DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Teltház a Hungaroringen és F1-es újdonságok – Interjú Gyulay Zsolttal

A versenynaptár és a Magyar Nagydíjon várható változások mellett az elmaradt DTM-et, a pálya felújítását, valamint a promóterek és a Liberty Media párbeszédét is érintette a Hungaroring elnök-vezérigazgatója.

Melyek a legfontosabb események 2019-ben a Hungaroringen? Melyik milyen speciális kihívást jelent, van-e olyan, amely nem jelentett feladatot korábban, de idén meg kell birkózni vele?

Alapvetően a versenyek száma nem fog változni. Természetesen a legfontosabb a Forma-1-es versenyünk, amely most átkerült augusztusra, egy héttel későbbre, ami számunkra kicsit kedvezőbb. Már április 27-28-án kezdődik az idény, hiszen a WTCR mezőnye Mogyoródra látogat, és Michelisz Norbert mellett fiatal pilótának is szurkolhatunk. Lesz júniusban Európa-bajnoki futam a kamionosoknak, szintén magyar pilótákkal. Július 13-14-én pedig két rendezvényünk is lesz egy időben: visszatér a Hungaroring Classic, melyet szeretnénk meghonosítani itthon, hiszen tavalyelőtt nagy sikerű rendezvény volt a régi autók szerelmeseinek. Ezzel egy időben zajlik a Red Bull Air Race, amely szintén alánk tartozik. Ez teljesen új kihívások elé állítja csapatunkat, hiszen nem a megszokott budapesti helyszínen lesz, ahol 2003 óta tartottuk, hanem egy új balatoni helyszínen, Zamárdiban. Ezeken kívül lesz még GT Open, Blancpain, úgyhogy gyakorlatilag teltház lesz az elkövetkezendő időszakban a Hungaroringen.

Egy fontos verseny mégis van, amely idén elmarad. Mekkora érvágást jelent a Hungaroring számára, hogy a DTM-futamot már nem rendezik meg? Mi az oka, hogy kikerült a versenynaptárból?

Nem nagyon engedheti meg a társaság, hogy olyan rendezvényeket szervezzünk, amelyek veszteséget termelnek. A DTM-re nem tudtunk annyi nézőt kihozni, amennyit szerettünk volna. Illetve azt kell tudni, hogy a DTM-mel kapcsolatos költségek a Forma-1-es szintet közelítik meg, hiszen a német szervezőknek olyan magas az elvárási szintje, hogy a költségek az egekbe mentek, és ilyen szempontból ez tavaly nem volt üzletileg nyereséges. Szakmailag természetesen nagy siker volt és nagyon jó rendezvény, de kikerült a naptárból idén.



Az F1-es Magyar Nagydíj szervezésével, lebonyolításával kapcsolatban várható-e bármilyen újdonság? Mit jelent majd az új elkerülő út befejezése?

Az elkerülő út, illetve pályalehajtó elég látványos beruházás, nagyon nagy segítség a kilátogatóknak, mind akik jönnek, mind akik el fogják hagyni a pályát. Az építtetők ígérete szerint el fog készülni mind a körforgalom, mind a lehajtó azon része, amelyen meg lehet közelíteni a Hungaroringet. Ez nyilvánvalóan a közlekedésben nagy változásokat fog jelenteni. Nekünk is vannak terveink, hiszen tavaly a szurkolói zóna annyira telített volt és olyan sokan voltak, hogy át kell helyeznünk máshova, ezért elég sok munkálat vár ránk. A 8-as kapu kibővítése is elkezdődik, hogy nagyobb kapacitással átengedje a tömeget egy időben. Ilyen szempontból remélhetőleg akik kilátogatnak, csak nagyobb kényelemmel és újdonságokkal fognak találkozni.

Sokat lehetett olvasni év elején a promóterek és a Liberty Media közötti tárgyalásokról, azóta viszont nem érkeztek hírek. Mi tud elmondani az elnök úr a fejleményekről?

A promóterekben régóta megfogalmazódó kérdéseket gyűjtötték össze a találkozón, melyen Ariane Frank képviselte mind az osztrák, mind a magyar pályát. A találkozó inkább építő jellegű volt, az utána való sajtóvisszhangok voltak olyanok, amik talán kicsit kisarkították ezt a kérdést. Szerintem nagyon jól összegeztük azt, hogy a promóterek – akik gyakorlatilag a bevétel legnagyobb részét adják a Liberty Mediának és a Forma-1-es cirkusznak – véleményét is meghallgassák, és hogyha változtatások történnek, nem szakmaira gondolok, a versenyautókra, hanem egyéb szervezésbeli változtatásokra, azokat egyeztessék a promóterekkel. Ez teljesen jogos kérés.

Mi az oka a már több éve beharangozott pályaátépítés csúszásának? Újraaszfaltozás történt, az igazán látványos változások azonban eddig elmaradtak. Idén lesz előrelépés?

A változtatások a társaság saját erejéből történtek, hiszen az elmúlt évek nyereségét mindig visszaforgattuk a pálya állapotának megőrzésére. Maga a pálya újjáépítése akkora döntés és akkora beruházás, amely nyilván nem a társaság jogkörébe tartozik. A mi kompetenciánkat meghaladja, egy kormánydöntést igényel. De a mi szakmai véleményünk az, hogy a futam megőrzése érdekében alapvetően kisebb változtatások is elegendőek. Tehát én abban nem vagyok biztos, hogy egy óriási beruházást le lehet bonyolítani tíz hónap alatt. Hiszen ne felejtsük el, hogy amit lebontunk, azt újjá is kell építeni, és nem vagyok benne biztos, hogy ezt építészetileg és mindenféle szempontból lelkiismeretesen be lehet fejezni. Hiszen nekünk minden évben futamot kell rendeznünk. Úgyhogy alapvetően én azt látom ma, hogy a kormányzati szándék az, hogy a futam biztonságosan megrendezésre kerüljön, és ezt később is meg lehessen tartani. Ehhez szükséges változtatások remélhetőleg minden évben lesznek. Fogunk igényelni nyilván forrásokat annak érdekében, hogy például a nézőteret, a közműveket, a belső utakat, a megközelítést rendberakjuk. Ennek már látható jelei vannak, hiszen az autópályalehajtó vagy a szurkolói zóna kibővítése olyan beruházások, amelyek mind azt segítik elő, hogy jobbá, kényelmesebbé tegyük a Magyar Nagydíj lebonyolítását.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: