DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 18. csütörtök
F1

Miért füstöl annyira az idei Ferrari?

Sűrű, fehér füst kúszik a bokszutcában, miközben az SF71H elindul a pálya felé – ez az először baljóslatúnak tűnő kép megszokottá vált a barcelonai tesztelés során. Az új Ferrari-motor óriási olajfogyasztása nyilvánul meg ebben a feltűnő formában.

A jelenség nem csupán a Ferrari, hanem a megegyező motort használó Haas és Sauber autóinál is megfigyelhető volt: elsősorban akkor szállt látványos mennyiségű füst, mikor a versenygépeket beindították a csapatok garázsában. Ilyenkor előbb beborította a boksz környékét a fehér égéstermék, jelezve, hogy mindjárt előtűnnek az autók is. Ugyanakkor a pályán szintén meg lehetett figyelni, hogy a Ferrari-motoros gépek füstcsíkot eregetnek. A jelenség okát Ted Kravitz, a Sky Sports szakértője segítségével magyarázzuk meg:

„Minden Ferrari-motoros autó – így a gyári Ferrari, a Haas és a Sauber – rendelkezik egy postaládára emlékeztető négyszögletes nyílással, közvetlenül az esőlámpa alatt, amely a hátsó törésstruktúrán belül kap helyet. Ez egy olajszellőzőt fogad be” – idézi a Sky a riportert. Nem véletlen, hogy a nyílás idén jelent meg, ugyanis történt egy kisebb szabályváltozás, amely a motorolajjal kapcsolatos.



„A szellőzők minden erőforrás alapvető részei, idén azonban egy új szabály szól róluk, amely kimondja, hogy az olajnak kifelé kell szellőznie, és nem lehet visszairányítani a motorhoz. Ebből az feltételezhető, hogy a csapatok korábban ezt alkalmazták, ami erőtöbbletet adhatott nekik. Mindenesetre a szokatlan dolog az, hogy ezek a Ferrari-motoros autók sokkal több olajat köpnek ki, mint a Renault- vagy Mercedes-motorosok. Úgy tűnik, a Ferrari erőforrása egyszerűen sokkalta több olajat használ el, mint a riválisok.”

Az olvasónak eszébe juthat, hogy idén életbe lépett a motorolajra vonatkozó korlátozás, amely 100 kilométeren maximum 0,6 liter elégetését engedélyezi, miután tavaly felmerült, hogy egyes csapatok a kenőanyag üzemanyaggal együtt való elégetésével előnyre tesznek szert. A kettő folyamat azonban nem egy és ugyanaz.

„Ez különbözik az olajelégetéstől, amelyet most 1,8 literben korlátoznak versenyenként. Az olyan olaj, amely az égéstérben használódik el. Ez egyszerűen használt olaj, de abból rengeteg. A füstölő Ferrarik jelenségét érdemes lesz figyelni, amikor elkezdődnek a versenyek” – zárta a szakértő azzal, hogy a Ferrari-motor sajátossága látványos adaléka lesz a szezonnak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: