DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Technikai analízis - Bahreini Nagydíj II

A csapatok Bahreini Nagydíjra készült fejlesztési közül a formula1.com a McLaren új első vezető szárnyát és a Lotus fékcsatornáját mutatja be.

Bár a Bahreini Nagydíj még csak a szezon harmadik futama ennek ellenére a McLaren egy vadonatúj első szárnnyal érkezett Bahreinbe. A wokingi mérnökök egy kis függőleges terelő elemet helyeztek a felső fékszárnyak közepére (az előző változat a felső képen látható). Ez a terelő elem pedig nem csak abban segít, hogy már korábban az első kerekek külső éle felé vezesse a légáramlatokat, de a szárny felületén keletkező áramlatok megváltoztatásában is szerepet játszik. Az F1-ben hihetetlen forrásokat összpontosítanak minden egyes apró előrelépés érdekében, a McLaren új fejlesztése is jól mutatja ezt. Egy F1-es versenyautó 240 km/órás sebesség mellett nagyjából 1200 kilógrammnyi leszorító érőt termel, ez az apró változtatás pedig nagyjából 2 kilógrammnyi plusz leszorító erőt jelent. Ez nagyon kis eredménynek tűnhet, de a különböző dolgok összeadódnak, így az első kerekek körüli légellenállás csökkentése révén valójában 12 kilógrammnyi is lehet a nyereség, ami körönként 1 tizedmásodpercet jelent a köridőben.





Bahreinben a Lotus egy érdekes apró fejlesztést mutatott be az első fékcsatornája belső részénél. Ezek a csatornák alapvetően a fékek hűtését szolgálják, de van egy rés a szabálykönyvben, így a csapatok tulajdonképpen azt csinálnak itt, amit akarnak. A fékcsatorna nyílásán keresztül a levegő a szénszálas féktárcsához áramlik, ami 300 és 800 Celsius fokos hőmérséklet között működik. Ez alatt az érték alatt a fékhatás nem megfelelő, míg felette a féktárcsa kopása drámai mértékben növekszik. A fékcsatorna elemeinek a nagy része azonban nem a fékek hűtését, hanem az aerodinamikai teljesítmény növelését szolgálja, azáltal, hogy az első kerekek körüli légáramlás kezelésében segédkezik. Sakhirban a Lotus egy olyan fékcsatornával érkezett, aminek a tetején három kis háromszög alakú terelő elem (piros nyíl) kapott helyett. Ezen elemek feladata az, hogy légörvényeket keltsenek, amik valósággal lehúzzák az első abroncsokról a légáramlatokat, illetve eloszlatják azokat az abroncsok mögötti területen. A légáramlatok megfelelő kezelése ezen a területen azt jelenti, hogy az autó padlólemeze jobb minőségű légáramlatokat kap, ami a leszorító erő szintjét növeli.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: