DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

FRIC: A tiltás valódi oka a költségcsökkentés lehet

Egyértelmű, hogy nem a Mercedes megállítása, hanem a költségcsökkentés áll a FRIC-rendszer esetleges betiltásának hátterében, mutatott rá elemzésében Jonathan Noble, az Autosport újságírója.

Az FIA a hét elején értesítette a csapatokat, hogy a legtöbbjük által használt komplex felfüggesztés-rendszer, a FRIC ellentmond a szabályoknak. Annak érdekében, hogy ne induljon el egy óvás-sorozat a rendszer miatt, felmerült a lehetősége, hogy a csapatok megegyeznek egymással, hogy az idei évben még mindannyian használhatják a rendszert, csakhogy ehhez teljes egyetértésre lenne szükség, ami igen valószínűtlen.



 

Bár az összeesküvés-elméletek hívei szerint a tiltás egyértelműen azt a célt szolgálja, hogy a domináns, s a rendszert a közvélekedés szerint legjobban használó Mercedes teljesítményét kicsit visszavessék, az igazi ok a költségcsökkentés lehet, a rendszer ugyanis túlságosan bonyolult és drága a jelenleg folyamatosan a költségek lefaragását szorgalmazó F1 számára. A 2015-ös tiltás ötlete már Monacóban felmerült, de a csapatok visszautasították azzal az érveléssel, hogy az aktív felfüggesztés 2017-es visszahozásáig meg kellene tartani.



 



 

Mivel a rendszereken több csapat is nagyon gyakran fejlesztett, az FIA hamarosan átfogó vizsgálatba kezdett, és június közepén arra kérte a csapatokat, hogy ismertessék saját megoldásuk működését és hatásait. Mivel a legtöbben azt válaszolták, hogy az autó magasságának stabilizálására szolgál a rendszer, Charlie Whiting úgy döntött, hogy a FRIC alkalmasint ellenkezik a szabályokkal. Ennek ellenére az elfogadná, hogy csak 2015-től tiltsák be a rendszert, csakhogy ebben az esetben a csapatoknak módjában áll megóvni a soron következő Német Nagydíj végeredményét, ha nem tudnak megegyezni egymással.



 

Az viszont biztosnak tűnik, hogy nem a Mercedes megállítására szolgál az esetleges tiltás, hiszen a legközelebbi riválisok, a Red Bull, a Williams és a Ferrari is csatlakoztak a McLarenhez, a Lotushoz és a Marussiához, akik egyaránt elfogadják, hogy az év végéig maradjon használatban a FRIC-rendszer. Ráadásul azt sem tudja senki megállapítani, hogyan befolyásolná az erősorrendet a változtatás...



 

A csapatok viszont abban is egyetértenek, hogy ha változtatni kell, akkor arra mielőbb sort kell keríteni, azaz a FIA-nak nagyon gyorsan döntést kell hoznia. Hogy a FRIC-rendszert száműzik a Formula-1-ből, szinte biztosnak tekinthető. A kérdés csak az, hogy mikor...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: