DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Kanada: a gumiháború nem csitul

A Forma-1-es cirkusz lecseréli a csillogó monacói utcai futamot egy másik nagyon kedvelt helyszínre, mégpedig Montreal buckás utcáira. A hétvégén rendezik meg ugyanis a Kanadai Nagydíjat, amely ezúttal már nem az egyetlen észak-amerikai futam a versenynaptárban.

Az óriási amerikai piac miatt így is nagyon fontos ez a hétvége a világbajnokságban résztvevő gyártók számára. A Montrealt övező csodálatos környezet, és a sűrű éjszakai élet ötvözve az erős francia behatással egyedülálló atmoszférát kölcsönöz a városnak. Ez megkülönbözteti a többi észak-amerikai várostól, s Barcelona és Silvestone után a Forma-1-es világbajnokság egyik újabb kedvenc megállóhelyévé teszi.



Bár már két hét eltelt a Monacói Nagydíj óta, a gumik még mindig főszerepet játszanak a Forma-1-es csapatok körében és a velük foglalkozó médiában. A Pirelli kiélezett helyzetben találta magát és már arról is cikkeznek, hogy mely gumigyártó válthatná az olasz gárdát a 2014-es szezontól. Sok csapat még mindig nem nyugodott bele, hogy a Spanyol Nagydíjat követően a Mercedes és a Pirelli közös titkos (?) tesztet hajtott végre és talán ennek eredményeként nyert az addig a gumijaival küszködő Mercedes (Nico Rosberg révén) a mindenki számára oly fontos monacói futamon. Újabb hírként robbant, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) már a Ferrarinál is érdeklődik a maranellói csapat állítólagos illegális tesztelése miatt.

A hétvégi Kanadai Nagydíjon pedig ismét fontos szerepet tölthetnek be a gumik. A 2012-es versenyen is a gumitaktikán volt a hangsúly. Akkor is ez volt az, ami eldöntötte a helyezések sorsát. Fernando Alonso és Sebastian Vettel akkor úgy döntöttek, hogy a második bokszbeállás helyett kint maradnak a pályán használt gumikon, s így lehetett az, hogy Hamilton friss gumikon beérte és megelőzte őket és innen már egyenes volt az út számára a dobogó legtetejére. Vettel később mégis bement a második kerékcserére, miközben Alonso kint maradt és megpróbálta kihúzni a végéig. A maranellói gárda akkor nagyon eltaktikázta magát, s emiatt Alonso a második hely helyett az ötödiken ért célba.

A Pirelli az előzetes hírekkel ellentétben a gumik összetételén nem változtat a hétvégére, csupán a hátsó kerekek szalagozását változtatja meg. A Kanadai Nagydíj pénteki edzésére két szett abroncsot bocsát minden csapat számára tesztelésre, amelyeket majd a Brit Nagydíjon már ténylegesen bevetni szándékozik.

A montreali pálya arról ismert, hogy nagyon igénybe veszi az autók motorját, fékrendszerét és az abroncsokat, hiszen a hosszú egyenes mellett egy sor szűk kanyar nehezíti a pilóták dolgát. Az igazán nagy megpróbáltatást az okozza, hogy ez a pálya rendelkezik a versenynaptár pályái közül a leggyorsabb részekkel és emellett a leglassabbakkal is. Így a tökéletes motornak nagyon rugalmasnak kell lennie, miközben elég erősnek is ahhoz, hogy a szűk és lassú kanyarokból ki lehessen gyorsítani. Négy fékezési zóna található a pályán, ahol 300 km-ről 120 km-re kell lassítani. Miután az autók így is kevés tapadással hajtanak, és rengeteg üzemanyagot cipelnek, ez még nagyobb terhet ró a fékekre és az abroncsokra.

Az időjárási előrejelzést a 2011-es monstre négyórás futam után nem szabad figyelmen kívül hagyni Kanadában. Bár idén szombatra eső várható, vasárnapra csak kis százalékban (20%) ígérnek esőt, azért a változékony idő megkeserítheti a csapatok dolgát.

A verseny és a pálya

A montreali olyan ideiglenes pálya, mint a monacói vagy a Melbourne-i. Ez azt jelenti, hogy a pálya nagyon poros és csúszós a hétvége kezdetén. A köreredmények azonban folyamatosan javulnak, még a verseny során is, mivel egyre több gumi tapad az aszfaltra. A kemény kanadai tél miatt helyenként buckás a pálya, így ezt figyelembe kell venni az autóbeállításkor. A Gilles Villeneuve-ről elnevezett pálya egy kicsit olyan, mintha a monacói és a monzai pálya kombinációja lenne. Ami az aerodinamikát illeti, Montrealban nagyon kis tapadással fognak az autók hajtani, egyedül Monzában fognak kisebb tapadással körözni idén a versenyautók.

A 70-körös Kanadai Nagydíj június 9.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 20 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,361 km, a teljes versenytáv 305,270 km. A körrekordot még mindig Rubens Barrichello tartja 2004-ből 1"13.622-es időeredménnyel.

2012-ben Lewis Hamilton (McLaren) nyerte meg a Kanadai Nagydíjat. A brit pilóta ideje 1:32:29.586 volt. A második helyezett Romain Grosjean (Lotus) volt, míg a bronzérmes helyen Sergio Perez (Sauber) ért célba.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: