DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Exkluzív Hockenheimből: A Mercedesről és Maldonadóról

Merje valaki azt mondani, hogy a sors keze nem létezik! A cáfolatot a Német Nagydíj időmérője adta: Spielberg és Silverstone után megint történt valami, amely miatt érdemes odafigyelni a Forma-1-re, amelynek idei szezonja a Mercedes-dominancia miatt tényleg unalomba fulladhatna.

Míg Spielbergben Lewis Hamilton kvalifikációs malőrje és felzárkózása, addig Silverstone-ban a vb-éllovas Nico Rosberg kiesése és a csapattárs-rivális brit győzelme szolgáltatta a drámát. A sors az unalmasan induló, ráadásul pokoli forróságban zajló hockenheimi hétvégére ismét a technika ördögét mozgósította, amely egy felrobbanó jobb első féktárcsa formájában jelentkezett - ezúttal Hamilton Ezüstnyilán.

 

Ha nem így történik, talán egy újabb Mercedes-párharcot látunk, minimális izgalmi faktorral, amelynél jóval érdekesebbnek ígérkezik a Hamilton-show, amelyet biztosan megkapunk: a brit elszánt, a kocsija a legjobb, így aligha lehet kétséges, hogy Spielberghez hasonlóan ismét igyekszik majd áthámozni magát a mezőnyön. Még akkor is, ha esetleg valóban a boxutcából kénytelen rajtolni: ha a Mercedes vezetősége nem tudja meggyőzni az FIA-t arról, hogy biztonsági megfontolásból cserélik a brit pilóta féktárcsáit a felrobbanó Brembókról a csapattárs járgányában megbízhatóan működő Carbone Industries-ra, akkor a szigetországi ászra a parc fermé szabályok megsértése miatt valóban boxutcás start vár.

 

Jól mutatja a Mercedes fékmizériájának sorsszerűségét az is, hogy egy hajszálon múlt, hogy ez az egész ne történjen meg: pénteken mindkét pilóta kipróbálta az összes létező megoldást - a nagyobb gárdáknál ez már csak így szokás -, szombat reggel viszont a brit mégis úgy döntött, hogy vált, s ezzel meg is pecsételte a kvalifikációját. Mint kiderült, váltott Rosberg is, aki eredetileg is a Carbone Industries féktárcsáira voksolt, ám a német csak egy újabb, frissebb szettet rakatott az Ezüstnyílba.  Az egész fékhajcihőből egyébként akkora kavarodás keletkezett, hogy a végén talán már a Mercedes-vezérek maguk sem tudták, hogy ki, mikor és mit pakoltatott az autójába: elég csak azt felidézni, hogy Paddy Lowe, a technikai ügyek felelős igazgatója a kvalifikációt követően azt állította több brit tévécsatornának, hogy Hamilton az időmérő rajtja előtt cseréltette ki a tárcsákat, holott röviddel később a hivatalos kommünikében, valamint a délutáni sajtóértekezleten már a szombat reggeli órákat említették.

 



Ebből is látszik, amit egyébként nem is vitattak a csillagos vezérek: bár a forróság közepette mindig nagyobb a meghibásodás lehetősége, ennek ellenére sem számítottak arra, hogy a fékrendszerrel ilyen szintű gondok adódhatnak. Kiváltképp nem a Brembóval, amelynek féktárcsái - mint arra Toto Wolff sportigazgató rávilágított - idén már több ízben is meghibásodtak: egyszer Rosberg autóján, háromszor a Toro Rossókban, kétszer-kétszer pedig a Sauberekben és a Marussiákban, így a patinás olasz gyártó kísérletezett, továbbfejlesztett, megbízhatóságot ígért, de a baj mégis megtörtént. A versenyzők testi épségét kockáztatni semmiképp nem szabad, annyi hasznunk azonban lehet Hamilton takaros nyekkenéséből, hogy a vasárnapi futam ennek köszönhetően rendkívül izgalmasnak ígérkezik.

 

A kvalifikáció után nem csak Hamiltonnak volt oka kedvetlennek lenni, hanem a Ferrari-párosnak is: Kimi Räikkönen a Q2-be sem jutott be, míg Fernando Alonso erőn felül teljesítve sem jutott előbbre a 7. pozíciónál. A több egybehangzó forrás szerint is a távozás gondolatával játszadozó kétszeres vb-első ismét pirongatta a Ferrarit - "Ez a valós teljesítményünk, ez vár ránk novemberig, mert az autónk és az ellenfeleink is ugyanilyenek lesznek!" - és újabb jelét adta annak is, hogy talán nem megalapozatlanok a távozását firtató pletykák. Pénteken James Allison, a Ferrari technikai igazgatója elárulta, hogy néhány napja megmutatták a 2015-ös autó terveit a versenyzőpárosnak, akik reményeik szerint meggyőzőnek találták azt. Erre vonatkozóan Alonso közönyös arckifejezéssel csak annyit mondott, hogy nyártól novemberig mindig mindenki azt hiszi, hogy a következő évben legyőzhetetlen lesz, februárban azonban kiderül, hogy nem megy az olyan könnyen"  A hispán állásfoglalása alapján nem nehéz kikövetkeztetni, hogy a Ferrarinak lassan tényleg be kell dobnia a csillagászati fizetést ígérő, az utóbbi hetekben számos alkalommal pletykált új kontraktust, de lehet, hogy még ez sem lesz elég a csalódott pilóta marasztalásához.

 

Nemcsak a Ferrarinál, hanem több más csapatnál is kérdéses a jövő évi pilótaösszeállítás: a piac, dübörög, menedzserek jönnek, mennek és tárgyalnak, ki diszkréten, ki kevésbé diszkréten. Régi mondás, hogy a paddockban érdemes nyitott szemmel járni-kelni: aki Hockenheimben így tesz, az csütörtök óta már több ízben láthatta Romain Grosjean menedzserét a McLaren motorhome igazgatói irodáinak környékén felbukkanni és a Lotus szenvedésének fényében azt sem nehéz kitalálni, hogy milyen ügy miatt kopogtatott arrafelé. Annyi bizonyos, hogy a Lotushoz még nem kötelezte el magát a francia: ezt maga Gerard Lopez erősítette meg egy szombati interjúban, amelyben kimondta, hogy "a jövő évi összeállításunk fele már tisztázott, Pastor ugyanis biztosan velünk lesz 2015-ben is." Nem is lenne meglepő, ha Grosjeant valóban Wokingba próbálnák átszervezni: korábbi főnöke és bizalmasa, Eric Boullier már ott versenyigazgatóskodik, ráadásul a francia személyében egy kedvező ár-érték arányú pilótához jutna a jövőre Honda-erőforrásokra váltó alakulat, amely egyébként a paddock-pletykák szerint tovább hajkurássza Alonso szolgálatait is"
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: