DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

A Belga Nagydíj statisztikái - Vettel és Hamilton fej, fej mellett

A Belga Nagydíjat követően a Formula-1 statisztikáinak a világában az Autosport újságírója, Michele Merlino mélyedt el.

A Belga Nagydíj volt a 19. alkalom, hogy Lewis Hamilton és Sebastian Vettel osztozott az első rajtsoron, a rekordot ebben a tekintetben Alain Prost és Ayrton Senna tartja, akik nem kevesebb, mint 34 alkalommal várhatták az első sorból a futam startjelét. Hamilton és Vettel egyébként már 56-szor indulhattak a pályafutásuk alatt az első sorból, amivel beérték az örökranglista 4. helyezettjét, Nigel Mansellt, ebben a statisztikában azonban Michael Schumacher tartja a rekordot 116 első soros indulással. A futamon Vettel és Hamilton is az 54. dobogóját szerezte, amivel Niki Lauda mellé feljöttek az örökranglista 10. helyére, míg a rekorder természetesen itt is Michael Schumacher 155 dobogós eredménnyel. Vettel és Hamilton együtt már 18-szor álhatott fel a dobogóra.



A nap, amikor Kimi alatt megállt az autó

Kimi Raikkönen a Belga Nagydíjon a pályafutása alatt eddig négy futamgyőzelmet szerzett (2004, 2005, 2007 és 2009) és most már négy kiesés is áll a neve mellett a statisztikákban (2001, 2002, 2008 és 2013). Raikkönen kiesése egyben azt is jelentette, hogy megszakadt a 27 futam óta tartó pontszerző sorozata, ami még tavaly, a Bahreini Nagydíjon vette kezdetét. Számára Spában egy másik rekordsorozat is véget ért, hiszen 38 futam óta minden futamon célba ért (2009 utolsó 8 futama, majd 2012 óta 30 futam). Legutóbb versenyt 2009-ben, a Német Nagydíjon adott fel. Fékhiba miatti kiesése azt jelenti, hogy három pilóta maradt, aki az idei szezonban még nem esett ki műszaki hiba miatt: Fernando Alonso (legutóbb a 2010-es Maláj Nagydíjon, tehát 66 futammal ezelőtt esett ki műszaki hiba miatt, ami szintén rekord), Lewis Hamilton (ő 2012-ben az Abu Dhabi Nagydíjon esett ki legutóbb műszaki hiba miatt) és Max Chilton (aki az F1-es karrierje alatt még egyszer sem esett ki műszaki hiba miatt).

A futam

"¢ Sebastian Vettel a 31. futamgyőzelmét szerezte Spában, amivel beérte Nigel Mansellt az örökranglista 5. helyén. Vettel egyébként szintén az 5. pilóta az élen töltött körök tekintetében, eddig összesen 2037 kört töltött az élen. Ezt a statisztikát Michael Schumacher vezeti 5111 élen töltött körrel, míg Vettel következő célpontja a lista 4. helyén álló Nigel Mansell (2089 kör) már nincs messze.

"¢ Vettel a 30. futamgyőzelmét szerezte a Red Bullnak, pontosan annyit, mint amennyivel Alain Prost örvendeztette meg annak idején a McLarent. Ez azonban csak az örökranglista harmadik helyére jó, hiszen Ayrton Senna 35 győzelmet szerzett a McLarennek, míg Michael Schumacher 72-szer győzött a Ferrari csapat színeiben.

"¢ Miközben Vettel az elmúlt öt futamból hármat megnyert és 90 pontot szerzett, addig a mögötte legeredményesebb pilóta Alonso 73 pontot tudott gyűjteni, de a Spanyol Nagydíjon aratott győzelme óta egyetlen egy kört sem töltött még az élen.

"¢ Fernando Alonso a Ferrari csapat színeiben most először állhatott fel a Belga Nagydíj dobogójára. Ez egyébként 92. dobogós eredménye, és ebből hihetetlen, de 62-t úgy ért el, hogy nem az első sorból vágott neki a futamnak. Ezt a listát egy másik volt Ferrari pilóta, Michael Schumacher vezeti, aki 66 dobogót szerzett úgy, hogy kimaradt az első rajtsorból. összehasonlításképpen Vettel 54 dobogójából, mindössze 11 volt olyan, hogy nem az első két rajthely valamelyikéről vágott neki a futamnak.

"¢ A Mercedes története 30. dobogóját érte el Spában, az utolsót a spái pályán még 1955-ben szerezték, hiszen 2010 óta egyszer sem tudtak még dobogóra állni a Belga Nagydíjon. Érdekességképpen ez korábban a Hondának és a Brawn GP-nek sem sikerült még Spában.

"¢ A McLaren már 11 futam óta nem volt képes dobogós eredményt elérni, ez legutóbb 1995-ben fordult elő a csapattal, amikor Mika Hakkinen csak a szezon 12. futamán (Olasz Nagydíj) vitte fel a dobogóra a csapatát.

"¢ Red Bull a Belga Nagydíjon Vettelnek köszönhetően már a 36. leggyorsabb körét szerezte, amivel az örökranglistán beérték a Benettont (6. hely). Vettelnek egyébként ez volt a 19. leggyorsabb köre, amivel feljött az örökranglista 12. helyére, Stirling Moss, Ayrton Senna és Damon Hill mellé.

"¢ A Belga Nagydíj volt Felipe Massa 131. nagydíja a Ferrarinál, amivel Mika Hakkinen mellett minden idők harmadik leghűségesebb pilótájává vált. Massánál és Hakkinennél több futamot ugyanabban a csapatban csak David Coulthard (150 futam, McLaren) és Schumacher (179 futam, Ferrari) teljesített. Massa ugyanakkor a Ferrari versenyeinek majd 50%-át úgy teljesítette, hogy futamgyőzelmet és pole pozíciót sem szerzett a csapatnak, az legutóbb 80 futammal ezelőtt, a 2008-as Brazil Nagydíjon sikerült neki.

Időmérő

"¢ Lewis Hamilton a Belga Nagydíjon már az egymást követő negyedik futamon indulhatott a pole pozícióból, ami a legjobb egyéni sorozata. Az F1-ben egyébként legutóbb 2011-ben fordult elő az, hogy valaki négy egymást követő futamon is a pole-ból induljon, ez akkor Vettelnek a Magyar és a Japán Nagydíjak között zsinórban ötször sikerült. A brit pilóták közül erre legutóbb 1995-ben Damon Hill volt képes (Francia és Magyar Nagydíj között).

"¢ Paul Di Resta Spában beállította a legjobb időmérő helyezését (5. hely), amit egyébként szintén az idei szezonban, a Bahreini Nagydíjon ért el.

"¢ Jenson Buttonnak az idei legjobb rajtpozíciója volt a spái 6. hely. A 2009-es bajnok pole-ban legutóbb pont egy éve, a Belga Nagydíjon volt.

"¢ A 8. rajthely Kimi Raikkönen legrosszabb rajtpozíciója volt Belgiumban 2004 óta, amikor is a 10. helyről indulhatott.

"¢ Fernando Alonso már 21 futam óta nem állhatott az első rajtkockában. Sőt hét futam óta már a legjobb négy közé sem tud bekerülni, ami a legrosszabb eredménye, mióta 2010-ben a Ferrarihoz csatlakozott, és legutóbb ilyen vele 2009-ben még a Renault-nál fordult elő.

"¢ Felipe Massa belgiumi 10. rajtpozíciója azt jelentette, hogy még sohasem tudott az első sorból indulni Spában.

"¢ Giedo van der Garde (14.), Jules Bianchi (15.) és Max Chilton (16.) karrierjük legjobb rajtpozícióit érték el Spában.

"¢ A Caterham (Lotus) számára ez volt a 9. alkalom, hogy bejutottak az időmérő edzés Q2-es szakaszába, míg a Marussiának (Virgin) ez volt a 3. és a 4. ilyen alkalom. A Marussiánál egyébként Bianchi 15. helye volt a legjobb rajtpozíció a csapat történetében, az előző legjobb a 2010-es Maláj Nagydíjról származik, amikor Timo Glock a 16. rajthelyet szerezte meg a csapatnak. Ezek után most már Charles Pic a mezőny egyetlen pilótája, aki még sohasem tudott bejutni az időmérő edzés Q2-es szakaszába.

"¢ Toro Rosso mindkét autója kiesett az időmérő edzés Q1-es szakaszában, ami a csapattal legutóbb a 2011-es Brit Nagydíjon esett meg. Daniel Ricciardo a HRT-s időszak óta nem szerzett ilyen rossz rajtpozíciót, amivel egyébként  négy futam óta tartó Q3-as sorozata is megszakadt. A Toro Rosso korábbi rekordját Vettel tartotta, aki a 2008-as szezon utolsó öt futamán is képes volt behozni az autóját az időmérő edzés Q3-as szakaszába.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: