| |
Hova tovább? Pilótapiaci spekuláció
2012.07.16, hétfő 11:24

Még a felénél sem vagyunk a 2012-es évnek, még be sem ütött az uborkaszezon, máris annyi a pilóták szerződéseit érintő spekuláció, hogy érdemes összefoglalni.

Ez a pont a nyári szünet idején szokott eljönni, mikor heteken át nincs futam, nincs sajtótájékoztató, a pilóták eltűnnek, nyaralnak, nem szolgálnak sem jó, sem rossz hírekkel, de még unalmasakkal sem. Akkor aztán van idő számba venni, ki hol folytatja vajon a pályafutását. Idén azonban annyira kiélezett a helyzet, hogy az átigazolási szezonnak is nagyobb a szerepe, és korábban jött el. Lássuk, kinek milyen lehetőségei vannak.

Sorba véve a világbajnokokat, Alonso, Button, Vettel és Raikkönen maradnak a helyükön, Hamilton és Schumacher helye a kérdéses. Lewis Hamilton szerződése a McLaren Mercedesszel az idény végén lejár. Azt gondolhatnánk, hogy nincs az a pénz, ami el tudja csábítani a világbajnokot attól a gárdától, ami felnevelte, és lehet, hogy tényleg így is van, de a McLaren gyengélkedése, sorozatos baklövéseik – kezdve a rosszul megtankolt autóval, egész az elrontott bokszokig – lehet, hogy mégis gondolkodóba ejtik Hamiltont. Annyit legalábbis tudni lehet, hogy ha marad, azt egy egész sor feltételhez köti majd, olyan dolgokhoz, amiket eddig nem kapott meg a csapattól, példának okáért a trófeák eredetijét.

Ami Hamilton lehetőségeit illeti, élcsapatnál nem sok van a jövő évre, főleg, miután Webber hirtelen annyira fontos lett a Red Bullnak, hogy máris meghosszabbították a szerződését. Marad a Ferrari, ha Massa megy és a Mercedes, ha Schumacher megy.

Ha már Schumacher, ő a másik világbajnok, akinél felmerülnek kérdések. Esetében nem az, hogy hova igazol, hanem, hogy megy, vagy marad-e a Mercedesnél. Három évvel ezelőtt három évre tért vissza, értelemszerűen a szerződése is eddig tart, de arra nem számított, hogy ebből a háromból az első kettő olyan kínkeserves lesz, amilyen volt. Ha bírja idegekkel és energiával, nincs akadálya a maradásának, főnöke, Ross Brawn szerint sem.

Sok lesz a feltételes mondta, de hát ez a spekuláció egyik jellemzője. Tehát, ha viszont Schumacher marad, helyet vesz el a fiataloktól, jelen esetben szinte biztos, hogy a Mercedes-növendék Paul di Restától. A Force India skót pilótája rendhagyó módon, a DTM-ből került a Forma-1-be, 2010-ben Mercedesszel lett bajnok, most is Mercedes motoros autót vezet. Magabiztos lehet, nagyon jó a híre: gyors, megbízható, és nem jellemzi a fiatalok legnagyobb hibája, a türelmetlenség, vagy a határok nem ismerete. Nem titok, hogy di Restának helye van a Mercedesnél, a kérdés csak az, mikor szabadul fel az a bizonyos hely, és hogy egy másik nagy csapat nem csap-e le rá hamarabb. Ne felejtsük el, a McLarent is Mercedes motor hajtja, ha Hamilton mégsem maradna, ki lenne akkor Button csapattársa?

A legnehezebben kitapogatható pont a Ferrari Massa-ügye. Ha a találgatások fele bejönne, Massa már versenyekkel ezelőtt állás nélkül lenne, viszont legalább öten leváltották már. A Ferrarinál azonban nem divat a saját házuk táját bepiszkítani: ha nagy is a baj, bevallani akkor sem fogják. Ha van is jelöltjük – már pedig miért ne lenne – Massa helyére, megmondani úgy sem fogják. Nehéz döntés előtt a Ferrari, az év elején és az elmúlt két évben Massa nem teljesített megfelelően, most viszont elégséges a mutatványa. A nyomás nagy, a sajtó részéről mindenképp, de az sem lenne meglepő, ha a szponzorok nem a 10. hely körül szeretnék látni a Ferrarit.

Jelöltek? Hát az lenne bőven, mint említettük, Hamilton, ha mégis váltana, és a fő esélyes, Sergio Perez. A Sauber pilótája az idén már kétszer áll dobogón, veszettül gyors, és nem utolsó sorban ott áll mögötte a Telmex és vele együtt Carlos Slim, a világ leggazdagabb embere – jelent ez annyit most, mint a Santander Bank jelentett Alonsónak, amikor leszerződött a Ferrarihoz. Mivel Perez a Ferrari Akadémián is ott van, és jelenleg is Ferrari motoros autót vezet, tényleg minden egybe vág – leszámítva, hogy a Ferrari vezetősége azzal hárítja el az ilyen irányú kérdéseket, hogy Perez még nem rendelkezik elég tapasztalattal.

Felmerült egy esetleges családon belül megoldott csere lehetősége is, a Ferrari és a Sauber kicserélné Massát és Perezt, de az ötlet több sebből vérzik: egyrészt Massának ez óriási visszalépés lenne, rögtön Barrichellót juttatja eszünkbe, aki számára a Ferrari után egyre csak meredekebb lett a lejtő, másrészt a Sauber csapat fő programja, hogy fiatal pilótákat vesz fel, ad nekik rutint, egyféle tehetséggondozó, amire Peter Sauber büszke is, még ha a fiatalok sokszor fatális hibákat csinálnak, akkor is. A svájci csapat valószínűleg szívesebben venné magához Jules Bianchit, aki szintén Ferrari növendék, mint Massát, aki közelebb van a pályafutása végéhez, mint az elejéhez.

Az, hogy Mark Webber a múlt héten aláírta jövő évi szerződését a Red Bullnál, tulajdonképpen lecsendesítette kicsit a kedélyeket, hiszen az egyik legnagyobb kérdést tisztázták. A szerződés megkötésének pedig jó oka volt, mégpedig pszichológiai. Mark Webber az idén nagyon jó, még a bajnoki címre esélyes. A Red Bull nem tarthatta a végtelenségig bizonytalanságban, mert az nyomot hagyott volna a teljesítményén. Ezzel a húzással mindkét fél bebiztosította magát: Webber hajt majd ahogy tud, és ő is biztos lehet benne, hogy a csapat valóan nem csoportosítja át az energiáit Vettelre. Képzeljük csak el, ha Webber most azt jelenti be, hogy aláírt a Ferrarihoz. Mennyire támogatná őt idén a Red Bull, hogy világbajnok legyen?

Két ember teljesen biztos, hogy nem örül Webber szerződésének, ők pedig a Toro Rosso pilótái. Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne egymás ellen versenyez az idén, aki győz, annak helye lehet a red Bullnál. Jelen állás szerint azonban akárki győz, jövőre biztosan nem lesz helye. A Toro Rosso felveszi a Red Bull Fiatal Pilóta Programjának legjobbjait, leteszteli őket, tapasztalatot ad, aztán, ha nem teljesítenek, szélnek eresztik őket. A Toro Rossóhoz bekerülni nehéz, kikerülni viszont sokkal könnyebb – ennek Sebastien Buemi és Jaime Alguersuari a megmondhatója. Ennek ismeretében aztán nem elég, hogy egyikük sem lesz jövőre Red Bull pilóta, de még a jelenlegi helyüket is elveszíthetik.

Csodálatosan zavaros a képlet, és ezek még csak a nagyobb csapatok kesze - kusza szálai. Lesz még ennek folytatása, még akkor is, ha bejön a szakértők jóslata, miszerint jövőre sem a Ferrari, sem a McLaren, sem a Lotus, sem a Red Bull, sem pedig a Mercedes nem változtat a felálláson. Bizonyos esetekben a stagnálás is fontos hír.

 

 

 

Hegyi Annamária


Hozzászólások:


Kapcsolódó hírek
 
Formula 1 hírek
Motoros hírek
Rali hírek
Autós hírek
AFM hírek