Steward
Bognár Viktor
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. november 14. szerda
F1

A 2018-as F1-es szezon fordulópontjai

Az idei Formula-1-es évad bővelkedett komoly fordulópontokban és meglepetésekben. Többször is izgalmas és váratlan események tanúi lehettünk, ami kiszámíthatatlanná tette a versengést.

Lewis Hamilton pályafutása ötödik világbajnoki címét zsebelte be 2018-ban, az utóbbi öt év leforgása alatt ez már a negyedik végső győzelme. Többször is volt azonban olyan szakasza az idénynek, amikor egyáltalán nem úgy nézett ki, hogy ez sikerülni fog, de legalábbis nem olyan könnyen, mint amilyen a második félév lett a brit ász számára.

A crash.net szakoldal elemzése alapján az első sarokpont azonnal az idénynyitó Ausztrál Nagydíj volt, amikor az időmérőn elképesztő fölényben (0,7 másodpercet vert a Ferrarikra) autózó Lewis Hamilton arcáról Sebastian Vettel jobb és főleg szerencsésebb stratégiájának köszönhetően letörölte a mosolyt. A Mercedes elszámolta magát a virtuális biztonsági autós időszakban, Vettel pedig a harmadik helyről az elsőn találta magát a bokszkiállások után, majd nem is engedte ki kezéből ezt a pozíciót.

Vettel tökéletes kezdése Bahreinben folytatódott, miközben Hamilton váltócsere miatt hátrébbról indulhatott és csak harmadikként végzett, így a német azonnal tizenhét pontos előnyt szorgoskodott össze újabb győzelmével. Itt úgy tűnt, az idei lehet az az év, amikor a Ferrari odaérhet a végén.

Vettel rögtön két győzelemmel indította az idényt és ebből könnyen lehetett volna négy is

A kínai első rajtsoros indulást azonban nem sikerült aprópénzre váltani. Vettel először csak Bottas mögé esett a bokszkiállások után, majd később a friss gumikkal érkező Max Verstappen kiütötte, amitől jócskán visszaesett, ráadásul a Ferrari is megsérült. Bakuban megint csak Hamilton előtt autózott, ám a hajrában leereszkedett a vörös köd és lehetetlen módon próbálta kifékezni Valtteri Bottast. Így még a második és a harmadik hely is elveszett a német számára, ismét kikapott az eredetileg mögötte tanyázó brit riválistól.

Oda-vissza pingpongozta egymás között az összetett vezetést Vettel és Hamilton, Spanyolország és Németország között, Barcelonában és Franciaországban Hamilton győzedelmeskedett, míg Vettelnek Kanadában és Silverstone-ban jött ki jobban a lépés, valamint a Mercedes Osztrák Nagydíjon tapasztalt meghibásodásait is jól (bár nem a legjobban) használta ki.

A hockenheimi időmérő edzés is abszolút Vettel szája íze szerint alakult, az időmérőn elromlott a Mercedes, emiatt a legfőbb rivális mindössze a 14. kockából indulhatott, míg a német hazai közönség előtt a pole-pozícióból. Magabiztos előnnyel vezetett, ám megzavarta a félig vizes, félig száraz pálya, kicsúszott és ezzel létrejött számára a horror-forgatókönyv, mivel ez végül 32 pontos veszteséget jelentett számára, Lewis Hamilton ugyanis zseniális vezetéssel és némi szerencsével a maximális 25 pontot zsebelte be.

Az eső hatalmas szerepet játszott a Hungaroringen is, a Q3-ban ugyanis lezúdult az égi áldás, Hamilton pedig nagyot fordított a korábbi erőviszonyokon és Mercedes első sor lett a végeredmény. Nem is adta ki a csapat a kezéből a kettős győzelmet Magyarországon sem.

A nyári szünetet követően Vettel ismét átvette a kezdeményezést és a Belga Nagydíj elején bemutatott kulcsfontosságú előzéssel újra győzelmi útra lépett. Ezt Monzában is könnyen folytathatta volna, de az első soros rajtot a Ferrari megint nem tudta győzelemre váltani. A rosszul taktikázó Ferrarik közé ékelődött Hamilton, Vettel ettől megzavarodott, megperdült és a mezőny végéről a dobogóig sem sikerült felérnie, miközben Hamilton végül Kimi Raikkönent is bedarálva ismét huszonöt egységet gyűjtött.

Óriási mérföldkő volt a német kiesése hazai pályán vezető helyről

Szingapúrban mindenki számára egyértelműnek tűnt, hogy a Ferrari visszavág, ehelyett Lewis Hamilton utolérhetetlennek bizonyult a kvalifikáción és a versenyen is. Az oroszországi „csapatutasításos” győzelem után a brit olyan helyzetbe került, hogy Vettelnek már győzelmi kényszere volt Japánban. Az istálló azonban a Q3 elején elszúrta a gumiválasztást, a versenyen pedig Vettel hibázott újfent és Verstappennel ütközve megperdült, ismét visszaesett és rengeteget veszített, miközben fő riválisa megint begyűjtötte a győzelmet, innentől már csak matematikai esélye maradt Vettelnek.

Austinban újabb hibát követett el a német, így Mexikóban hiába végzett jócskán Hamilton előtt, a pontkülönbség olyan tetemes volt, hogy már két futammal a vége előtt eldőlt a világbajnoki cím sorsa. Egy olyan világbajnokságot döntött el a maga javára Lewis Hamilton, ami könnyedén alakulhatott volna akár fordítva is, de a brit stabil teljesítménye és némi szerencséje végül nem hagyott kétséget a végelszámolásnál.

Vajon 2019-ben képes lesz a Ferrari és Sebastian Vettel visszavágni és elhódítani a végső győzelmet?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?