Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. május 24. szerda
Formula-E

Jövőre a Formula-E semmihez sem lesz fogható

Bár még csak a harmadik szezonban jár a sorozat, a Formula-E világában már mindenki az ötödik évad kihívásairól és változásairól beszél, amelyek még inkább eltávolítják majd a bajnokságot az összes többi versenyszériától.

Ez a pillanat pedig már nincs is olyan messze, mint amilyen távolinak első hallásra tűnhet: a harmadik szezon júliusban véget ér, a változatlan szabályok szerint zajló negyedik 2018 nyaráig tart majd, jövő ősszel pedig már belép az új korszakba a Formula-E, vélhetően több új gyártóval, új helyszínekkel és alaposan megváltozó technikai szabályokkal.

A sorozat egyik fő célja, hogy külalakban is minél jobban megkülönböztesse magát a többi formulaautós bajnokságtól, elvégre az autókat tervező Dallara mérnökeinek keze nincs annyira megkötve, mint az üzemanyagot használó versenygépek esetében.

DAMnmQEXUAAqO_d

„Nagyon-nagyon fontos, hogy az autók külsejét futurisztikusabbá tegyük” - nyilatkozta Lucas di Grassi a Párizs ePrix sajtótájékoztatóján, amelyet igencsak rendhagyó módon a pálya által közrefogott Hadtörténeti múzeum auditóriumában tartottak. „Az elektromos autók tervezésének szerintem nem kellene követnie a tradicionális autósportok által kitaposott utat, hiszen nem kell ugyanoda tennünk az akkumulátort, ahol az üzemanyagtank helye lenne. Akár egy nagyon lapos akkumulátort is elhelyezhetnénk az autó alján, ahogy a Roborace is teszi, és ezzel alacsonyabbra kerülne a súlypont is. A Formula-E jelenleg is használt, első karosszériája még kísérleti jelleggel készült, és azért lett ilyen, mert ez a forma már bevált és ismert, mindenki tudja róla, hogy működik és jó versenyek futhatók vele. A következő lépés viszont nagyon nagy lehet.”

A már biztosan érkező forradalmi változás a teljes versenytávot kibíró akkumulátorok érkezése lesz, amelyeket a McLaren fejleszt, és amelyek révén így megszűnik majd az autócserék szüksége. Bár a legutóbbi értesülések szerint a csapatok között már az is felmerült, hogy valamilyen módon mégis kötelezővé tesznek majd egy bokszkiállást a versenyek közben, ezzel megtartva ezt a taktikai változót, ám a Renault-e.dams társcsapatvezetője, Jean-Paul Driot nem azok táborába tartozik, akik támogatják ezt az elképzelést.

DAMfVSAWAAA1MQ6

„Ez egy sarkalatos kérdés, amin jelenleg is vitázunk a sportszabályzatról döntő munkacsoportban” - mutatott rá a francia. „Az autóversenyzés alapvetően abból áll, hogy elrajtoljunk és minél gyorsabban, megállás nélkül célba érjünk. Az első négy szezonban persze kénytelenek vagyunk kiállni a bokszba, és most próbáljuk megfejteni, hogy mi lehet a legjobb megoldás a jövőben. Én nem hiszen, hogy bármit is hozzáadna a versenyzéshez, ha kerékcsere miatt kellene megállni. Ezért remélem, hogy nem lesznek ez irányú változások a sportszabályzatban, és a rajttól a célig tartó igazi versenyzést láthatunk, miközben talán jobban beavathatjuk a közönséget a pályán zajló történésekbe, például azzal, ha a képernyőn az energiahasználat módjával és a stratégiával kapcsolatos információkat is megosztunk velük.”

A hazai futamára készülő Jean-Eric Vergne pedig megnevezte azt a területet, amely miatt a Formula-E még mindig nem nevezheti magát teljesen „tiszta” versenysorozatnak.

„Továbbra sem vagyunk teljes mértékben környezetkímélők, hiszen szénalapú fékeket használunk, de jó lenne egy olyan rendszert bevezetni, amely szénkibocsátás nélkül működik” - mondta Vergne, utalva arra, hogy ezen a terület kiaknázásában egyelőre a Hosszútávú Világbajnokság LMP1-es autói számítanak etalonnak.

DSC07980

Di Grassi szerint a Formula-E jövője számára az a legfontosabb, hogy a sorozat kialakítsa a saját, teljesen egyedi arculatát. „Élenjáróknak kell lennünk a versenyzés világában, ezért nem szabad azt utánoznunk, amit az F1 vagy bármely másik sorozat csinál. A stratégiai elemet persze meg kell őriznünk, de nekünk nincs szükségünk sem kerékcserére, sem tankolásra, szóval találnunk kell valamilyen megoldást, ami a nézők számára is könnyen érthető.”

„Javítanunk kell a FanBooston is azzal, hogy hasznosabbá, az eloszlását pedig egyenlőbbé tegyük. Én ezt úgy oldanám meg, hogy minden versenyzőnek rendelkezésére álljon valamennyi extra teljesítmény, és a szavazatok függvényében lehetne ez több vagy kevesebb. Így mindenki játszadozhatna ezzel a verseny során, ami több előzést is generálna.”

Vergne emellett elképzelhetőnek tartja, hogy idővel a Formula-E is kialakítsa saját utánpótláslétráját egy kisebb elektromos sorozat életre hívásával, amelyben a fiatal pilóták edződhetnek. Az elmúlt hétvégi Monaco ePrix-t követően pedig felmerült a mezőny tagjai között, hogy amikor 2019-ben a sorozat visszatér a Hercegségbe, már ők is a hosszabb, F1-es vonalvezetést használják majd, amelytől izgalmasabb versenyekre lehetne számítani, és mivel akkor már nem lesz szükség autócserére, egyébként is tért nyerhetnek a hosszabb pályák, elvégre nem fog számítani, hogy milyen időközönként haladnak el a bokszutca mellett az autók.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?