DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

Exkluzív: Bekukkantottunk a Force Indiához Spában

Akárhányszor járt már ""éles" edzés vagy futam közben az emberfia egy Forma-1-es istálló garázsában, egész egyszerűen megunhatatlan annak tanulmányozása, ahogyan a szakemberek összeszokottan, óraműpontossággal tesznek-vesznek az autó körül. A formula.hu a Belga Nagydíj első edzésnapján épp egy óragyártó, a TW Steel jóvoltából kapott ilyen lehetőséget: a Force Indiát látogattuk meg az első szabadedzés alatt.

Egy olyan garázslátogatás, amelynek során a csapatrádiós forgalmazásba is belefülelhetünk, a hétvége bármely fázisában lebilincselően érdekes tud lenni. Ugyan a nyitótréningre általában hajlamosak vagyunk legyinteni, hogy az úgysem mond túl sokat, a belső szemlélő a csapat működéséről nagyon is sokat megtudhat.

 

 



Már a hétvége első indítási procedúrájából jól kirajzolódik, hogy a csapat valóban olyan, mint egy óraszerkezet: mindenki tökéletes tudja, hogy hová piszkálhat, hol matathat, hogy ne zavarja az előkészületben szintén résztvevő többi kollégát. A művelet egyébként sokkal, sokkal bonyolultabb, mint amennyit a tévében láthatunk: a közvetítések során pusztán annyi jön át, hogy a pilóta beül, röffen a motor és az autó már gördül is a pálya felé, valójában azonban a felkészülés az előmelegítéssel, az abroncsok melegítőpaplanos preparálásával és egyéb nyalánkságokkal már jóval korábban elkezdődik. Akkor amikor a versenyző talán még a motorhome-ban kotorászik a tűzálló felsője után.

 

Hibának vagy malőrnek már a hétvége első ilyen művelete során sincs helye, még akkor sem, ha a gárda munkatársai a nyári szünetről tértek vissza és - talán - kedvezőtlenül hat a munkakedvükre a Spára ezekben a napokban jellemző hűvös, hideg délelőtti időjárás. Az indítás persze csak a kezdete a hétvégének, a folytatás az installációs kör, amely szintén nem mondható egyszerűnek: a versenyzők ellenőrzik a rendszereket, a rádióadás működését a pálya különböző pontjain és a legendárium szerint vannak, akik ilyenkor vartyognak egy keveset a visszapillantó tükör állása miatt. A formula.hu fültanúja volt annak, hogy Nico Hülkenberg kapásból megfelelőnek tartotta azt az alappakkot, amelyet alá rakott a silverstone-i egylet kollektívája, azt pedig láttuk, hogy Sergio Perez állíttatott egy keveset a stábjával. Apróság ez, de arra utal, hogy talán nem megalapozatlan a legenda"

 

 

Mi történik, amikor az istálló új fejlesztést vissza magával valamelyik helyszínre - jelesül most Spába -, és nekilátnak a kipróbálásnak? Annak érdekében, hogy legyen viszonyítási alap, először csak egyikük kapja meg azt: a Force Indiánál péntek délelőtt egy továbbfejlesztett hátsó szárny, a rejtélyes "T4" kódjelű variáns volt a fő attrakció, amelyet először Perez vitt táncba: a négykörös menet után a VJM07-Mercedes áramlástani festék nyomaival tért vissza és a mérnökök rögvest nekiláttak fényképezni, elemezgetni a zöld pacákat. Ezt követően Hülkenbergen volt a sor, aki repesztett egy rövid etapot, amelyről visszatérve - ahogyan az ilyenkor lenni szokott - már a kiszállás előtt visszajelzést adott versenymérnökének, Brad Joyce-nak: a részletek taglalása helyett legyen elég annyi, hogy a német a hírnevének megfelelően olyan pontosan és részletesen összegezte a tapasztalatokat kanyarról kanyarra, hogy Joyce-nak egyetlen apró kérdést sem kellett feltennie. Ilyet eme sorok írója eddig csak Sebastian Vetteltől hallott néhány éve, a Red Bull csapatrádióján"

 

 

Hülkenberg a remekbe szabott összegzés után kiszállt és megstukkolta kulacsa tartalmát, a stáb azonban egyetlen másodpercre sem lazíthatott. Joyce a rádión pattogva diktálta a vezényszavakat: állítani kellett az első szárnyon, cserélni a hátsó a T4-esre, ám a hátsó elem cseréje közben igazítani kellett az ottani lengécsillapítókon is, mivel a pilóta - aki egyébként "meglepően jónak" titulálta az alapbeállításokkal pályára küldött kocsit - néhány helyen kisebb mértékű pattogást tapasztalt.

 

A fegyelmezett munkának köszönhetően a bonyolult művelet néhány perc alatt lebonyolította a Hülkenberg-stáb, így a pilóta rövid idő múlva már újra a pályán száguldozhatott. A konstruktőri tabella 5. helyén álló egylet versenyzői közül a német a 10., míg mexikói kollégája a 13. pozícióban fejezte be a nyitónapot Spában: "Az autó a nap elején azonnal elfogadható szinten teljesített, ráadásul rendkívül hasznos adatokra tettünk szert" - összegzett optimistán Hülkenberg a nap végén, már a nyilvánosságnak szánt hivatalos Force India-sajtóközleményben.

 

Spa egyébként egyelőre papírforma, már ami az élmezőnyt illeti: délelőtt Nico Rosberg, délután pedig Lewis Hamilton bizonyult a legjobbnak az Ardennekben. Max Verstappen továbbra is az érdeklődés középpontjában áll, akárcsak André Lotterer, aki a formula.hu-nak immáron tapasztalatokra alpozva is megerősítette: az Audi Le Mans-i hibrid fenevadjához képest nem is annyira nagyon bonyolult a Caterham Forma-1-es versenygépének vezetése. A környék legendás időjárása nem hazudtolta meg önmagát: a nap folyamán több ízben is eleredt az eső, ám a kitartóbb rajongók a végén igazi csemegét kaptak, a GP3-as orosz Terescsenkó vérfagyasztó repüléséhez hasonlót csak nagyon ritkán lehet látni.

 

Ahogyan errefelé szokás, mindenki azt spekulálja, hogy milyen lehet az időjárás a kvalifikáció napján: varázsgömbünk nincs, ám a sajtóközpont biztonsági főnökeként 24 éve itt dolgozó helyi szakitól úgy tudjuk, hogy a mezőnynek bizony dacolnia kell majd az esővel az időmérő edzésen. Lehet nevetni, de az úriember jóslata egyszer már Forma-1-es pole pozíciót ért: 1994-ben Rubens Barrichellónak súgott, aki megfogadta a tanácsot és ennek köszönhetően begyűjtötte pályafutása első rajtelsőségét, majd amikor tavaly hírét vette, hogy a férfi sztoriját sokan kamunak hiszik, egy "™94-ben készült közös fotó hátuljára odavéste: "KöSZöNöM A JÓTANÁCSOT!"

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: