DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Veszélyeket rejt az új motorszabály?

A FOTA elnöki pozícióját betöltő Martin Whitmarsh arra kéri a csapatokat, hogy a sportág érdekeit sajátjuk elé helyezve igyekezzenek azon dolgozni, hogy ne legyen túl nagy eltérés a motorok közt.

A három, illetve a Honda 2015-ös csatlakozását követően négy motorszállító számára egy olyan motorbefagyasztási rendszert vezetnek be 2014 és 2020 közt, mely biztosítja, hogy a V6-os turbók és a hozzájuk kapcsolódó ERS-rendszerek versenyképessége egyre közelebb kerüljön egymáshoz. Ez nem újdonság, hiszen a költségek csökkentése érdekében a jelenlegi motorok fejlesztése 2007 óta be van fagyasztva. A befagyasztás menetét a 2014-es szabályok pontosan, százalékosan rögzítik: az erőforrás 8%-a lesz befagyasztva 2015-ben, 23%-a 2016-ban, 35%-a 2018-ban és 95%-a 2019-ben.



Martin Whitmarsh ezt így magyarázta: "A motorok homologizációja szakaszokra osztva fog történni. Lesznek bizonyos dolgok, melyeket a kezdettől fogva nem lehet megváltoztatni. Aztán az első év végén több dolgot lehet majd változtatni, mint a második végén."

Ez a terv, mely egyúttal azt is szolgálja, hogy új beszállítók számára is vonzóbbá váljon az F1, azt is jelenti, hogy a kezdetben komoly különbség lehetnek a motorok teljesítménye közt. Ráadásul a cél immár nem csupán a lehető legtöbb lóerő kisajtolása a szabályok adta keretekből, hiszen az üzemanyag-takarékosság szerepe sokkalta nagyobb lesz, mint eddig, minthogy 35%-kal csökken a felhasználható üzemanyag mennyisége.

2014-ben egy futamon legfeljebb 100 kg üzemanyagot fogyaszthat egy autó, ami a mostani átlagosan 160 kilogrammal összehasonlítva azt jelentheti, hogy az autók sokkal gyakrabban fognak kímélő üzemmódot alkalmazni. Ez, a turbó és az ERS bevezetése és a befagyasztási törekvés azt jelenti, hogy nehéz lesz a csapatoknak egyenlő feltételeket biztosítani, ami viszont Whitmarsh szerint egyes gyártók kilépésével fenyeget:

 

"Azt hiszem, a legnagyobb félelmünk az lehet a sporttal kapcsolatban, hogy ne váljon erőforrásversennyé. Nem szabad elfelejtenünk, hogy jelenleg három motorgyártó van, és hamarosan négy lesz - ha valamelyik az év elején nem végez elég jó munkát, és nem tud versenyképes lenni, minden esély megvan rá, hogy nem marad sokáig az F1-ben, ami nem tenne jót a sportnak."

"Sok spekuláció látott napvilágot arról, melyik lesz jövőre a legversenyképesebb motor, majd meglátjuk. De úgy gondolom, a sportágnak felelősségteljesen kell cselekednie, kezelnünk kell a helyzetet, hogy a lehető legtöbb motorszállító megmaradjon, hiszen rengeteg pénzt és nagy stabilitást hoznak a sportba. Biztosítanunk kell, hogy okosan cselekszünk, hogy a csapatok úgy érezzék, hogy a motorszállítók egyenlő feltételeket biztosítanak."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: