DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
F1

Akár több F1-es futam is lehet egy hétvégén

Ha szükségesnek találja, a Formula-1 legalapvetőbb sajátosságaihoz is hozzányúlhat a Liberty Media a 2021-es nagy ráncfelvarrás során. A cél a nézők szórakoztatása, a fiatalok bevonzása és a csapattagok pihentetése.

Bár még közel három évünk van addig, hogy megkezdődjön a szóban forgó versenyévad, az F1 döntéshozóinak gondolatai elsősorban már az akkor induló új éra körül járnak, és mivel rengeteg új ötlet felmerült már az elmúlt hetekben és hónapokban – nem csak technikai fronton – így okkal hihetjük, hogy talán soha nem látott léptékű lehet a Formula-1 egészét érintő változássorozat.

A módosítások egyik legújabb, várható irányáról most az a Steve Nielsen beszélt, aki csapatmenedzserként már több F1-es istállót, legutóbb a Williamst és a Toro Rossót is megjárta, egy ideje viszont már ő is a Liberty Media kötelékében dolgozik a sport jobbá tételén.

monaco-start



„Van néhány egészen alapvető kérdéskör, amelyeket a rajongók is és mi is feltettünk” – idézi a szakembert a Racefans. „Felmerül például, hogy milyen formátumot szeretnénk adni a versenyhétvégéknek: mennyi szabadedzés legyen, kell-e egynél több Formula-1-es futam a nagydíjak során, milyen legyen az időmérő? Megvannak a saját elképzeléseink, de szeretnénk minél több véleményt begyűjteni.”

„A nézettségi adatok csökkenő tendenciát mutattak. Az utóbbi években történt némi javulás, de a Formula-1-nek a jelenleginél szélesebb közönséget kell elérnie. Rengeteg 30 év alatti ember van, akik alig érdeklődnek a Formula-1 iránt. Meg akarjuk tartani a sport magját jelentő értékeket, egyúttal vonzóbbá válva a fiatalabb nézők számára. Ha ezt a tényezőt figyelmen kívül hagyjuk, a sport nagy bajba kerül.”

Ilyen jellegű újításokat aligha lehet majd meghonosítani úgy, hogy azzal ne váltsák ki a megszokott dolgokhoz ragaszkodó, rutinos nézők nemtetszését, ám Nielsen állítja, tényleg mindenki érdekében próbálnak cselekedni.

„Nehéz lesz ezen a kötélen egyensúlyoznunk, de muszáj megtennünk. Talán mindez majd azt eredményezi, hogy rövidebbé válnak a versenyek, vagy kevesebb lesz a szabadedzés, esetleg megnöveljük a hirtelenhalál-jellegű helyzetek számát. Az emberek egyre több platformon keresztül lépnek interakcióba a sporttal, és az sem biztos, hogy fel akarják adni a szombat és a vasárnap délutánjukat ennek érdekében. Szóval tényleg mindent számításba kell vennünk” – hangsúlyozta.

nielsen

„Rengeteg idő munka megy el olyan dolgokra, amelyek semmilyen módon nem járulnak hozzá a show-hoz. Lehet, hogy egy csapatnál pénteken egészen éjfélig folyik a munka, de ebből úgysem lát senki semmit. És azért tesznek így, mert a szabályok lehetőséget adnak rá. Ha a munkára fordítható nyolc órát hirtelen kettőre csökkentenénk, az F1-es csapatok vannak elég jók ahhoz, hogy azonnal hozzá is igazítsák ahhoz a folyamataikat. De a technológiát illetően is hasonló a helyzet: lehet, hogy egy csapatnak ötféle első és háromféle hátsó vezetőszárnya van, de a néző erről úgysem tud semmit, amikor vasárnap leül megnézni a versenyt. Az élmény szempontjából semmit nem jelent.”

És persze mintha nem lenne elegendő, hogy a csapattagoknak az egész versenyhétvégén éjt nappallá téve kell dolgozniuk, ezt a folyamatot idén még 20 további alkalommal kell megismételniük a világ különböző pontjain. Nielsen pedig rámutatott egy a túlterheltség által előidézett folyamatra, amelyet ha nem orvosolnak, az idővel a csapatokat és akár az egész F1-et is veszélybe sodorhatja.

„A csapatok azt érzékelik a szerelőik és a mérnökeik révén, hogy egyre kevesebben választják karrierútnak a Formula-1-et, mert már jóval kevésbé fenntartható életvitelt jelent, mint akár tíz évvel ezelőtt, amikor úgy 16-17 versenyből állt egy szezon. Akkoriban még évente négy-öt alkalommal mindenki eltölthetett egy hosszabb időt a családjával az évad során, jelenleg viszont ez már csak az augusztusi gyárbezárások során történik meg. És ha tovább bővítjük a naptárat, akkor az előbb-utóbb a nyári szünet hosszán is meg fog látszani. Ha nem változtatunk a versenyhétvégék menetén, akkor hamarosan már csak nagyon kevés ember marad, akik önszántukból az F1-es karriert választják.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: