DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 18. csütörtök
F1

Vizsgálják a Ferrari szabályosságát

Az FIA a Kínai Nagydíjon figyelt fel a Ferrari kipufogójára: a következő versenyt megelőzően érkezett is egy levél a csapatokhoz, amely áramlást szabályozó motorüzemmódok kerülésére figyelmeztet.

A spanyol Marca lap szerint a 2018-as Ferrari a szokványostól eltérő hangokat adott ki a Kínai Nagydíj kanyarjaiban, ami felkeltette az FIA technikai részlegének figyelmét. „Fennáll a gyanú, hogy az SF71H különleges motortérképet használ, mely a kipufogógázt az autó hátsó szárnyára fújja” – írta Marco Canseco újságíró.

A kérdéskörről az Autosport is beszámolt, annak kapcsán, hogy az FIA az Azerbajdzsáni Nagydíj előtt levélben figyelmeztette a csapatokat: mostantól figyelni fogják a motorüzemmódokat, melyek összefüggésben lehetnek a hátsó szárnyra irányított, így aerodinamikai hatékonyságot segítő kipufogógázzal. A lap kiemelte, lehetséges, hogy ezt a motorüzemmódot lehet állítani azzal a harmadik füllel, amelyet Sebastian Vettel kormányán fedeztek fel Bahreinben, pontos funkciója pedig nem ismert.



„Nem fogadjuk el az olyan motortérképeket, melyeket kifejezetten úgy terveztek meg, hogy a kipufogógáz áramlását a kanyarokban megnöveljék” – írta az említett levélben az FIA együléses kategóriáit technikailag felügyelő Nicolas Tombazis, aki egykor épp a Ferrari alkalmazottja volt. „Ezek az áramlások akkor megengedettek, ha olyan beállítások idézik elő őket, melyek valójában növelik az erőforrás teljesítményét vagy megbízhatóságát, és nem arra találták ki őket, hogy a kipufogógáz áramlását fokozzák.”

A levél kitért arra, hogy az FIA nem fog mindent lefedő szabályt hozni, amellyel megakadályozhatja a gyakorlatot, ugyanis ennek megvalósíthatósága akadályokba ütközik. Helyette esetenkénti elbírálást alkalmaz, és szükség esetén figyelmezteti az egyes csapatokat, hogy az elfogadható határokon belül maradjanak.

Korábban a Renault kapcsán merült fel, hogy a kipufogógázzal trükközne: az R.S.18 alkatrésze láthatóan a hátsó szárnyra irányul. Az ügy nagy figyelmet kapott szezon elején, ezt a megoldást azonban nem tiltotta be az FIA.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: