DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Formula-E

Nagy pilótamozgások jönnek a Formula-E piacán

Köszönhetően télen kezdődő szezonjának, a Formula-E pár hónapnyi lépéselőnyben van más nagy versenysorozatokhoz képest a pilótapiaci mozgolódásokat illetően is. Egyelőre még nagy a káosz, de most megpróbáljuk kifürkészni.

Külsőleg teljesen átalakuló autók, azaz új technikai szabályok érkeznek a 2018-2019-es szezonra, amely az ötödik lesz az elektromos sorozat történetében. Emiatt egyáltalán nem meglepő, hogy sokan a versenyzők közül is új kezdetként tekintenek erre az évadra, így a szokásosnál is kevesebb szerződés van érvényben jelenleg. Az új szezon december 15-i, rijádi kezdete még négy hónapra van, de persze minden csapatnak érdeke, hogy minél előbb leigazolja versenyzőit, hogy már az őszi tesztidőszakot is velük teljesítse. Jelenleg, augusztusban, privát tesztnapjaikat használják ki az istállók, míg a közös gyakorlás tavalyhoz hasonlóan idén is Valenciában lesz majd októberben – a tervek szerint pedig ezt követően egy teljes versenyhétvége tesztjét is lebonyolítják majd Doningtonban, hasonlóan ahhoz, mint az a sorozat 2014-es megszületése előtt történt. Az új autók és szabályok miatt a csapatok és a bajnokság vezetői is fontosnak éreznek egy ilyen főpróbát, amely során minden rendszer működését leellenőrizhetik.

Oké, de kik fognak helyet foglalni a 22, immár a teljes versenytávot kibíró McLaren-akkumulátorral szerelt autókban? 22 fősre duzzad a mezőny ugyebár, hiszen a HWA nem titkoltan a Mercedes előfutáraként újoncként lép be, és a Venturi ügyfélcsapata lesz. A másik ügyfélcsapattá pedig a Virgin válik, miután eddigi motorszállítója átnyergel a negyedik szezon egyéni bajnokát adó Techeetah-hoz.

33427298_1930214560351749_6562508491242602496_o



A Virgin az Audi erőforrását fogja használni, ám az e-racing365 értesülése szerint nem is csak technikát, de versenyzőt is kapnak a németektől. A bajnoki dobogós Sam Bird marad az istállónál (dacára annak, hogy BMW-Andretti ajánlatot tett neki), Alex Lynn viszont aligha folytathatja csapattársaként – a fiatalabbik brittől egyetlen igazán nagy dobásra emlékezhetünk FE-karrierje alatt, amikor még a harmadik szezonban beugróként első próbálkozásra pole-t szerzett New Yorkban. Idén viszont csak a 16. lett a pontversenyben. Bird új csapattársa így az Audi kötelékéből érkezhet, és a hírek szerint erre Robin Frijnsnek van a legjobb esélye, aki egy szezon kihagyást követően visszatérhet a mezőnybe. A közvélemény által sokra tartott hollandnak idén a DTM-ben sem igazán jön ki a lépés az Audival. Rajta kívül szóba került még Nico Müller és Nyck de Vries esetleges érkezése is.

A gyári Audihoz azonban egyikük sem férhet be, hiszen ők immár ötödik szezonjukat is Lucas di Grassi és Daniel Abt kettősével kezdik meg – a német idei két győzelmével és látványos szintlépésével harcolta ki új szerződését.

Az Audi eddigi legfőbb riválisa, a Renault viszont – mint azt már egy éve tudjuk – visszavonulót fúj, a csapat átadta nevezési jogát a vele partnerségben álló Nissannak. Szervezetileg nem sok változás lesz, Sebastien Buemi is a fedélzeten marad, távozik viszont a kötelékükből a Prost család: az apa, Alain a vezetőséget hagyja ott, míg Nicót harmatos idei teljesítménye miatt nem akarta megtartani az immár japán istálló. Érdekes lesz látni, hogy ragaszkodnak-e a Nissannál egy japán versenyzőhöz, bár napjaink legnagyobb elismerésnek örvendő jelöltjei, Kazuki Nakajima és Kamui Kobayashi a házi rivális Toyotával állnak szerződésben a WEC-ben. Mint ahogy egyébként Buemi is, így kíváncsian figyelhetjük, meddig lesz tartható számára ez a kétlakiság.

36302524_1977499475623257_1842287528258830336_o

A Jaguarnál volt a legkevesebb kérdés, a harmadik szezonjába belevágó márka megtartotta a 2015-ös bajnoki címe óta dobogóra sem álló Nelson Piquet Jr.-t és Mitch Evanst is a folytonosság jegyében. Ugyanígy nem lesz változás a Techeetah-nál sem, ahol a csapatban részvényekkel is rendelkező Jean-Eric Vergne immár címvédőként folytatja, és André Lotterer is egyre inkább belenőtt a feladatba a szezon előrehaladtával.

Az egyik legizgalmasabb felállás viszont az eddig a másodvonalba tartozó Venturié lesz, hiszen Felipe Massa már biztosan érkezik, hogy folytassa az F1 utáni versenyzői életét. A másik ülésre egy Mercedes-kötődésű pilóta lehet a befutó, a legutóbbi értesülések már Gary Paffettre és a csapatnál az előző szezonban is versenyző Edoardo Mortarára szűkítették a kört.

A Mercedesnek megszűnő DTM-programja miatt jó sok munkanélküli pilóta marad a kezében, és a HWA-ban is csak további kettőnek lesz hely. Itt is szóba jöhet viszont Paffett és Mortara, na meg Maro Engel, Lucas Auer, Paul di Resta és Daniel Juncadella közül bárki.

A HWA-nál tehát sok a kérdőjel, de a hátramaradt csapatoknál talán még ennél is több. Az Andrettinél, ahol mostantól végleg a BMW veszi át az irányítást, Antonio Felix da Costa helye biztosnak tűnik, a másik ülésre viszont a német vezetőség elismerten nem feltétlenül csak belső körökből akar válogatni – amint azt Bird megkörnyékezése is igazolta.

37320658_2008032209236650_7652378583159013376_o

A kínai tulajdonú, korábban NextEV néven futó NIO-nál sem egyszerű a képlet: a csapat előző szezonbeli 47 pontjából mindösszesen egyet szerző Luca Filippi látszik esélyesebbnek a maradásra, köszönhetően annak is, hogy az új autóval ő teljesítette az eddigi tesztek zömét a New Yorkban kézsérülést szenvedett Oliver Turvey helyett. A különösen az időmérőkön remeklő, a versenyeken viszont rendre balszerencsés Turvey viszont a hírek szerint még válogathat is, dacára annak, hogy őt is szeretné megtartani a NIO. A britet az e-racing365 beszámolója alapján legalább egy másik gyártó is megkereste.

Két csapat, a Mahindra és a Dragon Racing körül a legnagyobb a csönd egyelőre. A Mahindrának elsősorban nem versenyzőit, hanem saját technikai gondjait kell okolnia az elmúlt szezon második felében látott mélyrepülésért, mégis kicsi a valószínűsége, hogy Felix Rosenqvist és Nick Heidfeld is egyaránt a csapatnál marad. A 41 éves, az előző szezon zömében a mezőny rangidősének számító Heidfeld nemrég már tett rá utalást, hogy szeretne a versenyzés mellett „más dolgokat is csinálni”, így esélyes, hogy a győzelem nélküli dobogóhalmozó német nem folytatja tovább a Formula-E-ben. Új kiszemeltről még nincs hír, egyedül az autójukat nemrég tesztelő brazil Pipo Derani számít önjelölt versenyzőnek.

Az amerikai csapatok továbbra sem lubickolnak a Formula-E-ben, a negyedik szezont a Dragon és az Andretti zárta az utolsó két helyen. Jay Penske alakulata, a Dragon ráadásul az olykor váratlanul erős időmérős eredményeket is látványosan puskázta el, emlékezhetünk Jose Maria Lopez és Jerome d’Ambrosio ütközésére a New York-i első futamon. A belga pilóta a kezdetek óta a csapattal van, de egyelőre nem szivárog ki információ arról, hogy mik a tervek a jövőre nézve.

36394075_1977499755623229_2760259547086979072_o

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: