DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Spanyol statisztikák - Megszakadt a Mercedes egyeduralma

A Spanyol Nagydíj hétvégéjén több volt a negatív rekord, mint a pozitív. Megtört a Mercedes makulátlan menetelése, emellett pedig Sebastian Vettel, Fernando Alonso és a McLaren sem fog dicsekedni barcelonai eredményének bizonyos aspektusaival. Az már csak hab a tortán, hogy a GP2 tempója a hétvégén veszélyesen közel került az F1-éhez.

 

Lewis Hamilton saját pályafutásában újabb magasságokra tört, hiszen először tudott zsinórban négy futamot megnyerni. Malajziához és Bahreinhez hasonlóan a Spanyol Nagydíj szintén arról maradhat számára emlékezetes, hogy korábban még egyszer sem sikerült ott győznie. Az idei versenynaptárban az új helyszíneket leszámítva már csak egy olyan futam van, amelyiken még nem állhatott a dobogó tetejére, mégpedig a Brazil Nagydíj. Hamilton a vezetést is átvette a bajnoki összetettben, a 2012-es Kanadai Nagydíj óta először.

 

A brit immár 19 különféle pályán nyert az F1-ben, amivel beérte Nigel Mansellt és Fernando Alonsót az ezt összesítő tabella negyedik helyén. Már csak Michael Schumacher (23 különböző helyszín), Alain Prost (22) és Sebastian Vettel (20) győzelmi skálája változatosabb az övénél.

 

A Mercedes zsinórban negyedik kettős győzelmét szerezte, ilyen sorozatra legutóbb a Ferrari volt képes több mint tíz évvel ezelőtt. Ők 2002-ben a szezon utolsó öt futamát tudták ellentmondást nem tűrően besöpörni. Érdekes módon ebből hármat Rubens Barrichello nyert, és csak kettő jutott Schumachernek.

 

Olyan viszont még soha nem fordult, hogy négy egymást követő versenyen is ugyanaz a két pilóta, ugyanazon sorrendben végezzen az első két helyen - akár csapattársakról, akár riválisokról legyen szó.

 



Hamilton a 13. pilóta a sport történetében, aki képes volt négy egymás utáni futamot megnyerni, az viszont még ennél is sokkal ritkább jelenség, hogy valaki valamely másik pozícióban végezzen négyszer egymás után. Nico Rosberg most négy második helyet szerzett - ilyet legutóbb éppen Hamilton tudott elérni 2007-ben, ő is éppen a szezon 2. és 5. futama között.

 

De ez még csak összesen a hetedik olyan eset volt, hogy az első helyet leszámítva valaki négyszer egymás után ugyanott érjen célba. Mark Webbernek két ilyen sorozata is volt nemrégiben. 2011-ben négy harmadik helyet, 2012-ben pedig négy negyedik helyet szerzett megszakítás nélkül.

 

A Mercedes továbbra is uralja a mezőnyt, de immár nem mondhatják magukat makulátlannak. Az előző futamokon minden tekintetben hibátlan teljesítményt nyújtottak, hiszen az összes győzelmet, pole-t, leggyorsabb kört és élen töltött kört magukénak tudhatták, ám most Vettel megszakította ezt a sorozatukat azáltal, hogy megfutotta a leggyorsabb kört Barcelonában.

 

 

Vettel ezt leszámítva nem lehet büszke jelenlegi sorozatára, hiszen hiába produkált látványos felzárkózást a futamon, immár három egymást követő versenyen végzett csapattársa mögött, ilyen pedig sohasem történt még meg vele F1-es pályafutása során, amikor mindketten célba értek.

 

Daniel Ricciardo ezúttal ténylegesen is megszerezte első dobogóját a harmadik helyezéssel, míg Valtteri Bottas sem állt távol attól, hogy legjobb eredményét jegyezze, ám miután Vettel megelőzte, csak beállítani tudta Melbourne-ben elért 5. pozícióját.

 

öt futam elteltével már minden pilóta elmondhatja, hogy idén legalább egyszer legyőzte a csapattársát az időmérőn, a futamon viszont Kimi Raikkönen az egyetlen, aki még nem tudott egyszer sem jobb eredményt elérni márkatársánál. Pedig Fernando Alonso sem legszebb napjait élte Spanyolországban, hiszen az időmérőn korábban hazai pályáján csak Jarno Trulli tudta őt legyőzni 2004-ben. Emellett pedig a futamon is második legrosszabb eredményét érte el a 6. hellyel - egyedül debütáló szezonjában végzett Barcelonában ennél rosszabb helyen, akkor 13. lett a Minardival.

 

Már csak Rosberg, Bottas és Hülkenberg mondhatja el magáról, hogy minden idei futamon pontot szerzett, míg Rosberg, Bottas és Alonso az egyetlenek, akik minden versenykört teljesítettek. A spanyol ezúttal már nem állt távol a lekörözéstől, és végül csak hatan értek célba a Mercedesekkel azonos körben, ami a legkevesebb a tavalyi Kanadai Nagydíj óta.

 

A McLarennél eközben újabb mélypontot könyvelhettek el, hiszen három futam óta nem tudnak egyik autójukkal sem a legjobb tíz között célba érni. Hasonlóan rossz sorozatuk a 2009-es mélypontjuk alatt volt legutóbb. Előtte 1994-ben volt három versenyük, amelyet egyik autóval sem tudtak befejezni, azt megelőzően pedig csak az 1983-as szezon végén volt egy ugyanilyen vérszegény háromfutamos sorozatuk. Jenson Button 2008 óta nem teljesített három futamot top10-es eredmény nélkül.

 

Az idei Spanyol Nagydíj a leglassabb száraz verseny volt, amit Barcelonában futottak, hiszen biztonsági autó nélkül is több mint 100 percig tartott. A kanyargós katalán pálya nem feküdt az idei, alaposan megcsonkított leszorítóerővel rendelkező autóknak. A pole-pozíciós idő 4,5 másodperccel volt lassabb a tavalyinál, és az is elég szokatlan látványt nyújtott, hogy a mezőny által megtett 1361 versenykörből csak öt volt gyorsabb, mint a GP2 hétvégi pole-köre. A Caterham F1-es autóinak hétvégi legjobb köre pedig egész egyszerűen lassabb volt, mint a GP2-es Caterhameké.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: