DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

Silverstone-ba akarták vinni az 1000. futamot

Története legnagyobb mérföldkövét ünnepli a Formula-1 az e hétvégi Kínai Nagydíjon, noha egyesek méltatlankodnak amiatt, hogy nem egy klasszikus pályára időzítették ezt a pillanatot. Pedig a Liberty Media megpróbálta.

A Formula-1 fennállásának 1000. világbajnoki futamát teljesíti majd a mezőny az előttünk álló sanghaji hétvégén. Viszonylag hosszú ideje lehetett már kalkulálni azzal, hogy az év mely szakaszára fog esni ez a nagydíj, hiszen a sorban a 900. versenyt 2014 áprilisában a Bahreini Nagydíj jelentette, és mivel mostanság nagyjából húsz futamot rendeznek egy évben, valószínű volt, hogy öt évvel később, szintén a szezon elején érkezik majd el az újabb centenárium. Így is történt, a Kínai Nagydíj a 2019-es évad harmadik állomása.

Az évad első futamai hagyományosan Európán kívüli helyszínekre kerülnek, mivel az öreg kontinensen ekkor még meglehetősen szeszélyes az időjárás. Emiatt egy ideje valószínűnek tűnt, hogy ha egy ikonikus, a Formula-1 naptárában a hőskor óta helyet kapó pályára akarják vinni az ezredik világbajnoki futamot – mint például Silverstone, Monaco vagy Monza – akkor szokatlanul korai időpontra kell majd előrehozni a kiválasztott pálya versenyét. Végül nem történt ilyesmi, a mérföldkő a naptár „természetes folyása” szerint a sanghaji pályára került. Persze a 2004 óta már 17. alkalommal sorra kerülő Kínai Nagydíj is gazdag múltra tekinthet már vissza, de történelmi szerepe mégis eltörpül a legtöbb európai helyszín mellett.

00118012_788



Nos, azt viszont nem lehet az F1-et irányító Liberty Media szemére hányni, hogy ne próbálták volna meg egy klasszikus helyszínre időzíteni ezt a jeles futamot. Ugyanis mint a silverstone-i pálya vezetője elárulta, megkeresték őket ezzel az ajánlattal, hiszen tökéletes keretbe foglalta volna a világbajnokság eddigi 70 évét, ha az 1000. versenyt ugyanazon a helyszínen rendezik, ahol 1950 májusában az elsőt. A briteket azonban nem csábította ez a lehetőség, az áprilisi időpont gondolata pedig a 2000-es történésekre rémképeit idézte fel bennük: abban a szezonban rendhagyó módon az év negyedik hónapjára került a versenyük, ami a végig esős időjárás miatt a rajongók tízezrei számára késéseket, káoszt és sárban való dagonyázást eredményezett.

„Sohasem gondolkodtunk el komolyan azon, hogy megváltoztassuk a dátumot” – mondta a Pitpassnak Stuart Pringle, a silverstone-i pálya ügyvezetője. „Viszont szép gesztus volt az F1 részéről, hogy elsőként nekünk kínálta fel a lehetőséget. Mindazonáltal végig úgy éreztük, hogy az lesz a legjobb, ha kitartunk a július 14-i időpont mellett. Az emberek a hagyományos brit nyárban szeretnek autóversenyekre járni. Most, amikor a Brit Nagydíj fenntarthatóvá tételéért küzdünk, szinte előzetesen garantált volt, hogy egy korai időponttal veszteségesek lennénk.”

Még az F1 korábbi vezérigazgatója, Bernie Ecclestone is a silverstone-i rendezést támogatta – persze a partvonalról kívül már könnyen beszél, ellenben ha még mindig az ő kezében lenne a hatalom, nehezen elképzelhető, hogy ő is ilyen gáláns ajánlatot tett volna a briteknek. „Szuper lett volna, ha ott rendezik az 1000. versenyt. A pálya fontos részét képezi az F1 örökségének, így szép lett volna ez előtt tisztelegni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: