DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Exkluzív: Ellopták a show-t a nagymenőktől Spában

Késő őszi hideg és némi eső fogadta a nyári szabadság után a világ különféle forró égtájairól visszatérő Forma-1-es mezőnyt csütörtökön Spa-Francorchamps-ban, ahol a nagyok ezúttal háttérbe szorultak. Sem a Mercedes-páros, sem a nagyobb csapatok versenyzői körül nem alakult ki akkora forgatag, mint a Caterham és a Toro Rosso nagy dobása körül.

Noha az idei szezon hátralevő részére meghatározó nézve meghatározó lehet, hogy Lewis Hamilton, Nico Rosberg és a Mercedes rendezte-e a sorokat a hungaroringi belviszályok után, s ha igen, akkor hogyan, a brit és a német körül mégsem volt akkor a felhajtás, mint André Lotterer és Max Verstappen megjelenésekor. Kapott persze kérdéseket a vb-cím két legfőbb esélyese is (abba nem bonyolódtak bele, hogyan sikerült oldani a házon belüli feszültséget a nyári szünet ideje alatt), az igazi érdeklődés azonban a két jövevényre irányul.

 

 



Lotterer helyzete kellően faramuci: a közvélemény szerint a Caterham új vezérei rosszul döntöttek azzal, hogy tapasztaltabb versenyzőjüket, Kamui Kobayashit tették ki, ám a tények - bár a kocsik még egyetlen centit sem tettek meg a festői környezetben húzódó pályán - egyelőre a Colin Kolles-Christijan Albers párosnak adnak igazat. PR-szempontból legalábbis, ugyanis a háromszoros Le Mans-i győztes, a japán Super Formulában is induló német miatt szabályosan megrohamozták az újságírók és tévések a leafieldi különítmény motorhome-ját: a felső szinten soha nem látott tömeg verbuválódott össze és többen már azt forszírozták, hogy egyáltalán elbír-e ekkora terheléses tesztnek még soha nem volt kitéve a zöld építmény"

 

Az Audi gyári kontingensének különengedélyével érkező Lotterer  a 2000-es évek elején a hasonló színezetű Jaguar tesztpilótájaként sündörgött a Forma-1 környékén, valódi esélyt azonban nem kapott, így előléptetése bizonyos tekintetben a sors furcsa fintorának is tekinthető. Annyi bizonyos, hogy a hosszú távú futamok és a változó körülmények specialistája rendkívül higgadtan közelíti meg első F1-es hétvégéjét: "Csodára senki ne számítson tőlem, a kocsink valószínűleg még az új fejlesztésekkel sem lesz túlságosan ütőképes, márpedig a Forma-1-ben az autó teljesítménye döntő fontosságú. Persze bízom benne, hogy a tapasztalatommal és a gyorsaságommal hozzá tudok tenni a csapat teljesítményéhez, de majd meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok. Három hete beszéltünk először erről a lehetőségről, és nagyjából tíz nappal ezelőtt dőlt el, hogy én ülök majd az autóban. Azért is mertem bevállalni azt a kalandot, mert tudom, hogy túl sokat nem veszíthetek vele" - mondta a legutóbbi Le Mans-i diadalát idén júniusban arató pilóta, aki megjegyezte: a Caterham-együttműködés egyelőre erre az egy hétvégére szól és nem pénzügyi, sokkal inkább sportszakmai alapokon nyugszik.

 

 

Lerohanta a sajtó Max Verstappent is, aki kora délután, édesapja, az ex-versenyző Jos társaságában toppant be a paddock-ban. Meglepetésre semmi oka nem volt a 17. születésnapját szeptember 30-án ünneplő hollandnak, hiszen alig pár napja derült ki, hogy bár jogosítványa még nincs és így közúton nem is vezethet, Forma-1-es szerződéssel máris rendelkezik: a Red Bull juniorprogramjához csatlakozva a németalföldi jövőre minden idők legfiatalabbjaként debütálhat a Toro Rossónál, Jean-Eric Vergne helyén.

 

A tavaly még gokartozó, idén már az F3-ban futamgyőzelmek sorozatát produkáló kis Verstappen az édesapját idéző határozottsággal állta a rohamot. Mint elárulta: bár a kontraktust csak a napokban hozták nyilvánosságra, valójában már az Osztrák Nagydíj másnapján megállapodtak a Red Bullal (érdekesség, hogy Vergne-t saját bevallása szerint csak órákkal a hivatalos bejelentés előtt tájékoztatták a menesztéséről) és még most is alig hiszi, hogy már jövőre szerephez juthat a Forma-1-ben. Noha rajongói berkekben az általános vélekedés az, hogy Verstappen túlságosan fiatal és tapasztalatlan a Forma-1-hez, a jelenlegi mezőny versenyzői érdekes módon szinte szó nélkül elfogadták az érkezését, igaz, azt többen is megjegyezték, hogy saját magukat 17 évesen még nem érezték elég érettnek az F1-es versenyzéshez. Verstappen egyébként nem zavartatja magát túlságosan a kora miatt: "Nem érzem, hogy nyomás nehezedne rám. Ilyenkor csak egyetlen dolgot lehet tenni: a tőled telhető legjobbat kell nyújtanod és éppen ezt teszem én is. Sokan emlegetik a koromat, de nem aggódom emiatt sem, mert abban hiszek, hogy a tehetség a legfontosabb. Ha nem vagy elég tehetséges, akkor nincs esélyed eljutni ide. A nagy előrelépésekhez egyébként már volt alkalmam hozzászokni, elég csak arra visszagondolni, hogy a gokartozás világából azonnal az F3-ban mentem, ahol eddig jól megálltam a helyem" - fogalmazott.

 

Verstappen elsősorban az édesapjának hálálkodik, aki - mint mondta - "az F1-es karrierje után mindenről lemondott" annak érdekében, hogy támogathassa és segíthesse a versenyzővé válását, ugyanakkor az ifjú pilóta szerint az apukára a folytatásban is sok feladat vár: "Nagyon sokat tud majd segíteni nekem a Forma-1-gyel kapcsolatban, mert versenyzőként elkövetett néhány hibát és biztosan igyekszik majd annak érdekében, hogy velem ne történjen meg ugyanez. Pilótaként ráadásul elég sok időt töltött el a sportágban, így komoly tapasztalatokkal rendelkezik és hasznos tanácsokkal fog szolgálni."

 

 

Lottererhez és Verstappenhez hasonlóan boldog lehet Alexander Rossi is, akinek minden bizonnyal a csütörtöki délelőttön sikerült széket foglalnia a Marussiánál. A reggeli órákban még csak pletyka volt, hogy Max Chilton szponzori pénzeinek elmaradása miatt a Marussia dolgozói hetek óta nem kapták meg jogos járandóságukat: a formula.hu a délelőtti pályabejárás során még összefutott a mérnökeivel az aszfaltcsíkot szokás szerint körbejáró brittel, kora délután azonban megérkezett a csapat hivatalos bejelentése, amely szerint Chilton "önként" kiszáll, felkínálva ezzel a lehetőséget a gárdának arra, hogy egy fizetős versenyző beugrásával rendezzék a pénzügyi mizériát. Rossi lett kedvezményezett, aki fura módon épp pár hete pártolt át - kényszerből, miután a Caterham új vezetése útilaput kötött a talpára.

 

Ehhez a felforduláshoz képest szinte elsikkadt, hogy a Ferrari-páros, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen a Shell Eco-Marathon bizarr küllemű, ám az aszfaltcsík 7 kilométerét a kalkulációk szerint 2 milliliter (!) üzemanyaggal teljesíteni képes versenygépeivel parádézott a La Source-ban. Pedig arra, ahogyan a spanyol hanyatt fekve kormányzott egy hangtalanul suhanó apró szivart, míg  a finn mögötte röcsögött egy másik furcsasággal, bátran használhattuk a pesties szólást, amely úgy hangzik: nem semmi"

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: