Steward
Varga Ákos
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. június 25. hétfő
F1

Melyik csapat lesz a negyedik erő?

Évek óta igaz, hogy ha egy istállót nem hívnak Mercedesnek, Ferrarinak vagy Red Bullnak, a konstruktőri negyedik hely a legértékesebb elérhető eredmény. A tesztek alapján három csapat tűnik esélyesnek a pozícióra.

Mind a csapatok, mind a szakértők, mind a rajongók részéről nagy az egyetértés abban a teszteket követően – valójában már ezeket megelőzően is nagy biztossággal ki lehetett jelenteni –, hogy 2018-ban változatlanul három csapat, a Mercedes, Ferrari és Red Bull emelkedik ki a mezőnyből. Ugyancsak sejthető, hogy a tempóját rejtegető Mercedes egy vagy több lépéssel két riválisa előtt áll. Ami az erőviszonyok második helyét illeti, ennek sorsa képlékenyebbnek tűnik, az Autosport szaklap a Ferrarit, a német Auto Motor und Sport a Red Bullt tette a második helyre elemzésében.

Ahogy az előző években megszokhattuk, a három csapat mögött szakadék tátong, a középmezőny erősebb csapatai reálisan a konstruktőri negyedik helyért versenyezhetnek. Az elmúlt két évben a kis költségvetésből nagyot alkotó Force India húzta be szezon végén ezt a helyezést, 2017-ben tekintélyes előnnyel, ám a tesztek alapján szinte biztosan hatalomváltás várható. A silverstone-i istálló Barcelonában csak színeivel tűnt ki a többiek között, a köridők az eredménylista utolsó harmadára voltak elegendők, habár a csapat Ausztráliában komoly fejlesztési csomagot ígér.

Más istállók ellenben kiemelkedően teljesítettek a teszten. Ha a háttérből és infrastruktúrából indulunk ki, és persze abból, ami ígéretként elhangzott, a McLarennek illene hoznia a negyedik helyet, miután megszabadult a Honda-erőforrástól, amelyre az elmúlt években mutogatott. A tesztelés utolsó napján Fernando Alonso kiváló kört autózott, amellyel a kombinált eredmények harmadik helyét szerezte meg a két Ferrari mögött, és nem szabad elfelejteni, hogy a csapat már a teszt előtt azt ígérte, a jelenlegi MCL33 egy alapmodell, átfogó fejlesztés érkezik Ausztráliában. A két hét során azonban a McLaren ötször is megállt a pályán, többször, mint akármelyik más csapat.

Elképzelhető a forgatókönyv, hogy a McLaren valóban gyors autó lesz, különösen az időmérő edzéseken, de éppen az elmúlt három év közeli ismerőse, a megbízhatatlanság miatt bukhatják a konstruktőri negyedik helyhez szükséges pontokat. A szaksajtóban is vegyes a McLaren megítélése. A Sky Sports és BBC Sport szakértői bíznak a csapatban, elemzéseikben a három nagy után említik, az Autosport szakértője, Gary Anderson, a korábbi technikai igazgató azonban mindössze hetedik helyre sorolta az istállót, és kiemelte, egy ilyen óriási csapatnál nem merülhetne fel ennyi technikai probléma.

A McLarennel ellentétben a motort adó Renault javarészt zavartalanul körözött – volt olyan nap, amikor a csapat tette meg a legnagyobb távot –, és erős időket is teljesített, a Ferrarik, Alonso és Daniel Ricciardo mögött Carlos Sainz volt az ötödik leggyorsabb. Harmadik éve, hogy az autóipar gigásza újra beszállt a Formula-1-be, így éppen itt lenne az ideje egy jelentős előrelépésnek. A csapatot az AMuS és Autosport Anderson-féle listája is a McLaren elé sorolta, azzal a megjegyzéssel, hogy vélhetően nagy harcot fognak vívni a wokingiakkal.

A McLaren és Renault előrelépésére számítani lehetett, volt azonban a teszteken egy csapat, amelynek tempója mindenkit meglepetésként ért. Az Auto Motor und Sport a negyedik, Gary Anderson pedig a harmadik helyre (becsült hiperlágy gumis tempóban a Ferrari elé!) sorolta a Haas csapatot. Az istálló tulajdonképpen múlt szerdáig beleszürkült a mezőnybe, aztán mindkét pilóta futott egy-egy kiváló kört, Kevin Magnussen az összesítés hatodik helyére iratkozott fel – a szuperlágy abronccsal, miközben az előtte és mögötte levők hiperlágyat használtak, amely a Pirelli számításai szerint 1,3 másodperc pluszt jelent.

A Haas előrelépése, tekintetbe véve a csapat kis méretét, függőségét a Ferraritól és tavalyi eredményeit annyira meglepő, hogy nemcsak a szakértők, de még maga az istálló is kételkedik abban, hogy a negyedik helyezés reális eredmény lehet számára. Egyelőre azonban csak abból indulhatunk ki, amit a teszten láttunk, ez pedig azt sugallja, hogy a szezon kezdetén a McLaren, Renault és Haas szállhat harcba a negyedik helyért.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?