| |
Exkluzív: Ki az F1 legbefolyásosabb hölgye?
2012.06.13, szerda 06:46

A válasz: Monisha Kaltenborn, a Sabuer csapatfőnöki posztjának várományosa. Amint Peter Sauber úgy dönt, hogy nyugdíjba vonul, a csapatvezetői feladatok automatikusan az ambiciózus hölgyre szállnak. A F1 Racing felkutatta, hogy miként juthat egy el joghallgató egy F1-es csapat élére. Exkluzív cikk, csak a Formula.hu olvasóinak.

A virágzó kínai tavasz közepette Monisha ironikusan kuncog magában, mikor megtudja, hogy a Zürichből Kínába tartó járatát, mellyel hazatérne, visszafordították. Később kiderül, hogy a jövendőbeli egyik útitársa nem más lesz, mint Kimi Raikkönen, akivel nem tekinthetik egymást idegennek, hiszen Monisha már 2001-ben is a Saubernél dolgozott, amikor szerződtették a finnt. Persze ne képzeljék, hogy a páros 11 órás együttöltött idő alatt kedélyes beszélgetést folytatott egymással.

„Mindössze egy szót mondott nekem: ’Helló’. Többet nem” – nevet Kaltenborn. „Sosem volt az a beszédes fajta.” Utána rátér az első témára, Raikkönen 2001-es szerződtetését hasonlítja össze Sergio Perez tavalyi megszerzésével. „Peter Saubert és jómagamat különös elégedettség töltött el a Malajziában bemutatott teljesítményét követően. Ha emlékeznek, rengeteg kritikát kaptunk azt követően, hogy Sergio mellett tettük le a voksunkat, mert az emberek nem igazán ismerték őt. Mi azonban már az elejétől biztosak voltunk a döntésünkben és a történelem tanúsítja, hogy nálunk már tradíció az, hogy fiatal és tehetséges pilótákat igazolunk, majd kihozzuk belőlük a legjobbat, ami egyben a csapatra is nagyon jó hatással van. Továbbra is ezt az utat fogjuk járni.”

Monishának két arca van. Az egyik pillanatban még mosolygós és vicces, a következőben azonban már rémesen komoly és profi. Ezek a tulajdonságok is segítették a 41 éves hölgyet felfelé az F1-es szamárlétrán és segítették hozzá igen befolyásos szövetségesekhez, amilyen Bernie Ecclestone is. Az elmúlt években számos csapatvezetői megbeszélést tartottak a Forma-1ben, melyen természetesen minden megjelent Monisha is. Egy idősebb szereplő szerint, a hölgy messze a legokosabb szereplője volt az összes ilyen találkozónak. Ha az ember beletekint az önéletrajzába, akkor ezt már nem is találja olyan meglepőnek. Dehradunban született Indiában, majd nyolc évesen Ausztriába költözött 1979-ben. A 90-es évek közepén szerzett jogi diplomát a Bécsi Egyetemen, majd kutatási asszisztensként dolgozott az UN Bizottság kereskedelmi jogi osztályán, utána pedig Londonban szerezte meg a mester diplomát közgazdaságtanból. Ezt követően Stuttgartban és Bécsben is praktizált. A kérdés adódik: képzelte-e valaha, hogy a jogi pályáról, hirtelen a Forma-1 körforgatagába kerül?

Nem, soha. Az egész a véletlen műve. Akkoriban kaptam egy állásajánlatot Liechtensteinből, egy bizonyos Fritz Kaisertől, aki abban az időben társtulajdonosa volt a Sauber istállónak is. Tíz projekt tartozott a kezem alá, az egyik pedig a Sauber csapat jogi ügyeinek intézése volt. Aztán Kaiser és Sauber útjai különváltak, Peter pedig megkérdezte, lenne-e kedvem csatlakozni hozzájuk. Igent mondtam, de sosem terveztem korábban, hogy a Forma-1-ben szeretnék kikötni. Elkezdődött tehát a közös munka, de vajon gondolt-e valaha arra, hogy a csapatvezetői pozícióig is eljuthat?

„Nem, dehogyis, sosem gondoltam ilyesmire. Amikor a BMW bevonult hozzánk, folytattam az adott munkámat, viszont amikor Peter visszavásárolta az egészet, már nem akart a mindennapi dolgokkal foglalkozni. Szüksége volt valakire, aki elég régóta van a csapattal, ismeri a vállalatot és tudja mikor, mi a teendő. Szóval, mint a jogi ügyek vezetője, besegítettem a vezetés dolgaiba, amikor nagyon sok teendő volt. Tartani kellett a pozíciónkat a mezőnyben és a reklám stratégiánkat is alakítani kellett. Ezeken keresztül jutottam el a pozíciómig. Az ezt követő lépéssel, sosem számoltam.” Jelenleg Peter Sauber még nem konkretizálta, hogy mikor mond le a csapatvezetői pozícióról, de már a 70-et taposva szüksége van valakire, aki mindenben pótolhatja őt. A mostani mezőnyben már csak két olyan személy van a mezőnyben, akik csapatot alapítottak. Sir Frank Williams és Peter Sauber. Ők ketten azok, akik látták, mennyi minden változott az évek során a Formula-1-ben. A legelején olyan mérnökzsenik álltak az istállók élén, mint Colin Chapman, majd következtek a korszakos nagymenők, mint Flavio Briatore, aki világbajnok csapatot épített, most pedig elkövetkezett a jogászok ideje, amilyen Monisha és Adam Parr is, aki a Kínai Nagydíjon már, mint a Williams csapat nem hivatalos, de jogilag elismert elnökeként volt jelen.

„Véleményem szerint az, hogy idáig eljutottunk, Bernie Ecclestone úrnak köszönhető. A pénzügyi és kereskedelmi oldala az F1-nek, hihetetlen mértékben fejlődött az elmúlt évtizedekben.” Nem akármilyen teljesítmény az, hogy Monisha eljutott ilyen magasságokba egy olyan sportágban, amit a férfiak uralnak szinte minden tekintetben. „Nagyon kemény volt, de sikerült. A helyzet már egyszerűbb volt. Vagy én, vagy ők. Vannak olyan területek, például a technikai és a finanszírozási világ, ahol még inkább férfiuralom figyelhető meg, szóval nem csak a Formula-1 működik így. Nehéz volt, de annál jobb érzés idáig jutni. Egyáltalán nem ellenezném, ha kicsivel több hölgy dolgozna körülöttem.”

Monisha lesz az első női jogász, aki Formula-1-es csapatot vezethet, de gyanítható, hogy nem az utolsó. Bejutott egy szűk klubba, ráadásul az egyik legokosabb tagjává is vált.
 

Formula.hu - Németvári


Hozzászólások:


Kapcsolódó hírek
 
Formula 1 hírek
Motoros hírek
Rali hírek
Autós hírek
AFM hírek