Steward
Bognár Viktor
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. december 15. szombat
F1

Haas: Először megmenteni kéne a csapatokat

A Formula-1 legfiatalabb istállója, a Haas-Ferrari csapatfőnöke úgy véli, nem a bővítéssel, hanem a meglevő csapatok boldogulásával kellene foglalkoznia az F1 vezetésének. A túlélésért küzdenek.

A fiatalabb rajongóknak szinte hihetetlen belegondolni, hogy 1989-ben pontosan húsz istálló próbált szerencsét a Formula-1 mezőnyében és ebből tizenhat (!) pontot is szerzett úgy, hogy akkor még csak tizenhat verseny volt egy évben és csak az első hat helyezett kapott pontot. Rekordnak számító, huszonkilenc pilóta végzett legalább egyszer az első hatban.

1990-ben már érezhető volt, hogy kevés pénzzel nem lehet a felszínen maradni, húsz csapat kezdte, de már csak tizenhat fejezte be a szezont, a lemorzsolódás folyamatos volt, míg az 1996-as szezon közepén, a Forti kiválásával már csak tíz istálló húsz pilótája maradt a mezőnyben. Azokban az években több, teljesen reménytelen kísérlet is történt egészen kis csapatok részéről.

Most talán még nehezebb a kisebb csapatok helyzete, gondoljunk csak a Force India súlyos pénzügyi krízisére, amit talán a Lawrence Stroll vezette konzorcium financiális segítsége oldhat meg. Az indiai istálló ugyanis hiába végzett zsinórban kétszer is a konstruktőri bajnokság negyedik pozíciójában, mégis csődközeli állapotba került idén.

Gondban volt a Sauber is két éve, a Williams pedig a jelek szerint szintén vékony jégen táncol. A Formula-1 vezetése új csapatokat szeretne a száguldó cirkuszba vonzani és legalább huszonkettőre bővíteni a mezőny létszámát, de a Haas csapatfőnöke úgy véli, elsősorban a jelenlegi istállók túlélését kellene biztosítani.

Utoljára az 1993-as Portugál Nagydíjon állt fel 26 autó a rajtrácsra

„Mindenki azt mondja, hogy tizenegy-tizenkét istállóra lenne szükség. Jelenleg tíz csapat küzd azért, hogy életben maradjon, miért a tizenegyedik miatt aggódunk? Nem inkább azért kellene tennünk, hogy a jelenlegi tízet megtartsuk?” – fejezte ki nemtetszését Günther Steiner.

„Elsősorban a Force Indiát kell megmentenünk (a nyilatkozat még azelőtt született, hogy nyilvánosságra került volna a Lance Stroll édesapjának vezetésével történt pénzügyi manőver). Amikor pedig 2020 végén a meglevő csapatok már mind biztonságban vannak és megfelelően működnek, megnézhetjük, hogyan tudnánk bővíteni a létszámot.”

„Versenyezhetünk 18 autóval is, de szerintem a tíz istálló a legegészségesebb mennyiség. Inkább legyen húsz erős autó, minthogy olyanok érkezzenek, akiknek nem kellene itt lenniük. Úgy vélem, vigyáznunk kellene arra a tíz csapatra, amely még életben van és küzd.”

„Nem látom értelmét annak, hogy tizenegyre bővítsünk, aztán két év múlva kettő bedobja a törölközőt, így ismét kilencre esnénk vissza. Stabilizáljuk a meglevő istállókat, utána meglátjuk” – tette hozzá Steiner.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?