Steward
Strommer Benjamin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. június 20. szerda
F1

Whiting a hétvége vitás ügyeit magyarázza

Miért nem kapott nagyobb büntetést Max Verstappen? Miért vártak a biztonsági autó pályára küldésével annyit, hogy az élmezőny néhány tagjának már ideje se legyen a bokszba hajtani? Az F1 versenyigazgatója mindent letisztáz.

A biztonsági autó bevetése kétségtelenül új irányba terelte a Kínai Nagydíj alakulását, hiszen megnyitotta az utat a Red Bull bevállalós taktikája, az extra kerékcsere felé, aminek köszönhetően aztán Daniel Ricciardo megnyerhette a futamot. A Mercedesnél elismerték, hogy ők nem tartották jó ötletnek az újabb bokszkiállást, a csak pár körrel korábban cserélő Kimi Raikkönennél pedig nem is igazán merült fel ez az opció. Sebastian Vettel azonban szóvá tette, hogy a biztonsági autót csak azt követően küldték be, hogy ő már éppen elhaladt a bokszkijárat mellett a 2. helyen állva, így csapatának nem is volt lehetősége a Red Bulléhoz hasonló gyors reagálásra, mielőtt Bernd Mayländer maga mögé nem gyűjtötte volna a mezőnyt.

A safety car pályára küldését a két Toro Rosso összeakadása tette indokolttá, akkor ugyanis rengeteg törmelékkel szórta tele a pályát Pierre Gasly sérült első szárnya, ráadásul egy veszélyes ponton, a leghosszabb egyenes végén lévő kanyarban. Charlie Whiting versenyigazgató azonban nem reagált azonnal, két perc telt el a baleset és a versenyirányítás döntése között, ami joggal vetette fel a kérdést, hogy mi indokolta a várakozást.

safety car

 

Whiting az alábbi módon magyarázta a helyzetet, egyúttal utasította is vissza Vettel összeesküvés-elméletét. „Ha a biztonsági autó használata mellett döntünk, annak biztonsági okai vannak, és nem nézek utána, hogy kit érint ez előnyösen vagy hátrányosan.”

„A törmelékek egy nagyobb területen szóródtak szét, és meg akartam várni, hogy a biztonsági autó megfogja az érintett kanyar mögött érkezőket, hiszen csak ekkor küldhettem ki a pályabírókat. Szerintem ugyanis még a safety car sebessége mellett sem kellően biztonságos a pályán takarítaniuk. Tudom, hogy az autók csak a versenytempó 30%-ával haladnak, de az még mindig meglehetősen gyors, és nem lehetünk biztosak abban, hogy a versenyzők mind megfelelően cselekszenek. Ezért megvártuk, hogy az autók egész vonata elhaladjon, és mire körbeértek, már készen is voltunk a takarítással.”

Egy másik ügy, ami vitát generált a futam alatt, az a Max Verstappen által okozott baleset megítélése. A versenybírók 10 másodperces időhozzáadással sújtották a Vettel elleni elmért előzési manőverért, ami ugyanolyan mértékű büntetés, amit Gasly is kapott az ehhez nagyon hasonló ütközésért. Többen is kevesellték ezt a szankciót, Whiting azonban felhívta rá a figyelmet, hogy a holland két büntetőpontot is kapott tettéért. Így összesen öttel rendelkezik már, és a Magyar Nagydíjig nem is kezdenek el elévülni. Mint közismert, egy év alatt összeszedett 12 büntetőpont után egyfutamos eltiltás jár, ami Whiting szerint éppen eléggé elrettentő lesz a Red Bull pilótája számára a továbbiakban.

„Talán érte némi kritika a döntést, de emiatt léteznek a büntetőpontok: figyelmeztetést jelentenek a rendszeres elkövetőknek. Most öt pontnál jár, és gyanítom, hogy a továbbiakban már óvatosabb lesz” – fogalmazott a Motorsportnak.

Arra a kérdésre, hogy tervez-e külön elbeszélgetni Verstappennel az elmúlt futamokon látott néhány felelőtlen megmozdulása miatt, Whiting így felelt: „A versenybírók elvégezték a munkájukat, és nem hiszem, hogy ezen felül még szükség lenne bármire. Hibát vétett, majd pedig megkapta érte a büntetést.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?