| |
Perez-Sala: Ötven százalékot hoztunk ki az autóból
2012.08.11, szombat 19:00

Két szezont töltött el Formula-1-es pilótaként 1988-ban és 1989-ben, állandó kapcsolatban áll az autósporttal, Luis Perez-Sala nem ismeretlen világba lépett, amikor a múlt év végén kinevezték csapatfőnökként. Perez-Sala a 2012-es szezon feléhez érkezve értékelte a csapat teljesítményét.

A szezon feléhez érkeztünk, mi a véleménye az első hónapokról?
Értékelésem nem is lehetne pozitívebb. A szezonkezdetünk komplikált volt. Ahogy már többször elmondtuk, majdnem megváltozott az egész csapat, új központba költöztünk, ahol már április eleje óta dolgozunk és közben egy új autót építettünk. Ez egy nagyon nagy kihívás volt, lehetetlen volt sorrendet kialakítani a munkába, de sikerült mindent megvalósítani, nagyon kevés forrásból. Amikor sikerült berendezkedni áprilistól és májustól kezdve felvettük a verseny ritmusát. Nagyon intenzív hónapokat éltünk át, a csapat mindent beleadott, mert szerettünk volna mindent elvégezni, amit kitűztünk magunk elé.

Mi volt az Ön számára a legmeglepőbb? És mi a legkielégítőbb?
Valójában semmi nem lepett meg túlságosan, mert nyitottan érkeztem és készen álltam mindenre. Azt mondhatom, hogy a legkielégítőbb dolog, hogy látni lehetett mindenki elkötelezettségét. Ezek az emberek egységben tudtak maradni a nagyon nehéz pillanatokban is, bátorságot, becsületességet és felelősséget mutattak, támogatták a projektet a nehéz pillanatokban is. Ez nem egy könnyű munka és úgy kell a legjobban teljesíteni, hogy alig alszol, hetekig távol vagy az otthontól, vagy kényelmetlenül utazol, de a csapattagok mindezt végigvitték és ezért hálásnak kell lenni. És a munka, valamint az elkötelezettség meghozza jutalmát, nemcsak nekünk, de mindenkinek, aki részt vállalt ebben a projektben.

Elmondható, hogy a szezon első felére kitűzött célok teljesültek?
Igen, az elénk kitűzött célokat teljesítettük, amely nem volt más, mint a nagy strukturális változtatások elvégzése és megalapozni a fejlődéshez a szükséges stabilitást. Ez szerény cél, de radikális változást jelent. A 2011-es szezon végén döntöttünk a főhadiszállás átköltöztetéséről Spanyolországba, az új autó megépítéséről és szerettünk volna a 107 százalékos szabálynak megfelelni, majd innen javulni. Ezt mindet elértük, így azt mondhatjuk, teljesítettük céljainkat. Most újakat kell kitűzni.

Mi jelenti a legösszetettebb kihívást, mellyel a csapat szembesül?
Innentől kezdve a legfontosabb és legösszetettebb kihívás, hogy jó irányba javuljunk, optimalizáljuk forrásainkat és jobb teljesítményt hozzunk ki az autóból. Ez a legnehezebb dolog, mert miközben a többi csapat megerősítette a struktúráját, mi még az átmeneti fázisban vagyunk. Ebből a szempontból előnyben vannak velünk szemben. De különösen azért, mert korlátozott emberi- és gazdasági forrásaink vannak, ez azt jelenti, hogy a fejlesztései tervek nagyon egyértelműek és bármilyen fejlesztést végzünk az látható különbséget jelent. Mutatja az előrelépést. A legösszetettebb dolog, hogy ne essünk vissza a többi csapathoz képest, miközben a csapatunkkal is foglalkozni kell, felkészülni a jövőre.

Az F112 teljesen új autó, mit sikerült megtudni róla? Úgy gondolja, a maximumot kihozták belőle?
Azt hiszem, összességében az F112 az az autó, amely jó eredményeket ér el, figyelembe véve, honnan indult. Télen sok kétségem volt, mert az autót amikor megkaptuk nem volt elég időnk átnézni azt. A folyamatok és a határidők nem voltak szokványosak, nem tudtuk az elveszített időt behozni és a különböző dolgokat megszervezni. De az akadályok ellenére az autó jó eredményeket ért el. Ez jó alap és ez a legnagyobb erősség. Megbízható az autó, jó a mechanikai ellenálló képessége és sok lehetőség van benne a fejlesztésre. Azt mondhatom, 50 százalékot kihoztunk belőle és további 50-et ki lehet, főleg aerodinamikailag.

Lesznek fejlesztések a nyári szünet után?
Igen, néhány fejlesztéssel készülünk a Szingapúri Nagydíjra. Kis csapatként nem tudunk két, vagy három versenyenként előállni kisebb fejlesztésekkel, mert a fejlesztés, vagy az alkatrészek előállítása nagyon drága. Az aerodinamikai tanulmányok mellett alkatrészeket tudsz gyártani és ennek bevezetéséhez sok idő kell. Így a legtöbbet ki kell hozni a változtatásokból és nagyon egyértelmű elgondolásnak kell lenni ahhoz, hogy ezek a fejlesztések eredményesek legyenek.

Láthattuk, hogy az időjárás mekkora befolyással van a különböző versenyekre. A csapat döntését ez mennyire befolyásolja és milyen kihívás elé állítja a verseny során?
Még ebből a szempontból tanulunk. Nem harcolunk a pontokért és az a tény, hogy leköröznek minket azt jelenti, stratégiánk mindig feltételes. De tapasztalatot gyűjthetünk és remélhetőleg hamarosan elérkezik az az idő, amikor a pontokért, vagy a jobb pozíciókért harcolhatunk, sokkal jobban felkészültek leszünk a jó döntések meghozatalára. Ebből a szempontból nem lehet mindent tökéletesen az irányítás alatt tartani, mert még a legendás csapatok is követnek el hibákat, így mindig lehet valamit tanulni.

Pedro és Narain a két hivatalos pilóta, Dani a tartalék és Ma a fejlesztési program tagja, ez egy pozitív kombináció. Mit tudna elmondani róluk?
Pedrót csak dicsérni lehet. Kivételes személy és kivételes pilóta. Tapasztalata mellett józan ésszel gondolkozik és a csapatot vezető személyként dolgozik. Kétségtelen, hogy ő a sarokköve ennek a projektnek. Narain esetében kiemelném tapasztalatát, biztonságosságát és sebességét, emellett a stabilitással járul hozzá a csapat munkájához. Dani fiatal pilóta, erős és ambiciózus, sikerült jól beilleszkednie tartalékpilótaként a csapatba, amely nem könnyű. Ma az a pilóta, aki meglepetést okozhat mindnyájunknak, mert nagy lehetőségekkel rendelkezik. Láthattuk ezt, amikor Silverstone-ban tesztelte az F112-t, megmutatta tulajdonságait. Keményen dolgozik és tökéletesen alkalmazkodott. Nagyon büszke és elégedett vagyok a pilótákkal, mindegyikük tökéletesen betölti szerepkörét.

Minek kell történnie ahhoz, hogy sikeres szezonként értékelje az idei bajnokságot?
Számomra siker lenne, ha sikerülne megtartani a megbízhatóságot, javítani egy kicsit a teljesítményen. Ennek elérésében remélhetőleg segít az az aerodinamikai csomag, melyet a nyár után vetünk be. Cél, hogy a 104-105 százalék környékén maradjunk és előkészítsük a 2013-as projektet. Ha ez sikerül, akkor elégedett leszek. Bízom benne, hogy a csapat megfelelően működik majd, a tervezési és az aerodinamikai részleg a Caja Magicába kerül, habár ehhez még egy kis időre van szükség.

A Formula-1 a Concorde Egyezmény tárgyalása és a 2014-től bevezetésre kerülő új motorok miatt változáson esik át. Mi a csapat véleménye ezekről a nagyon fontos problémákról?
A HRT Formula 1 Team álláspontja még nyitott. Ami az új motorszabályokat illeti, várunk az információkra, különösen ami a költségeket illeti. Még nem ismerjük a részleteket, de számunkra fontos ezeket megtudni és dönteni, mert a csapat költségvetésének 15-20 százalékát érinti. Ez a változás fontos tervezést igényel. Ami a Concorde Egyezményt illeti, nem hiszem, hogy problémák lennének, mert habár kis csapat vagyunk, úgy érezzük, figyelmet és támogatást érdemel ez a kérdés.

A kemény néhány hónap után milyen pihenést tervez?
A családommal maradok Spanyolországban és néhány napot a strandon és a hegyekben töltünk. Örömmel várom, hogy velük lehessek és levezessem a feszültséget, mert egy nagyszerű szezonzárás előtt állunk.

f1hungary.fw.hu


Hozzászólások:


Kapcsolódó hírek
 
Formula 1 hírek
Motoros hírek
Rali hírek
Autós hírek
AFM hírek