.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: