DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Todt nem tud megoldást a rajtbüntetésekre

Az elmúlt évek egyik leggyakoribb beszédtémáját a közvéleményt legjobban bosszantó F1-es szabály, a motorcserék utáni rajtbüntetések sokasága jelentette. Jean Todt szerint azonban kár is hozzányúlni, amíg a privát csapatok érdekei teljesülnek.

A motorcseréért járó rajtbüntetés intézményének 2004-es bevezetése óta változó intenzitással ugyan, de megszámlálhatatlanul záporoztak az F1-es rajtokat megelőző hátrasorolások, amelyek nemcsak gyakran átláthatatlanná tették a pilóták sorrendjét, de esetenként magát az időmérő edzést is elértéktelenítették. Az idő múlásával fokozatosan csökkent, hogy egy autóban szezononként hány motor használható fel büntetlenül, az új megbízhatósági gondokat hozó turbókorszak pedig ismét célkeresztbe helyezte ezt az ügyet.

raikkonen_1



Egy Abu Dhabiban rendezett konferencián az FIA elnökét, Jean Todtot is megkérdezték, továbbra is azt tartja-e a legjobb megoldásnak, hogy a hátrasorolások olykor felismerhetetlenségig eltorzítják az időmérő végeredményét, a francia szerint azonban sokan elfelejtik, mi is váltotta ki a büntetések szükségét.

„A múltban a versenyhétvégéken belül is szabadon ki lehetett cserélni a motort, így a csapatok beraktak egy újat az időmérőre, majd megtették ezt húsz alkalommal a szezon során. Költségvetési okokból döntöttünk úgy, hogy korlátozzuk a felhasználható motorok számát, hiszen így a privát csapatok is alacsonyabb áron juthatnak hozzá az erőforrásokhoz” – idézi az F1Fanatic az FIA első emberét, ezzel fityiszt mutatva a motorgyártóknak, akik tavaly többször is arról beszéltek, az előállítási költségek egy bizonyos pont után már ismét emelkedni kezdenek, hiszen az alkatrészek megbízhatóságának folyamatos nyújtása is rengeteg fejlesztést és tesztet igényel.

„Szóval mi legyen akkor, ha ma valaki motort cserél az autójában? Valaminek történnie kell. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy rajtbüntetésekkel szankcionáljuk ezt, ezért jött létre a jelenlegi rendszer. Nem hiszem, hogy könnyű lenne egy másféle megoldással előállni. Ha nem szólunk bele a motorcserékbe, akkor viszont a költségek ismét az egekbe szöknek. Az FIA-nak semmibe sem kerülnie meghozni a döntést, hogy eltöröljük a motorokra vonatkozó limitet, viszont a résztvevőket nehéz helyzetbe hozná.”

Alternatívaként időről időre felmerül az is, hogy pénzbüntetéssel sújtsák a kelleténél több motort felhasználó csapatokat, de másokhoz hasonlóan Todt is úgy látja, hogy ez az ötlet több sebből is vérzik.

DTplm5tXcAARrvp

„Ez a gazdagabb csapatokat segítené, elvégre a Mercedest aligha érdekli, hogy egy 200 ezres vagy egy 500 ezres számlát kell befizetnie. A közvéleményben ráadásul ez úgy csapódna le, hogy az FIA csak meg akar gazdagodni ezekkel a büntetésekkel.”

Tavaly még 20 verseny alatt négy-négy darab volt szabadon felhasználható az erőforrás mind a hat eleméből, idén viszont tovább csökkent a szám, és a 21 futamon egyes elemekből három, másokból már csak kettő lesz használható, így sokan még a 2017-esnél is több rajtbüntetéstől tartanak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: