DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

A költségsapka a Formula-1 egyetlen esélye

A Formula-1 csak akkor tudja kordában tartani a költségeket, ha a sport bevezeti a költségsapkát, közölte az FIA korábbi elnöke, Max Mosley.

A Formula-1 vezetői és a csapatok nem tudtak megállapodni abban, hogy a jövő évben drasztikus mértékben csökkentsék a költségeket, ezzel segítve a kiscsapatokat, akik így kilábalhatnának a folyamatos pénzügyi problémákból.

Mosley, aki 1993-2009 közötti elnöksége alatt keményen kampányolt a költségek ésszerű keretein belül történő tartása mellett, úgy gondolja, a Formula-1-nek szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy még szigorúbb szabályokat kell hozni annak érdekében, hogy a csapatoknak ne legyenek pénzügyi problémáik.

"Valójában én is annyira bűnös vagyok, mint mások, mert 2000-től a szabályokra koncentráltam" - nyilatkozta Mosley az Autosportnak. "Az elmélet az volt, ha a szabályok megfelelők, akkor a költségeket le lehet szorítani. Azonban rájöttünk, hogy ez nem igaz. Például, próbáltuk a motorgyártók szabadságát korlátozni - de ez nem jelentett különbséget a kiadásokban. Teljesítményünk egyszerűen annyi volt, hogy leszorítottuk a lóerőnként elköltött dollárokat. Ennyi. Majd következett ennek a logikus következménye, befagyasztottuk a motorokat. Minden szakértő azt mondta nekem erre van szükség. Mit tehettek a motorgyártók? Vagyonokat költöttek a légbeömlő kutatására. És azt hiszem 30 lóerőt találtak. Ez lenyűgöző, főleg ha megnézzük, hogy ebben senki nem zavarta meg őket. Végül számomra egyértelművé vált, nem számít, mit teszünk a szabályokkal. Kiderült, hogy nem lehet szabályokkal lenyomni a kiadásokat. Előálltunk a költségsapka megoldással.




Mosley eredetileg 2009-ben szerette volna bevezetni a költségsapkát, de a csapatok részéről komoly ellenállásba ütközött - és nem tudta meggyőzni a nagy gyártókat arról, hogy a sportnak erre szüksége van. Miközben Mosley megérti annak okát, hogy a sport nagycsapatai miért nem akarják a költségsapkát bevezetni, de hozzátette, egy megoldás bevezetésével talán a kisebb alakulatok is az élcsapatok szintjére kerülhetnének.

"Miért nem engedik meg a Formula-1-es csapatnak, amely nagyon alacsony költségvetéssel rendelkezik, hogy nagyobb műszaki szabadságot kapjon, amellyel egy másodpercet, vagy többet faraghat hátrányából? Számomra ez logikus lenne. Így a lelátókon ülő szurkolók nem láthatnák a különbséget az 50 millió fontot és az 500 millió fontot elköltő csapat között."

Mosley szerint, amennyiben a Formula-1 kereskedelmi jogaiból származó bevételeket egyenlőbben osztanák el, sok csapat pénzügyi helyzete megoldódna.

"Ha racionális lenne az elosztás, akkor mindenki azonos összeget kapna. Majd meg kell egyezni a költségekről, így a szezonban a kiadások többé-kevésbé azonosak lennének azzal, amennyi pénzt kapsz. Majd közölni kell a csapatokkal, bármilyen szponzori pénzekre tesznek is szert, azt nyereségként kell elkönyvelni. Nincs semmi rossz abban, ha egy vállalat nyereséges és ez tökéletes dolog lenne. De ugye az élet nem ilyen egyszerű?"

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: