DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
F1

Az új motorszabály máris hasznosul az autógyártásban

A Mercedes és a Renault motorprogramját irányító szakemberek szerint a Formula-1-ben idén bevezetésre került új technológiáknak máris pozitív hatása van az utcai autók technológiáinak a fejlesztésére.

2014-tól a korábbi 2.4 literes V8-as szívómotorokat 1.6 literes közvetlen üzemanyag befecskendezéses V6-os turbómotorok váltották le, amelyekhez fejlettet energia visszanyerő rendszerek kapcsolódnak, így az új sokkal hatékonyabb F1-es motorok mindössze 100 kilógrammnyi üzemanyagot fogyasztanak, ami ugyanakkora teljesítmény mellett 35%-os hatékonyság növekedést jelent.
.
"Már megtörtént" - nyilatkozta a Mercedes motorprogramját vezető, Andy Cowell az F1 és az utcai autógyártás közötti technológiai átvitelről. "A szabályokba beleírt néhány különleges ideát az autógyártás világából érkezik, így a downsizing, vagy a turbófeltöltő, amihez új érdekes technológiát tettek hozzá, mint az elektromos turbófeltöltő jó példa arra, hogy ezek a projektek már folynak."

Az FIA pénteki sajtókonferenciáján Cowellel a vezérigazgató helyettesként a Renault Sport F1 motorfejlesztő részlegét irányító Rob White is egyetértett. "Az átvitel nem csak a különleges technológiák, mint az e-turbó, hanem a célok alapvető összehangolásának a területén is megfigyelhető. A kihívás most az, hogy versenyezzünk, olyan gyorsan menjünk, amennyire csak tudunk egy bizonyos üzemanyag mennyiség keretei között, és az utcai autókat fejlesztő munkatársaink küldetése is nagyon közel van ehhez, hogy a lehető legkevesebb üzemanyagot használják fel."





Az új technológiák pedig a Honda figyelmét is felkeltették, így a japán cég jövőre a McLaren partnereként visszatér az F1-be. "A döntésünk fő oka az idén bevezetésre kerülő szabályok voltak, a különböző zöld technológiák a Formula-1-es erőforrásoknál, és a teljes energia menedzsment, ami nagy kihívás, és nagyon fontos terület" - nyilatkozta Yasuhisa Arai a Hondától. "Az új szabályok a motor gyártókat az üzemanyag hatékonyságra ösztönzik, ilyen a nagy nyomású közvetlen üzemanyag befecskendezés, és sok más új technológia. Így a kihívás az, hogy minden csepp üzemanyagot energiává alakítsunk, ez pedig várhatóan tükröződik majd a tömegtermelésünkben is."

White szerint pedig az új technológiákban hatalmas lehetőségek rejtőznek, amiket nagyon gyorsan ki is fognak majd aknázni. "Gyors fejlődés lesz az év közben is. Mi ezt már az első futamokon is láthattuk, úgy hogy közben a hardver nem is változott. És ez a szezon folyamán is folytatódni fog. A téli időszak alatt pedig újabb előrelépés lesz, amikor az erőforrás egységek új 2015-ös homologizációja is megszületik majd. Ez egy tükörképe az utcai autógyártásnak, ahol minden termékünk jelentős előrelépést jelent az üzemanyag fogyasztás tekintetében, és ez az F1-ben sincs másként, hiszen előre kell lépnünk a teljesítményben azonos üzemanyag átfolyás és üzemanyag fogyasztás mellett."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: