Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. december 16. vasárnap
F1

A teszteredmények semmit nem mondanak

Az elmúlt, bő tíz évben is megfigyelhettük, hogy a téli tesztek eredménye legtöbbször csak halványan vázolja az erőviszonyokat. Sokszor végzett az élen olyan csapat, ami utána sehol nem volt.

Pályacsúcsot döntött a múlt heti, barcelonai felkészülésen Sebastian Vettel, Kimi Raikkönen pedig nem sokkal mögötte végzett a második helyen az összesített rangsorban. Ez természetesen némi információval szolgál arról, hogy egy 1:17,182-es köridőt csak jó autóval lehet előhúzni. De hogy innentől irány a vb-cím? Az már sokkal kétségesebb.

2008 óta csak igen ritkán fordult elő olyan, hogy a tesztelésen legjobbnak bizonyuló istálló valóban az év során is a legjobb volt. 2008-ban például a Toyota sokkolta a mezőnyt, több, mint négy tizedmásodpercet vert minden ellenfelére. Gyorsan kiderült, hogy pünkösdi királyság volt, Melbourne-ben a hatodik és kilencedik kocka jutott Trullinak és Glocknak, a versenyen pedig mindketten kiestek. Az év sem róluk szólt, egyetlen dobogó az olasznak és egy a németnek.

A tesztelésen jól ment, a szezon közben csődöt mondott a Mercedes 2011-ben

2009-ben a Williams bizonyult a leggyorsabbnak a tesztelésen, Kazuki Nakajima nem talált legyőzőre. Az idénynyitón azonban csak egy hatodik hely jutott, a Brawn és a Red Bull is gyorsabbnak bizonyult, később mások is felzárkóztak. 2010-ben a McLaren állt a tabella élén Barcelonában, de Ausztráliában csak egy harmadik hely sikeredett. Igaz, a wokingiak autója valóban versenyképes volt a teljes idény során.

A legfurcsább helyzet 2011-ben adódott, amikor is a Mercedes vert el mindenkit a téli felkészülésen, az évben azonban messze a leggyengébb teljesítményt nyújtották Michael Schumacherék, a német gyártó autója nehezen vezethető és megbízhatatlan volt. Átlagosan két másodpercet kaptak Vettel Red Bulljától. 2012-ben a Lotus vezette a rangsort Kimi Raikkönennel és Romain Grosjeannal. Egy futamgyőzelem összejött és emellett számos dobogó, de a világbajnoki címhez nem volt közük.

A Lotus jól ment 2012-ben, de csak egy győzelmet aratott Raikkönen

2013-ban a gyors, de nem konzekvensen teljesítő Mercedes vitte el a pálmát március elején, méghozzá hatalmas előnnyel. Az évad során azonban a világbajnoki címhez közel sem került a Hamilton-Rosberg páros. 2014-ben Felipe Massa bizonyult a leggyorsabbnak a Williamsszel, de a grove-iak a rendszeres dobogós helyezéseken kívül többre nem voltak képesek, a Mercedes agyonnyerte az évet.

Egyedül 2015-ben került az élre az az istálló a teszteken, aki utána a világbajnokságot is nyerte, a Mercedes. Érdekes, hogy 2016-ban éppen a Ferrari bizonyult a leggyorsabbnak, pedig ez volt az egyik olyan év, amikor egyáltalán nem ünnepelhettek később futamgyőzelmet, így Raikkönen leggyorsabb ideje nem sokat ért.

Tavaly ismét a jégember futotta meg a tesztelés legjobb körét, de a Ferrari ezúttal valóban versenyképes is volt, összesen öt futamgyőzelemre volt jó (bár mindet Vettel nyerte). Idén pedig a négyszeres bajnok németé a pályacsúcs, vajon a Ferrari ismét versenyképes lesz és nyeri a futamokat?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?