DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Ezért tiltotta be az FIA a Ferrari megoldását

Látványos "halotükörrel" rukkolt elő a Ferrari a hétvégi F1-es futamon, ami a sportot ellenőrző FIA tetszését egyáltalán nem nyerte el. Be is tiltották azonnal, és most az is kiderült, miért.

A halo idei Formula-1-es megjelenését követően csak idő kérdése volt, mikor jön el az a pillanat, amikor a tervezőmérnökök minden tudásukat felhasználva elkezdik aerodinamikailag is kiaknázni az elemet. Bár néhány apróbb, például bumerángra hasonlító légterelőt már eddig felfedezhettünk a fejvédő eszköz felső síkján, az első látványosabb megoldásra a múlt heti Spanyol Nagydíjig kellett várnunk, miután az FIA április közepén engedélyezte a csapatoknak a tükrök halóra való felszerelését. A Ferrari nem sokat hezitált, hétvégén be is mutatta formabontó rögzítési megoldását. 

 ferrari-halotukor-spain2



A maranellóiak lépése nem azért volt beszédtéma, mert egyszerűen odébb raktak két apróbb elemet az autón – kérdéseket a visszapillantó tükrök karjaira rögzített íves elemek vetettek fel, amelyek látszólag merevítési célokat szolgálnak, de formájukból kiindulva legalább ugyanekkora aerodinamikai szereppel is rendelkeznek.  Bár a megoldás nem ütközik szabályokba, az FIA szerint a Ferrari annyira lazán értelmezte az előírásokat, hogy az már nem ment le a szövetség torkán.

vet-halotukor-spain2

„Ez egy laza értelmezése a ’rögzítés’ kifejezésnek" - magyarázta az F1 versenyigazgatója, Charlie Whiting. "A Ferrari szerint az elem hozzájárul a tükör merevségéhez, de kétlem, hogy mérhető aerodinamikai hatás nélkül is feltették volna. Néhány hete technikai útmutatót küldtük ki, miután más csapatokban felmerült a kérdés, hogy rögzíthetők-e a tükrök a halóra. Mi igennel válaszoltunk, és megadtunk néhány kikötést – az egyik a tartószerkezet alkalmazása volt. Ezt fel lehet különféle módokon fogni, de az ennyire laza értelmezést nem nézzük jó szemmel."

A megoldás tehát nem minősült szabálytalannak, innentől azonban mégsem használható. A Ferrari a következő, Monacói Nagydíjra jelenlegi formájában már nem alkalmazhatja ezt a trükkös részletet, de a felső „fülek” nélkül a tükrök továbbra is fenn maradhatnak a halón. 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: